Nekromanti Vilka raser är roligast?

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Har testat att göra sju olika rollpersoner och måste säga att jag gillar det nya systemet. Det är fortfarande massor med tabeller men man kan välja lite mer vad man vill slå på och det gör att det känns lite mer vettigt. Sedan ÄLSKAR jag att man inte behöver slå mot attribut för att välja ett visst yrke. Det blev så konstigt med att man först hade otur med dåliga attribut och sedan när man slog för yrket fick man som ytterligare straff färre poäng att sätta på färdigheter. När det sedan gäller detta så är det sååå skönt att man slipper lika massiva summor. Mycket lättare att sätta ut klasar på de olika kategorierna.

Man hur som helst.
Jag fastnade lite vid raserna. Visst är jag fortfarande lite sur att kraggfolket, anurier och liknande inte finns med. Men jag tycker däremot mycket om hur de presenteras och att de fått egenskaper och förmågor. Det ger mer känsla för dem. Roligast är nog jargierna som inte längre bara är tråkvanarer utan några bonusar och funktioner. Men de är bara roligast eftersom de var så tråkiga innan. Annars är mina topp tre favoriter:

Adasier: Älskar deras främmande utseende. De känns olika andra fantasyfolk och tycker om deras smidiga och ormliknande egenskaper. Gillade dem redan i Barbarer och Människofolk men nu är de ännu mer awesome!

Kamorianer: Att man får slå fram sin totemande och att man dessutom har en chans att bli hamnskiftare tycker jag är extremt spännande. Men det borde nästan vara så att man får slå två gånger och välja ett av resultaten. Vem vill vara vildsvinets stam liksom.

Sist men inte minst

Zolod: Det lilla som nämns om dem ger mig mersmak. Det känns att det finns något mer hos dem än bara standard fantasydvärgar. Fanatismen till guden, deras roll som informationsinsamlare och sådant. Allt bådar gott inför framtida reviderade dvärgar!

Vilka skulle era tre favoritraser vara i nya Eon?
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Mina favoriter är utan tvekan Cirefalierna, deras maktspel, stolta och hätska humör gör de till ett fantastiskt folkslag. Kamorianer är också häftiga, bland de bästa av barbarfolken.
Vinterskog said:
Tidigare tyckte jag att Kamorianerna var rätt så tråkiga. Men nu tycker jag att de har fått en ordentlig färg. Deras djuriska drag och kopplingar till sina andar tycker jag gör dem mycket intressanta. Och jag vill veta mer om Kamor!

Cirefalierna är också trevliga! Såklart! Men just i grundboken tycker jag det var trevligt med fler raser som stod ut mer och som man inte visste så mycket om sedan innan.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Va? vad har du emot vildsvinstotem? det är lätt min favorit, däremot svartbjörnen är inte mkt att hänga i granen.

Sen när vi kommer till dvärgar så ja, de nya dvärgarna gör mig mkt ledsen, först å främst så är de riktigt kassa, sen så är de alla tvungna att vara hyperkonservativa religiösa fanatiker, annars så får de psykbryt, vilken kanske kan vara kul som stereotyp, men för en rollperson är det bara sorgligt.

Sen är det ju mest bara komiskt att de till skillnad från tolkiens dvärgar är väldigt spinkiga med sina 50 kilo,men det påverkar deras kroppsbyggnad?!?
Vinterskog said:
skrev för långt så svarar nere :p
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Okej då! Men det är uppenbart att alla har olika favorittotem ;) Därför att man borde få slå två gånger och välja en av dem! Så om man får Svartbjörn och Vildsvin så kan man välja mellan dem!

Zolod är ju mycket mer intressantare nu!!! Men då har jag tidigare propsat på att jag tyckt att dvärgar var för tråkigare i Eon å att just göra dem starkt religiösa var ett av mina förslag (kanske min röst blev hörd) ;) Så allt det kan vara mitt fel. Eller man kan ju hoppas.

Sedan är de väl endast hyperkonservativa gentemot andra dvärgar som förnedrar deras klan eller liknande? Så typ en vanlig jargier kan ju inte göra dem upprörda.

Men jag ser dem lite som samurajer på det sättet. Går du till en dvärg som en annan samuraj och säger "Din klan är dålig och din familj är som ruttet getpiss" så har du för evigt skadat dvärgens ära och om inte dvärgen gör nått åt det så kommer den dras med skamkänslor och ångest.

Jag hade velat se MER sådant i Eon. Typ som tvingar en att spela mer än bara en vanlig fantasydvärg som gillar öl och yxor!!!
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Eller så kan man som kamorian slå en tärning, och om det inte blir hamnskiftare så är det fritt fram att välja totem.

