Vilka rollspelsmakare kände du till som ung?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,086
Vilka kände du till innan du var, säg 18?

Själv hade jag bara hört talas om Anders Blixt, som en slags mytisk D&D skapare. I sena tonåren så lärde jag mig namnet på Marco Behrmann, Carl-Johan Ström, och kanske några andra av Eon-skaparna.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Vilka kände du till innan du var, säg 18?

Själv hade jag bara hört talas om Anders Blixt, som en slags mytisk D&D skapare. I sena tonåren så lärde jag mig namnet på Marco Behrmann, Carl-Johan Ström, och kanske några andra av Eon-skaparna.
Anders Blixt, Erik Granström, Mark Rein-Hagen, Kevin Siembieda, Gary Gygax, Eric Wujick, Mike Pondsmith och säkert en bunt till. Jag ägde ju och hade tittat i en hel uppsjö med spel redan vid det laget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,577
Location
Rissne
När jag var 18 hade jag spelat rollspel i lite drygt tre år. Jag hade spelat Mutant Chronicles, som jag inte hade någon koll på författarna till, In Nomine och… En del hemmabyggen. Det var typ så det såg ut för min del – ett par år Mutant Chronicles, sen några enstaka In Nomine-äventyr, sen hemmabyggen i stort sett fram till nu.

Det var nog i samband med att jag började hänga på rollspelsforum, framför allt här, som jag började få namn på spelskapare. Och de flesta av dem är ju fortfarande mer trevliga prickar jag träffat via rollspelsforum än de är "SPELSKAPARE", för mig. Jag känner till dem som forumiter, liksom.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Gary Gygax (D&D), Dave Arneson (D&D), Jim Ward (Metamorphosis Alpha), Marc Miller (Traveller), Greg Stafford (Runequest), MAR Barker (Empire of the Petal Throne).
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag tror inte att jag kände till någon rollspelsmakare som ung. Spelade DoD, Eon, Shadowrun, lite allt möjligt, men jag tvivlar att jag skulle kunna nämna någon av författarna. Efter att jag började hänga på wrnu hade jag nog kunnat nämna "Krille", men hade någon frågat om hans efternamn hade jag nog inte kunnat säga det. Gary Gygax hade jag kanske hört talas om. Jag har fortfarande rätt dålig koll på spelskapare förutom de som hänger här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag hade nog någon vag uppfattning om de som skrev första mutant-spelet. Annars var Järnringen de första spelskaparna som jag faktiskt hade någon koll på överhuvudtaget. Mycket tack vare att de inte bara var en bunt namn på första sidan i rollspelet som man aldrig tittade på, utan de hade både sitt forum där man kunde prata med dem, och ordnade en och annan "meet n greet" i Stockholm.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Enligt någon definition av ung hade jag lite koll på Erik Granström, Anders Blixt, Olle Sahlin, Michael Petersen, Gunilla Jonsson och av någon anledning Dag Stålhandske. Jag hade naturligtvis örnkoll på alla som tecknade bilder till Äventyrsspel också.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Hmm, vid 18 hade min regelbundna rollspelsgrupp växlat några gånger fram och tillbaka mellan Eon, DoD och DnD4. Jag kunde nog nämna en del namn från Eon eftersom jag tyckte credits-sidorna där de står listade med lösryckta citat såsom "Marco 'Idioterna härskar i världen' Behrmann" och "Carl Johan 'Jag kan blöda jättemycket ur hjärnan' Ström" var fantastiskt roliga. I övrigt tänkte jag aldrig på namnen bakom böckerna.

