Eon Vilka skrev Eon 5?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eftersom jag i en separat tråd beklagade mig över att rollspelsrecensioner sällan nämner författare om inte dessa redan är etablerade namn tänkte jag att det hade varit en bra idé att låta författarna till Eon 5 presentera sig. Vilka är det egentligen som skriver era rollspel?

Jag heter Lukas Sjöström. Innan jag skrev Eon 5 skrev jag modulen Troll och vättar, samt det separata och egenutgivna rollspelet Travellers on a Red Road, samt vissa smärre saker till andra moduler och rollspel. Jag är utbildad till bibliotekarie och har även en master i idé- och lärdomshistoria i bagaget. Till Eon har jag framför allt jobbat mycket med att få spelvärlden att hänga ihop – jag ritar kartor, gör tidslinjer, och försöker synka det ofta disparata stoffet från äldre böcker så att det passar in i ett större sammanhang. Till Eon 5 skrev jag bland annat om främmande världar, om Mûhad, regler för väder och vind, ganska mycket om folkslagen och religionerna samt en försvarlig mängd monster (exempelvis demonen Diremis, draken Tienarazes, och en hel massa av beskrivningarna av djur). Reglerna för varelsetyper, aggression, förflyttning och slumpmöten i bestiariet är även dessa mitt verk. Jag har även deltagit mycket i rollpersonsreglerna samt gjort (misstänker jag) majoriteten av bildmanusen till de nygjorda bilderna.

I nuläget jobbar jag dels med Kronotropi, med böcker om Mundanas alver och i samarbete med Ola Jentzsch på att få klart en modul som utlovats i evigheter, Västlanden. Jag tycker även om att hjälpa till med/lägga mig i andras projekt, särskilt när det rör ämnen som mat och dryck, kläder, arkitektur, klimat och annat världsbyggespill.

Kul initiativ!

Jag heter Jens Klots och bor sedan 14(?) år tillbaka i Storbritannien där jag just nu jobbar med inkludering vid ett Universitet i Birmingham, samtidigt som jag doktorerar (vid samma universitet).

Jag var en av huvudförfattarna till Eon 5 och har innan detta skrivit aspektböckerna Astrotropi och Nekrotropi (den senare tillsammans med Samuel Eriksson), samt kompendierna Lägre Vandöda och Mundanas Stjärnhimmel (båda tillsammans med några andra skribenter i olika kombinationer). Till Eon 5 tror jag de flesta, största och kladdigaste av mina fingeravtryck har lämnats på Mystikmaterialet (böner, besvärjelser, familiarer, de tweakade ritualreglerna för sakrala mystiker osv), men jag var även ansvarig för lite mer "osynliga" delar i boken - såsom sense-checking och balansering av händelsetabellsresultaten. Utöver detta har jag (likt de andra skribenterna) såklart även petat med en hel del annat i böckerna – såsom Kragg-Eyrenerna och Hydrasnoken.

Just nu arbetar jag främst med färdigställandet av Ikonotropi, därefter får vi se vad som händer – men har småpetat lite på både aspektböcker och några andra projekt :)

Hej allihopa!

Jag heter Sebastian Pagmert och är en av huvudförfattarna till Eon 5. Innan jag skrev Eon 5 så påbörjade jag projekt med att skriva en landsmodul till Asharien och att korrläsa en himla massa text. När det visade sig att E5 låg i produktion så ombads jag att hjälpa till (läs: forcerade jag mig in i gänget). Jag är en historienörd av rang och har bland annat pluggat gräsrotshistoria även om jag inte jobbar inom det alls - jag jobbar inom LSS.

Jag älskar verkligen allt med historia men mina särskilda intressen ligger inom strukturer, samhällen, lagar, handel, rättigheter och allt det där. Jag älskar att föreställa mig hur relationen mellan en storman och en bonde fungerar, varför och hur man betalar skatt och hur en särskild tullsats kan komma att påverka hur en stad utvecklas. Eon 5 var ett gruppprojekt av rang men det som jag mer enskilt kan skryta med är vår nya arketyp, krämaren (med tillhörande bildmanus), ett måste-ha för varje spelgrupp.

Jag spenderade också en ohelig mängd tid att skriva tabellresultat till bakgrund- och händelsetabellenstabellen, tvingade Lukas att skriva Asharien-beskrivningen åt mig för jag fick en helt galen skrivblockering gällande "mitt eget land" och pillade mycket kring reglerna för strid, skrev en hel del lustiga och olustiga bestar (ulvarna och harpyorna är jag särskilt nöjda med!).

Just nu arbetar (samarbetar?) jag lite med Lukas gällande alverna i Eon då jag skriver en härlig modul om Eons bästa alver, pyaralverna. Jag jobbar också med den uppdaterade versionen av boken Strid samt en andra modul som kommer handla om krig i Mundana.

Back