Nekromanti Vilka spel?

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag är rätt nyfiken på vilket Sf-spel ni brukar spela... föreutom Star Wars tänkte jag... Har varit mycket SW här på sistonde. Har inget emot det... Vilket sf-spel brukar ni spela, och vilken genre tillhör det.

Själv blir det mycket Shadowrun och NeoTech. Skulle hemskt gärna spela Traveller... Men tror inte mina spelare skulle trivas i den miljön... /images/icons/frown.gif

/Honken
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
Ad Humanis

AH började som en vidare utveckling av vår egen Mutant Rymd-kampanj. Efter många regelbyten, massor av ideér och vår SL:s förkärlek för SF så är nu AH ett relativt gediget regelverk som vi använder oss av. Vi har kört flera kampanjer och för tillfället använder vi oss av spelvärlden i Star Drive tillsammans med våra egna regler. Tonen på kampanjerna har alltid varit Modern High Tech. Inspiration från Alien-filmerna och liknande.

Fading Suns eller Metabarons skulle jag själv vilja spelleda men i brist på tid och det faktum att vi redan kör en hel del kampanjer här i Nässjö just nu, så får det väl vänta på sig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Gamla Mutant, faktiskt. Sci Fi har fått stryka på foten för en massa fantasy-spel, men när det väl blir dax så tar vi gram våra Gamla Mutant-böcker och ger oss ut i de förbjudna zonerna på äventyr.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Tja.. Stjärnornas Krig (inte Star Wars) och Mutant Chronicles är väl de som vi spelar..
MC är inte så mycket vi (spelarna) mot mörkerlegionen, utan RP:na är lite mer vanliga människor..

Innan spelgruppen splittrades efter gymnasiet så spelade vi Shadowrun, Neotech 1 och pyttelite Fading Suns..

Sedan spelleder jag själv lite In the Dark och ska börja med Feng Shui.. Blev så inspererad att köpa Feng Shui bara när jag såg den här sidan..

/[color:448800]Han</font color=448800> som är en sådan där människa som tycker tom nutid kan klassas som SF, efter allt fantasylirande som han gått igenom
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Brukar är ett jobbigt ord, speciellt när man inte spelat sf på ett tag. Har haft en relativt lång kampanj som blandar Aliens med Alternity och anväder Top Secret/S.Is regelsystem.

Övriga sf-spel som spelats mer än en gång:
Star Wars
Mutant
Gamma World
Aliens
Mutant Chronicles
Twilight 2000
Shadowrun
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilket sf-spel brukar ni spela, och vilken genre tillhör det."

Som sagt var, brukar och brukar...

Just nu är det Star Wars d20, men förutom det så spelas ibland följande:

Albedo RPG (furry hard SF, interstellär)
Evangelium (hard SF, icke-interstellär)
Shatterzone (dark space opera)
Babylon 5 (episk space opera)

Sen funderar jag allvarligt på att börja skriva mer på Skymningshem: Andra Imperiet också, men det får vänta.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Feng Shui är det som jag spelar någorlunda regelbundet. Vi har också grävt upp Space Opera och sepelat några gånger innan vår spelledare isåg att reglerna var -- låt oss säga "suboptimala". Han håller just nu på att se om de går att hyfsa till lite.
Förutom dessa är det flera (många) år sedan som jag spelade SF-spel, men de som jag spelade flera gånger är Ringworld, Twilight2000 och Traveller. Provat en eller två gånger; Judge Dredd, SpaceMaster, Tales from the Floating Vagabond och Teenagers from Outer Space.

Sen äger jag en hel hög andra gamla "fynd" som jag läst/bläddrat i, men av olika anledningar inte spelat. Hõl, Pandemonium, AdventureQuest Jærn, Over the Edge, Dream Park, Morpheus och MegaTraveller.

Det jag är lite sugen på att spela / spelleda är Ringworld. Förutsatt att det fanns ett bra scenario. Det som verkar troligast är att det blir en Feng Shui kampanj och en kampanj i Space Opera världen, men med egna regler.

För övrig så sög Judge Dredd något så fruktansvärt att det blev det första rollspel jag någonsin sålde.
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Re: Ad Humanis

Jag föredrar framförallt Neotech 2... Har dock funderat på att investera i Tribe 8.
Någon som har något att säga om Tribe 8? Är det köpvärt?
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Tellus + kampanjidé

Jag tänkte slå ett slag för den lilla uppstickaren Tellus från Terra Incognita (utgivet av Västerås Stift). Det är något så udda som optimistisk efter katastrofen-SF. (Regelhäftet inkluderar inte ens stridsregler, för att inte tala om vapen, skaderegler för våld eller liknande.) Jag misstänker att Tellus är Sveriges mest underskattade rollspel, åtminstone i SF-genren.

Jag har tyvärr inte spelat Tellus själv men det är ett av de få nya rollspel som jag verkligen gillat på sistone. Fast min kampanj skulle nog se väldigt annorlunda ut, plus att jag antagligen skulle byta ut regelsystemet mot ett eget. (Inget ont om settingen eller reglerna dock, utan jag har bara mina små/images/icons/wink.gif egenheter.)