Jag hade också precis upptäckt WRNU och varit i Indierummet på GothCon ett par gånger. Jag var världens Genesis-fanboy då, så Simon Pettersson hade jag ju koll på. Jag är också rätt säker på att jag hunnit pröva Berättelser från Staden och Supergänget, så Arvidos och Gurgeh kunde jag nog. Kanske fler forumiter också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Enligt någon definition av ung hade jag lite koll på Erik Granström, Anders Blixt, Olle Sahlin, Michael Petersen, Gunilla Jonsson och av någon anledning Dag Stålhandske. Jag hade naturligtvis örnkoll på alla som tecknade bilder till Äventyrsspel också.
Ungefär så. Minns att jag minns Anders Blixt, Erik Granström och Gunilla Jonsson (men inte Petersen konstigt nog...), om vi pratar åren upp till 18. Där tar det nog stopp vad gäller skribenter. Olle Sahlins och Henrik Strandbergs namn hade jag kunnat sätta i relation till Sinkadus men nog inte kunnat peka på något de skrivit.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Började inte spela rollspel förrän jag var 18. Men Gary Gygax kände man till.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
När jag var 18 hade jag spelat rollspel i 5 år.
Jag kände till alla de stora amerikanska och brittiska namnen (orkar inte lista dem), men av svenskar... bara Anders Blixt, tror jag. Och det bara för att han blivit publicerad på engelska. Noll koll på den svenska industrin.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Enligt någon definition av ung hade jag lite koll på Erik Granström, Anders Blixt, Olle Sahlin, Michael Petersen, Gunilla Jonsson och av någon anledning Dag Stålhandske.
Precis dessa här också. Plus Marc Miller som jag tror fastnade när jag läste eller hörde något om Traveller.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sandy Petersen (Call of Cthulu)
Lynn Willis (Masks of Nyarlathotep)
Larry DiTillio (Masks of Nyarlathotep)
Gary Gygax (AD&D)
Tracy Hickman (Ravenloft, Desert of Desolation, Dragonlance)
Doug Niles (Horror on the Hill)
Zeb Cook (Lost City)
Frank Mentzer (BECMI D&D)
Marc Miller (Traveller)
Anders Blixt (DoD Expert)
Lars-Åke Thor (DoD svarta lådan)
Erik Granström (Svavelvinter)
Roger Undhagen (Dimön, Döda skogen)
Gunilla Jonsson (Mutant, Kult)
Mikael Petersén (Mutant, Kult)
Mike Pondsmith (Cyberpunk)
Graeme Davis (WFRP)
Marcus Rowland (Diverse artiklar och äventyr i White Dwarf)
Greg Costikyan (Ghostbusters, Star Wards d6, Paranoia)
Coleman Charlton (MERP)
Mark Rein Hagen (Vampire)

Det är de jag kommer på sådär på rak arm. Jag var fascinerad av de som skapade spelen som gav mig sån glädje.

EDIT: Lade till de spel jag associerar med spelskaparna.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,269
Location
Örebro
Vilka kände du till innan du var, säg 18?
Hela Ävetyrsspel, men framför allt @Mekanurg, Michael Petersén, Gunilla Jonsson, Erik Granström och Roger Undhagen var de som stod ut. De hr lite yngre talangerna som @Magnus Seter man sett i Sinkadus och Kult var förstås också en sådan där uppstickare man börjat lägga märke till. Anders och Tove Gillbring var man ju bekant med förstås. Hade lite koll Lancelot Games-stallet då, men de minnena har fallerat nu. Jag hade sämre koll på NeoGames då, men @Krille var man ju förstås bekant med. Och Carl-Johan Ström. Tror också att @Big Marco kan ha varit och krälat omkring i mitt sinne redan då.

Utomlands hade jag sämre koll då jag inte spelade särskilt mycket utländska spel. Gary Gygax förstås, men även Mark Rein-Hagen fanns på ens sinne tack vare Vampire och de andra World of Darkness-spelen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
När jag var 18 hade jag lagt några få namn ur Äventyrsspels produkter på minnet. I övrigt hade jag dålig koll på spelskapare då, och det gäller även nu vilket är en smula märkligt. Jag har nämligen bra koll på medlemmarna i många band jag lyssnar på, och hyfsad koll på filmfolk som jag tycker brukar göra bra saker, men trots att rollspel är den hobby jag ägnar mig mest åt lagrar min hjärna inte alls information om spelskapare i samma omfattning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Sannolikt enbart de som skrev i Sinkadus. Samt @Brior. Erik har alltid varit husgud i vår spelgrupp. Tror t.o.m minst hälften har läst klassikern Smolles varuhus (inte jag dock).

Fullt möjligt att jag kände till Mark Rein Hagen med, för han var på BorCon i den vevan och Vampire var det nya heta.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Anders Blixt, Erik Granström, Olle Sahlin, Fredrik Malmberg, Michael Petersén och Gunilla Jonsson samt (självfallet) Nils Gulliksson
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
... samt (självfallet) Nils Gulliksson
Oj, tänkte inte på illustratörerna. I så fall, lägg till:

Nils Gulliksson (Drakar och Demoner och Mutant)
Larry Elmore (D&D
Keith Parkinson (D&D)
Ian Miller (Warhammer)
Paul Bonner (Warhammer)
Russ Nicholson (Fiend Folio)
John Blanche (Warhammer)

Sen kvalar kanske Micheal Whelan in för bilderna till DoD-lådorna.
 
Top