Vilka rollspel har du spelat flest gånger?

1. Drakar och Demoner 6/Trudvang (hela tonåren med spel fram till kl05 på sommarnätterna)
2. Coriolis: Mörkret mellan Stjärnorna. (5 år av kampanjspelande)
3. Dungeons & Dragons (hade en grupp som sågs varje onsdag på Dragons lair i Stockholm)
4. Mutant: År Noll. (2 år av kampanjspelande).
5. Vindsjäl 💚 (hade flera olika grupper under ett par år, mycket speltestande).

Har inga siffror, så höftar nu:
  1. Call of Cthulhu - Min introduktion till hobbyn och det som jag oftast har återkommit till.
  2. Shadowdark - relativt nytt, men har spelat det varje vecka i 2 år nu, så gissningsvis har det seglat upp
  3. Kutulu - ersatte i stort CoC för mig för några år sedan.
  4. Sen är det rätt långt ner till fjärde platsen, mina grupper har varit duktiga på att testa olika små system, mycket one shots och så. Men någonstans här kommer nog Symbaroum. Har flera gånger försökt mig på att spelleda Törnetronen, kommit olika långt men aldrig förbi andra boken.

Last edited:
  1. Kuf
  2. Drakar och Demoner (Främst Expert)
  3. Vampire
  4. Solar System/TSOY
  5. Rolemaster
  6. Zombie Cinema
  7. The Daughters of Verona
  8. Eon
Nånstans långt upp på listan skall nog OKULT in också som jag spelat massor som Play by Post.

Om man räknar ihop som både spelledare och spelare, blir det nog:
1. Dungeons & Dragons (alla versioner sedan 1975 utom 5e)
.
.
.
.
2. Call of Cthulhu
3. Traveller
4. Runequest

Enbart spelare blir svårare. Tror det blir så här:
1. Traveller (lite osäker på hur mycket vi spelade egentligen - det är ju 45 år sedan)
2. Dark Heresy (WH40k)
3. Edge of the Empire (Star Wars)
4. Dungeons & Dragons

1. Drakar och Demoner Ohotad och odiskutabel etta. Det var inte det första rollspelet jag spelade, den äran tillfaller Dragonquest, men väl det andra. Sedan premiären 1982 med den första utgåvan så har jag spelat nära på vartenda spel det stått Drakar och Demoner på, med Chronopia, Samuraj och Trudvang som enda undantag. Dessutom är den senaste utgåvan, DoD23, mitt särdeles mest spelade spel i skrivande stund.

2. Call of Cthulhu Jag tror jag upptäckte CoC 1989, för den första utgåva av spelet jag har är den fjärde och den släpptes det året och när jag köpte den var den sprillans ny. Efter Drakar och Demoner är CoC sannolikt det spel jag spelat längst och, dessutom, antagligen det jag har haft roligast med genom åren. Med en kniv mot strupen och ett tvång att välja så skulle jag nog säga att CoC är mitt favoritspel.

3. Dungeons & Dragons Det krävdes en del tankemöda för att bestämma huruvida D&D skulle hamna på andra eller tredjeplats på listan. Nu blev det en tredjeplats men det var absolut inte självklart. Om jag även hade räknat med "nästan D&D"-spel, som till exempel Pathfinder och diverse andra D20-spel, OSR-kloner och liknande, så hade nog D&D tagit sig förbi CoC på listan. Men det hade känts fel.

Första gången jag spelade D&D var 1985 och utgåvan som spelades då var AD&D 1st Ed. Den senaste gången jag spelade D&D var förra året och då var det 5E som var på tapeten. Trots att jag spelade D&D innan jag upptäckte CoC och dessutom har spelat det efter att jag senast spelade CoC så anser jag att jag har spelat CoC längre då jag efter introduktionen till D&D hade ett uppehåll på nästan femton år, ända fram till 2000 då D&D3 släpptes. Så med bara några undantag så har nästan allt mitt D&D-spelande skett med D&D3 och 5E.

Vilket spel hamnar på plats fyra? Ingen aning faktiskt. Det finns ett flertal kandidater. Star Frontiers, Traveller, Stormbringer, Western, James Bond, Pathfinder, Rolemaster, HârnMaster ligger alla bra till. Men jag tycker det är nära på omöjligt att säga vilket som ligger på topp. Jag ger alla ovan en delad fjärdeplats.

Hm. Om man slår ihop utgåvor och räknar på det tillsammans blir det nog såhär.

Eon
Enorma mängder i ungdomen, och rätt mycket även nu på äldre dar. Consaber är fortfarande som ett andra hem, och Damarien är en plats jag verkligen vill utforska på djupet i en fet kampanj full av hovintriger och spioneri, istället för bara de korta nedslag jag hunnit med hittills. Fortfarande den värld jag tror jag kan bäst utantill (Chronopia undantaget)

Drakar och Demoner: Trudvang
Det här baseras nästan enbart på att vi spelade så mycket i tonåren. Mitt första spel med min gamla gymnasiegrupp, som än i denna dag håller ihop och lajvar tonåringar varje GothCon när vi återträffas och spelar rollspel hela påskhelgen. Vi körde två gånger i veckan, eller ännu mer ibland. Helt hypnotiserade av först Snösaga, sedan egenskriven kampanj.

