Vilka spel har du spellidit?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Spellider man riktigt mycket kan behöva ta spelledigt. Kanske för att återkomma som spelledande spellevink? Sorry, jag är riktigt trött.

Ett spel jag verkligen led av var Sagan om Ringen-rollspelet. Alltså det översatta som Äventyrsspel gav ut. Jag ville egentligen bara ha ett Drakar och Demoner med Midgård som setting. Jag tände heller aldrig på supplementen till spelet. De såg balla ut, men var aldrig det när jag väl började läsa dem. Längre än så kom jag inte. Alltså bara lidande, inget spelande.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Vi körde D&D B3 Silverprinsessans palats för några år sen.
Det var av nostalgi/retro/bucketlist-skäl. Jag gillar egentligen äventyret men pallar inte riktigt spelsystemet.
Det var kul till en början men efter 75% av äventyret var det mest smärtsamt.
Spelarna älskade det och har i flera år påpekat att de vill spela klart, men jag vill inte utsätta mig för det igen.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag är kanske alldeles för medgörlig, men jag har aldrig riktigt lidit så mycket som SL att jag avbrutit.

Det var rätt kämpigt att DM:a D&D 4e på hög nivå eftersom striderna tog evinnerlig tid och rollpersonerna var så OP, men vi avslutade kampanjen och jag visste att om jag startat en ny så hade det vid det laget kommit en del fixes jag kunde ha använt.

Jag brottades en del med att förstå hur Dungeon World var tänkt att funka, och det tog slut eftersom flera av spelarna inte klickade med vad den improviserade settingen blev, men det var inte så att jag plågades i meningen att jag tyckte det var dåligt. Jag förstod bara inte hur det var tänkt i vissa avseenden.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
518
Åhh lost mines of phandelver klickad verkligen inte för mig, jag har försökt det två gånger med två olika gäng... det var kul fram till klargs håla typ, eller kanske lite lägre... sen gick det utför.
Vi alla, både jag och spelarna har alltid varit rätt skeptiska till DnD men tänkte att vi skulle göra ett ärligt försök för att rollspels-fortbilda oss...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag fick för mig att jag skulle spelleda Enemy Within-kampanjen, "den är ju legendarisk". Vilken plåga den är... (det blir ju bra i slutändan eftersom jag anpassar, men as written är det verkligen en hög med feces)
TEW är onekligen en fixer-upper. IMO är den dock en riktigt kul fixer-upper att utveckla och göra till sin egen, men vill man ha nåt som bara är färdigt att köra som det är så är det inte rätt.


Åhh lost mines of phandelver klickad verkligen inte för mig, jag har försökt det två gånger med två olika gäng... det var kul fram till klargs håla typ, eller kanske lite lägre... sen gick det utför.
Vi alla, både jag och spelarna har alltid varit rätt skeptiska till DnD men tänkte att vi skulle göra ett ärligt försök för att rollspels-fortbilda oss...
Jag tyckte också Lost Mines var ett trist äventyr när jag spelade det (har inte läst eller spellett det). Skulle kanske inte gå så långt som att säga att jag led mig igenom det dock. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag har spellett en del pass i DoD23 enbart för att ge folk chansen att testa det. Att säga att jag led är att dra det lite för långt, men jag hade inte så värst kul.

Något av det värsta jag spelat, och då led jag verkligen, var ett sidospår som spelledaren lade in i äventyren i Call of Cthulhus startbox. Det var ett helt poänglöst grottkräl som jag inte alls tyckte hörde hemma i CoC. Enda anledningen till att jag genomled det var för att komma tillbaka till det ordinarie äventyret.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Det var rätt kämpigt att DM:a D&D 4e på hög nivå eftersom striderna tog evinnerlig tid och rollpersonerna var så OP, men vi avslutade kampanjen och jag visste att om jag startat en ny så hade det vid det laget kommit en del fixes jag kunde ha använt.

D&D 4e vid release var inte helt välplannerat. Vad jag minns så fungerade låga nivåer rätt bra, även om det fortfarande var tidskrävande och för mycket för en del spelare att hålla i huvudet, men på högre nivåer så kunde typ allt ta på tok för mycket stryk.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Led som fan när vi skulle spela tempel of elemental evil, spelledaren hade halsat en halv flaska whiskey innan vi ens var klara med gubbarna och sedan var det innantilläsning på sluddrig engelska. Han var en bra spelledare annars, nog bara den gången det inte blev så lyckat, natagligen för att resten av oss var nyktra.

Led även när jag försökte spelleda Lure of the Expanse till Rogue Trader.
Det hela är en skattjakt mot sju andra RT's, men hur fan man skall ha en skattjakt med något så oberäknerligt som att resa genom warpen, där man kan komma fram till sitt mål tio år innan man ens åkte? (Ändå lyckas alla RTs komma fram ungefär samtidigt till dom olika planeterna)
Hela äventyret är som ett enda långt Stargate-avsnitt. Hjältarna skall landa själva på planeten och springa runt som 40k-versionen av kapten Kirk och lalla runt bland djungler och ruiner, medan deras jättelika krigsskepp och hundratals hus-trupper sitter uppe i omloppsbana och petar navelludd.
Finns ett galleri av andra rouge traders också, men dom får kanske en paragraf var och inte mer än så i beskrivning.

