Vilka rollspel har du spelat flest gånger?

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Som rubriken säger: Vilka rollspel har du spelat flest gånger? Bara köpespel, inte rena hemmabyggen. Olika utgåvor räknas som samma spel, likaså moddade versioner.

I mitt fall är det fyra som sticker ut under dryga 40 års spelande, och jag tror att ordningen är denna:
1. Drakar & Demoner
2. Call of Cthulhu
3. KULT
4. Dungeons & Dragons

Bara köpespel?

Om jag bara får välja köpespel jag inte gjort själv så finns bara Mutant Chronicles på listan tror jag. Sen blir det väl ett gäng spel jag kanske spelat en liten handfull gånger tror jag.

Får jag räkna såna som är eller blivit köpespel men som också är mina hemmabyggen så tror jag att det blir såhär:
  1. Ödesväktarna
  2. Mutant Chronicles
  3. Kutulu
  4. More than Human
Får jag bara räkna speltid efter att spelen blir köpespel så tror jag bara Chronicles och Kutulu blir kvar…

(Svårt det här med gränsdragningar)

Jag har svårt att se att även om jag bara spelar ett rollspel resten av livet kunna komma upp i lika mycket spelade som jag gjort med Drakar och Demoner genom åren.

1. Drakar och demoner
2. Mutant (ettan, tvåan och ffa svarta lådan)
3. Top Secret (TSR)
4. Wastelands
5. En Garde (första utgåvan från åtti’talet)

Last edited:
1. Drakar och Demoner
2. Symbaroum
3. Call of Cthulhu

Efter det är det nog ganska dött lopp mellan Daggerheart, Shadowdark, Fantasy World och Tails of Equestria.

1. Pendragon
2. Call of Cthulhu
3. Drakar och Demoner
4. Nephilim
5. Elric / Stormbringer (kanske kan vara Vampire)

En väldigt bra poll som gett mig lite självinsikt. Jag var tydligen i min ungdom en stor Chaosium-fanboy vi spelade alla långa kampanjer i deras spel.

Last edited:
1) Svärdets sång
2) Call of Cthulhu
3) Neotech 1/2
4) Mutant och Drakar & Demoner (90talsversionerna)
5) Pathfinder

Sen kommer Dungeon Crawl Classics men även Deadlands, det spelades flitigt ett tag.

Svärdets sång har spelats varje vecka sen det kom för 8 år sen. Call of Cthulhu har vi kört sen jag köpte regelboken 1999, men ändå färre sessioner än Forbidden Lands. Och Neotech spelade vi så pass mycket att regelboken till Neotech 1 blev dubbelt så tjock av allt bläddrande och neotech 2 lossnade i limningen (to be fair var den bokens limning av use kvalitet). Pathfinder körde vi en lång kampanj i veckovis i 3 år så det blev många sessioner...

Som rubriken säger: Vilka rollspel har du spelat flest gånger?
Rolemaster
Drakar och Demoner (-82/84/85/EDD/GDD/SDD)
Mutant (-84/MT2/2089)
Sagan om Ringen Rollspelet
Pompedia
Stjärnornas Krig
SpaceMaster (2nd Ed)
AD&D

Det är väl mest de där jag spelat många äventyr eller kampanjer.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Last edited:
Jag skulle tro att det är:
  • Drakar och Demoner (mest Expert)
  • Star Wars D6
  • Mutant (nästan enbart första versionen)
  • De fördömda
  • Warhammer Fantasy Roleplay (2)
  • Dungeons & Dragons (2, 3 och diverse OSR)

Last edited:
1. (Expert) Drakar och Demoner
2. (Advanced) Dungeons & Dragons
3. Warhammer Fantasy Roleplay
4. Vampire
5. Phoenix Command avarter

1. D&D (Jag räknar allt från 4ed till OSR spel till Pathfinder här)
2. Old World of Darkness (Mest Vampire men också en massa mortals, mycket Werewold, en del Hunter och sedan mindre doser av allt från Kindred of the East till Mage)
3. New World of Darkness (Fortfarande mest Vampire men här är det mycket Mage och Hunter också)
4. Call of Cthulhu (Mest Delta Green)

1. Call of Cthulhu
2. Dungeons & Dragons
3. RuneQuest

...och sedan en hord av andra som inte går att skilja åt.

Det kommer att vara väldigt svårt att peta ned någon av dessa eftersom jag numera oftast bara kör en kampanj per spel och sedan går vidare till något annat. Att bara fanatiskt spela samma spel år ut och år in var något som hände i yngre år, och jag tvivlar på att jag går tillbaks till det någon gång.

1. Drakar och Demoner
2. Symbaroum
3. Call of Cthulhu

Efter det är det nog ganska dött lopp mellan Daggerheart, Shadowdark, Fantasy World och Tails of Equestria.
Om jag ska lista spel som jag spelat och inte varit spelledare, toppas nog listan av Svenska kulter-rollspelet, tätt följt av Call of Cthulhu. Därefter Symbaroum, med Drakar och Demoner först på fjärde plats.

1. Dungeons & Dragons (Forgotten Realms)
2. Dark Heresy
3. The One Ring
4. Fate (Core/Condensed)

På något slags vagt och oklart delad femteplats hamnar nog Call of Cthulhu, WHFRP, Changeling: the Lost, Drakar och Demoner, Mutant: Undergångens Arvtagare, samt kanske Kult och Coriolis.

(Konstaterar att jag fortfarande egentligen vill spela annat än ”trad-spel”, men är glad att jag det senaste decenniet fått spela och leda rätt mycket i Fate-baserade spel.)

Last edited:
1. Mutant 2089
2. Drakar och Demoner
3. Symbaroum
Sen är det nog ett rätt stort hopp ner till de övriga, som är en jämn blandning.

Back