Nekromanti Vilka rollspel vill ni se i Fenix?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tydligen ska det bli ett återkommande inslag att Fenix på en sida intervjuar mindre kända spelskapare och låter dem berätta om sina rollspel. Först ut är wilper här från forumet med sitt Höstdimma. Men vilka andra skulle ni vilja se som intervjuoffer?

Även om vi har en hel del kreativa begåvningar här så skulle jag gärna se en intervju med Gurgeh om Supergänget.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Sinisa, för i helvete!

Ja, bara någon kan hitta honom, då :gremfrown:


/Feliath — Helt sjukt grymma grejer, rakt igenom
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vet inte om det gjorts tidigare - började prenumerera på Fenix i år, men jag skulle vilja ha en stor informationsrik artikel om Saga. Det är liksom ett bortglömt spel som man nämner lite förbigående. Så om spelets alla olika delar presenteras ordentligt och att man får lära känna Saga lite mer, det skulle uppskattas - och jag tror faktiskt att fler skulle börja spela det då. Jag har inte börjat spela det än, men jag är dock sugen på att göra det snart.

???
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Fenix har tidigare recenserat Saga, intervjuat Tomas Arfert om Saga och haft små Saga-artiklar i de senaste nummren.

Så jag vet inte jag...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kanske bara jag som inte lagt märkte till det, eller så är det kanske mest från förra året, så jag missat det, vet inte...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,623
Location
Stockholm
Supergänget! Terone! Fimbulvinter! Lavemangchock!

(Ok, den sista hittade jag bara på.)

Fast jag tycker inte Höstdimma-intervjun var så väldigt givande. Jag fick inget riktigt grepp om spelet, liksom. Borde finnar några mallade frågor som återkommer i alla intervjuer. Typ: "Vad spelar man för rollpersoner?" och "Vad gör man?"

Idén är dock sjukt bra!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det fanns en längre intervju (ett uppslag tror jag det var) med mig och Johan som skrevs innan spelet kom ut, men inget egentligen efter det. Däremot försöker jag få ihop lite material då och då til tidningen. Som Norogartikeln i det senaste numret.

Många har ju en lite vag uppfattning om Saga (många tror ju att det enbart är skrivet för nybörjare, men så är ju inte fallet. Det är ju skillnad på nybörjarvänligt och FÖR nybörjare)... så visst vore det bra med lite mer info. Sagas närmsta kusiner i spelsvängen (om vi talar om stämning och kampanj) är Ars Magica, Harn och lite Pendragon. INTE DoD (oberoende spelvärld). Och lite Västmark, som skrevs flera år efter Saga, om jag förstått saken rätt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det var som sagt innan Saga kom ut (bortsett från en kortintervju där Fenix ställde samma frågor till lera olika spelskapare i Sverige).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,543
Location
En mälarö
Sagas närmsta kusiner i spelsvängen (om vi talar om stämning och kampanj) är Ars Magica, Harn och lite Pendragon. INTE DoD (oberoende spelvärld).
Inte DoD?!?!?! Nu är det visserligen så att det är du som skrivit eländet och om någon borde veta :gremwink: men det första jag slogs av när jag läste igenom boken var hur mycket jag tyckte att det i stämning hade gemensamt med DoD Expert (det från 80-talet alltså). Det är visserligen tillräckligt långt ifrån för att inte kallas BRP men det känns som om lite samma tänk hade använts när reglerna skrevs. Sedan är väl världen inte helt väsensskild från Ereb Altor (förutom att den är BETYDLIGT mer sammanhängande). Har jag helt fel?

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du har helt fel, men ändå inte... Jag hade aldrig spelat DoD innan jag skrev Saga, och var helt ointresserad av spelet som spelare/SL på 80-90-talet (fast jag ägde massor med material). Jag hade ju läst det mesta, eftersom jag illustrerade till Ereb, men jag kände inget för världen. Helt ocool tyckte jag då. Numera är jag mer förlåtande.

...däremot så gillade jag ju spel som DoD bygger på... Runequest i första hand. Men DoD bygger direkt på BRP, det gör ju inte Saga, även om influenser såklart finns.

Jag gillade som sagt inte Ereb som värld alls, den kändes helt ointressant (bortsett från vissa enskilda länder.. enheterna är MYCKET bättre än helheten i Erebs fall). Ett "oseriöst" misch-masch som världsbygge tyckte jag när det kom. Jag var mycket mer intresserad av Glorantha, Warhammer-världen, Harn och Mythic Europe där det fanns en vision redan från början.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,623
Location
Stockholm
Som jag fattar det ska "Mitt rollspel" handla om ännu inte utgivna spel. Där platsar ju knappast Saga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
"pågående oberoende rollspelsprojekt" står det i tidningen.. om Saga, Hammaren & Trollspöt, Supergänget osv platsar där är väl upp till redaktionen, jag vet inte hur de tänker...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
fast tänker de sig opublicerade spel i den spalten så får de gärna skriva om saga med flera mindre spel på annan plats i tidningen ;-)
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Vilka spel "platsar"?

Som jag fattar det ska "Mitt rollspel" handla om ännu inte utgivna spel.
Tanken är att spalten i första hand ska tillägnas små men intressanta spelprojekt som skulle kunna betecknas som "indie" (se under rubriken Indiespel här på forumet), så spalten kan väl ses som en sorts systerspalt till Fansinspalten.

Får då inte "ännu inte utgivna spel" från de etablerade förlagen vara med här? Kanske i framtiden men inte just nu. Fenix tillhör i vanliga fall de etablerade rollspelen som säljs i butik med snygga färgframsidor -- dessa tre sidor per år (i år bara två sidor) tillägnas de spel som ännu inte "platsar" i Fenix.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,525
Re: Vilka spel "platsar"?

Ett utmärkt och lovvart inititativ, faktiskt! Härligt att se Fenix ta ännu ett steg för att bli en verklig tummelplats och språkrör för _hela_ hobbyn. :gremsmile:
 
Top