Det finns en bra historia här, men den skulle passat sig bättre som en kampanjmodul.

Fördelen är ju att man får skjuta äckliga Eldars.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
518
Jag tyckte också Lost Mines var ett trist äventyr när jag spelade det (har inte läst eller spellett det). Skulle kanske inte gå så långt som att säga att jag led mig igenom det dock. :)
Okej lida och lida... Lite kul lyckades vi väl pressa ut. Men i slutet var det väldigt mycket.
"Nä, men ni kommer fram, oj vad smidigt det gick, chopp-chopp, nä inga hinder här heller! Oj nu är ni klara! Grattis!"
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Led även när jag försökte spelleda Lure of the Expanse till Rogue Trader.
Det hela är en skattjakt mot sju andra RT's, men hur fan man skall ha en skattjakt med något så oberäknerligt som att resa genom warpen, där man kan komma fram till sitt mål tio år innan man ens åkte? (Ändå lyckas alla RTs komma fram ungefär samtidigt till dom olika planeterna)
Hela äventyret är som ett enda långt Stargate-avsnitt. Hjältarna skall landa själva på planeten och springa runt som 40k-versionen av kapten Kirk och lalla runt bland djungler och ruiner, medan deras jättelika krigsskepp och hundratals hus-trupper sitter uppe i omloppsbana och petar navelludd.
Finns ett galleri av andra rouge traders också, men dom får kanske en paragraf var och inte mer än så i beskrivning.
Jag gillar de gamla 40k rollspelen, men de känns överlag som äventyren och kampanjerna de skrev till dem var rätt usla. Fanns en del bra idéer i dem, men att faktiskt köra dem som de var skrivna är inte att rekommendera.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jag gillar de gamla 40k rollspelen, men de känns överlag som äventyren och kampanjerna de skrev till dem var rätt usla. Fanns en del bra idéer i dem, men att faktiskt köra dem som de var skrivna är inte att rekommendera.
Nä, blir heligt förbannad när äventyr och system inte matchar. Känner mig blåst att jag lagt ut hubdratals kronor på nåt jag måste lägga ned flera timmar på att omarbeta för att det skall vara spelbart på det sätt som moderspelet är tänkt att spelas.

Äventyr som har skitmycket strid till system som är tänkta att vara combat-as-war är också nåt jag stör mig på.
Finns det någon sorts kommunikation mellan hjärnhalvorna undrar jag ibland...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
För många år sedan led jag mig igenom några av mina egenskrivna äventyr till Star Wars D6. Lidandet uppstod eftersom spelarna var bångstyriga och försöka avvika från min mycket välplanerade handling.
Det här kan jag relatera till (eftersom jag inte kommer på något spel jag faktiskt lidit med), fast med DoD-91 då. Skrev allmänt rälsat äventyr till spelgrupp A som jag kände väldigt väl och "visste" hur de brukade bete sig. "Klart de kommer resa till borgen efteråt" och liknande antaganden. Funkade toppen. Spelledde samma äventyr med grupp B. Tog tvärstopp. De identifierade plotthål och återvändsgränder och det blev bara segt.

Det närmsta lidande i modern tid är nog annars när en strid som jag tänkte (både som spelare och som SL) skulle gå på en 10-15 minuter tog över en timme.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Det brukar vara andra personer som skriver äventyr som skriver regelsystemet ... men jag tycker att folk borde synka med varandra, istället för att köra sitt egna race.
Ja verkligen, värsta är ju när en av spelskaparna, som hade en helt annan vission av hur spelet skall spelas, är den som skrivit äventyret och man verkligen kan se hur han skitit blanka fan i reglerna och bara kört på rule-of-cool.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Nomads of the World Ocean är 40+ år gammalt Traveller-äventyr som utspelar sig runt en havsplanets motsvarighet till valfångstfartyg. På ytan (avsiktlig vits, givetvis) är det en intressant setting, men själva äventyret är som en smal farled med bara en möjlig kurs (nu är jag där igen) som innebär att äventyrarna behöver agera oklokt vid flera tillfällen. Min spelare sänkte (ja, jag vet) det där upplägget, tänkte istället ut en smart plan, och nådde äventyrets destination (nej, jag skäms inte) utan att gå på grund. Lärorikt, men inte särskilt kul för mig som var SL.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Nomads of the World Ocean är 40+ år gammalt Traveller-äventyr som utspelar sig runt en havsplanets motsvarighet till valfångstfartyg. På ytan (avsiktlig vits, givetvis) är det en intressant setting, men själva äventyret är som en smal farled med bara en möjlig kurs (nu är jag där igen) som innebär att äventyrarna behöver agera oklokt vid flera tillfällen. Min spelare sänkte (ja, jag vet) det där upplägget, tänkte istället ut en smart plan, och nådde äventyrets destination (nej, jag skäms inte) utan att gå på grund. Lärorikt, men inte särskilt kul för mig som var SL.
Sjö-nt att de inte tog sig vatten över huvudet.
 
Top