Mutant År Noll
En av få gånger jag faktiskt fört bok över antalet spelträffar. Först tog vi oss igenom grundlådan och sedan Genlab Alfa. GA är jag tyvärr lite skeptisk till, men det är nog för att jag ställde den bredvid just År Noll som är topp fem bästa rollspel jag någonsin sett. Vi hade enormt kul, och kampanjen spårade precis lagom mycket, där fokus gick från att upptäcka Zonen till att bli kungar i Arken steg för steg. Riktigt sabla kul. Också en av de få kampanjer jag spelat som fått ett bra och tillfredsställande slut.

Vilka rollspel har du spelat flest gånger? Bara köpespel, inte rena hemmabyggen. Olika utgåvor räknas som samma spel, likaså moddade versioner.
Blev mer utmanande än jag trodde att få ihop den här topplistan.

1. CoC
    1. Borde ha gått förbi och tagit förstaplatsen vid det här laget.
    2. Onlinekampanjen med Masks på 1,5 år och den snart 1-åriga irl-gruppen ger många pass.
    3. 99% CoC7, men har spelat både 5 (spelgäng kring 2003) och 6 (LinCon-pass).
  2. DoD
    1. DoD4 var det som var rollspel under 90-talet typ.
    2. DoD6 spelades massor på somrarna 2001-2003.
    3. Det är alltså över 20 år sedan jag spelade Drakar och Demoner...
  3. DnD
    1. Hade en lång online-kampanj med DnD3 för en massa (10?) år sedan.
    2. Hade en irl-DnD5-grupp för 9(?) år sedan.
  4. Svärdets Sång
    1. Höll på att glömma! Det här kördes ju faktiskt irl häromåret.
Sedan är det långt ner till 5:e plats.

Mutant:UA spelades en period (2004?), och Mutant Chronicles (sent 90-tal). Svårt att minnas exakt antal spelpass.
Trail of Cthulhu har jag spellett en del.
Star Wars d20 (2001?) och en vända Edge of the Empire (2020?).
Symbaroum blev inte så länge (2025).

1. Drakar och demoner (framförallt 1991 års utgåva).
2. Eon (version 1-4)
3. Neotech 2 (och äventyren som gavs ut till första versionen fast hem-konverterade).
4. Dungeons and dragons v3.x (Forgotten realms-settingen)

1. Pendragon
2. Vampire tM
3. Call of Cthulhu

Att Pendragon är ett är jag säker på. Inte lika säker på tvåan och trean. Det har också blivit mycket DoD, MERP/RM och DnD (flera versioner) genom åren, men tvivlar på att de har spelats lika mycket som VtM och CoC.

Warhammer Fantasy RPG är det jag spelat överlägset mest, med hästlängder. Jag lägger ihop både 1st, 2nd, 3rd, och 4th edition här.

En avlägsen 2:a är nog om man lägger ihop alla varianter på D&D (inklusive OSR-kloner och avarter).

3:e plats? ingen aning. Antagligen Mutant. I alla fall om man räknar in alla mutant. Annars är det nog dött lopp mellan M:UA och M:Å0.

Last edited:
Svår fråga, skulle gissa på något liknande det här.

1: Eon.
2: Vampire The Masquerade och Vampire The Requiem.
3: NeoTech.
4: Drakar och Demoner(91 fram till de olika versionerna av Trudvang.)
5: Mutant Chronicles.

Men sen har jag säkert fel då de spel jag tror att jag spelar mest säkert inte alltid är det. Speciellt svårt har jag med att väga hur mycket tid jag lade på de spel jag spelade mest som ny inom hobbyn då det var så länge sen.

Totalt för oss båda. Utan någon direkt ordning:

Drakar och Demoner (alla versioner till och med Trudvang)
Rolemaster
En Garde! III/Pirater!
Mutant och Mutant - Undergångens arvtagare
EON
Call of Cthulhu/Delta Green

Edit: Glömde två saker.

Last edited:
  1. Drakar & Demoner Expert/Gigant OHOTAD ETTA!
  2. Mutant 2089
  3. Drakar och Demoner Svarta boxen (innan vi började spela Expert/Gigant)
  4. Drakar och Demoner 2023.... dennna kommer att segla upp på 2:a plats under detta år om inget oväntat händer.
  5. AdnD 1e/2e
  6. Mutant Rymd
  7. Drakar och Demoner 1991/Chronopia-regler men ej den världen (Vi höll fast vid Ereb Altor)
  8. Mutant 1984 & Mutant 2
  9. Sagan om Ringen
  10. DnD 3.0
  11. Rise of Phoenix
  12. Chock från 80-talet
  13. Wasteland

Det här är delvis en gissning och jag är osäker på hur de ska rangordnas, men det borde se ut typ så här:

Call of Cthulhu
Tribe 8
OSR (om jag slår samman närliggande spel som är variationer på b/x D&D)

Back