Min tanke är nämligen att man låter hemska alien-monster (sådana från Alien-filmerna) drabba den fredsälskande och avmilitäriserade mänskligheten. Jag gillar nämligen att "förstöra" andras spelkoncept och vända dem på huvudet. Jag skulle alltså behålla hela settingen och spelarna skulle spela hjältar (ungefär i betydelsen "astronauter") inom Rymdvakten (en slags rymdens brandkår) som väcker monstrena till liv. Hela mänsklighetens öde skulle bokstavligen ligga i deras händer.

Kampanjen skulle alltså inledas med konfrontationen med xenomorferna och alla de implikationer detta får för mänskligheten och för rollfigurerna. (De blir antagligen antingen avskedade eller befordrade, beroende på hur de spelar sina kort.) Världssamfundet (ett slags FN som fungerar som samarbetsorganisation för olika slags samfund, som alltså ersätter nationalstater i Tellus) vill givetvis i den politiska korrekthetens namn försöka kommunicera och förhandla med xenomorferna, samtidigt som spelarna (och kanske även deras rollfigurer) är fruktansvärt medvetna om att det är helt fruktlöst... Välmening och höga ideal riskerar alltså att bli mänsklighetens fall - samtidigt som spelarna och deras rollfigurer bara kan se på. (Ingen lyssnar givetvis på dem - åtminstone inte innan det är för sent.)

Till en början faller de mänskliga enklaverna på den förrödda Jorden eftersom man helt saknar militära resurser för att möta hotet. (Det finns inte ens några dödliga vapen att tala om.) Invasionen skapar enorma härdar till alien-kolonier som snabbt hotar att ta över hela planenten.

Kampanjen tar fart med den upptrappade konflikten. Rollfigurerna måste utveckla vapenteknologi - i hög grad efter eget huvud - liksom en militär insatsenhet, för att kunna möta fienden på någorlunda lika villkor. Samtidigt motarbetas de hela tiden av resten av mänskligheten som motsätter sig upprustning i alla former. Detta leder i slutändan till en militär kapplöpning mellan olika samfund och organistationer (om ett samfund beväpnar sig så följer alla andra efter), vilket resulterar i ett präktigt inbördeskrig människor emellan. (Spelarna får alltså den tveksamma äran att inte bara släppa lös xenomorferna på resten mänskligheten, utan blir även ansvariga för att mänskligheten än en gång upprepar sina gamla misstag. Krig blir återigen ett destruktivt inslag i den mänskliga civilisationen. Frågan är alltså vad det största hotet mot mänsklighetens fortlevnad egentligen består i?)

Kampanjen skulle alltså genomsyras av allt annat än den väldigt positiva bilden av mänskligheten som spelet egentligen karaktäriseras av. Jag antar att min idé samtidigt är en motreaktion mot all politisk korrekthet i spelet - även om den måhända i själva verket är sedelärande i sig. Det skulle helt enkelt bli väldigt mörkt, pessimistiskt, uppgivet och hopplöst. Undergången skulle vara så gott som förutbestämd - samtidigt som jag verkligen inte skulle hindra spelarna från att verkligen försöka rädda situationen. Ett lyckligt - eller åtminstone framgångsrikt - slut är alltså inte mig emot. (Jag brukar sällan planera slutet på varken äventyr eller kampanjer i förväg utan låta spelarna konfrontera problemen bäst de vill genom att utnyttja de resurser som deras rollfigurer ändå utgör. En "slutstrid" på bästa Alien-manér skulle jag i så fall bygga in i handlingen i efterhand, på spelarnas eventuella initiativ, snarare än tvärtom.)

Nåja, det lär aldrig bli av men jag gillar verkligen idén./images/icons/devil.gif

/Baldyr, som kan vara en ganska elak spelledare
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tellus + kampanjidé

Jag gillar nämligen att "förstöra" andras spelkoncept och vända dem på huvudet.

Frågan som då osökt infinner sig: Gillar du också att ta väldigt mörka och pessimistiska spel, och skriva glada och positiva äventyr till dem? (-:

--
Åke
 

tobzombie_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
58
Location
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
jag vill oxå vara med och tävla i uppräkning av spel! =)
dessutom så räknar jag in alla spel som jag vanligtvis inte spelar, utan bara står i mitt rollspelsbibliotek.

Mutant (pyri)
TORG
fading suns ( icke d20 skit)
star wars - II -
shadowrun
neotech
traveller
(tankgirl och MIB, självklart varför de står inom parantes)

/TobZombie
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,906
Location
Barcelona
Hmm, förutom Star Wars (som jag egentligen har svårt att se som ett Science Fiction-spel, om ni fattar vinken).

"brukar" är väl ett starkt ord, men lite NeoTech har det väl blivit, samt en smula gamla mutant (i den utsträckning det kan betraktas som SF). Sen har jag velat spela Tellus men stött på motstånd från resten av spelgruppen.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Brukar inte spela så mycket SF, men när det väl händer så har det oftast varit Mutant Chronicles (även om det var längesedan) och Trinity.

Har nyligen (igår) köpt NeoTech2 så jag ska väl försöka få igång en kampanj med mina spelare i sommar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mutand & N2

De spelen är nog de jag har spelar mest & gillar bäst.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Traveller är gudomligt... [ANT]

...men ingen vill spela det /images/icons/sad.gif


Storuggla, som banne mig ska spela det tills tapeterna lossnar
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Traveller är gudomligt... [ANT]

I den mån jag överhuvud taget spelar rollspel så är Traveller och Neotech de enda SF spelen vi kör. Det brukar dock bli några månader mellan tillfällena förutom under sommarn och julen.
 
Top