Sen med dvärgar så är problemet just att det tvingar en att spela på ett visst sätt, att om du spelar en jargier så skulle ingen klaga för att du inte spelar den med vissa specifika värderingar och personlighetsdrag, även om jargier precis som dvärgar är starkt formade av sin kultur.

Det där med öl och yxor är ju snarare att så som dvärgar beskrivs så är det nästintill helt omöjligt att inte gilla öl, att nu lägga till ytterligare aspekt som måste gälla för alla dvärgar löser knappast problemet med att alla dvärgar gillar öl och yxor, det bara ändrar problemet till att alla dvärgar gillar öl, yxor och konservativa värderingar.

Visst, kanske mindre "standardfantasy", men precis lika mkt "alla dvärgar är helt identiska".
Chad said:
Att dra alla dvärgar eller vilket folkslag som helst över en kam är alltid tråkigt. Det kan finnas normer bland folkslag, men att låsa en RP till dom genom att ha det som en egenskap känns fel.
Folkslagens egenskaper ska inte ha kopplingar till kulturen, bara fysiska egenskaper. De kulturella egenskaperna bör hänga med i valet av miljö som andra föreslagit.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag har också lite svårt för det där med att slå fram totem. Man vet ofta redan när man väljer kamorian vilket totem man vill ha. Jag tycker gott att spelaren kan få välja. Lite samma sak med jargiernas provinser, men då mer beroende på vad som passar för var man tänker spela etc.

Fedaki vet jag inte om jag tycker att de tillför så mycket.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Vinterskog;n41321 said:
Kamorianer: Att man får slå fram sin totemande och att man dessutom har en chans att bli hamnskiftare tycker jag är extremt spännande. Men det borde nästan vara så att man får slå två gånger och välja ett av resultaten. Vem vill vara vildsvinets stam liksom.
Kamorianer är coola! Båda mina spelare som valt Kamorian har fått vildsvinest stam :p
Ingen av dem blev sådär superglada, men fördelarna är ju helt okej (och en av dem har grundrustning 7 tack vare lite andra bra slag!)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Mina favoriter ar nog Kamorianer och Fedaki sedan har jag alltid haft en "soft-spot" for Tiraker och Misslor :D

Vet inte vad for folkslag/karaktarer som jag kommer tycka ar roligast att spela dock da jag inte kunnat prova nagon karaktar annu, men forhoppningsvis kan jag hitta lite folk att spela med online sa da kanske mina favoriter andras :)
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag spelar sällan eller aldrig, utan är i regel spelledare. Så jag kan mest vittna om vad som varit roligast att spelleda. Genom alla rollspel jag spelledit, och den stora mängd spelare jag haft nöjet att spela med, tycker jag nog att människor är roligast att spelleda. I många (men knappast alla) fall vill spelare vara så speciella som de bara kan. Det räcker liksom inte att spela en alv. Man skall helst vara alvisk vapenmästare, helst med ett respektingivande namn, helst med ett mästersmitt vapen med specialegenskaper, helst med ett mörkt förflutet, helst med övernaturlig ton, etc etc etc.

Men vid ett tillfälle när jag börjat en ny spelgrupp, så sade en spelare typ "jag vill spela en skomakare vid namn Nore som drömmer om att äventyra." Mina dåvarande spelare ville gärna spela väldigt häftiga karaktärer, men genom lite övertalning så lät de sig prova att spela mer vanliga personer. Visserligen var vissa soldater, eller stadsvakter, eller t.om torpeder åt någon kriminell liga. Men även i de fallen så fick karaktären falla inom det "normala" spektrat. Jag fann att de spelade dessa roller extremt bra och trovärdigt, och det tog lång tid innan någon spelare ville pensionera en karaktär.

Så några år senare, när en ny spelgrupp formades dit jag nyligen flyttat, så började processen om med fantastiska karaktärer. Efter en tid gick även dessa spelare gick med på att testa att spela mer normala karaktärer, och jag fann (återigen) att det förbättrade spelet avsevärt. Pga det så har jag lagt mig till med åsikten att häftiga förmågor, speciella raser och yrken och dylikt är en slags artificiell uppblåsning av en karaktärs djup. Det är inte "vara vapenmästare" som är häftigt, det är "bli vapenmästare" som är häftigt. Likaså magiker, eller tjuv, eller vilken stereotyp man än väljer. Genom flera olika spelgrupper har jag därefter testat detta med att ibland tillåta fantastiska karaktärer, och ibland mer vanliga.

Och mönstret har hittills hållit i sig. Den nuvarande gruppen vill nästan uteslutande spela vanliga människor. I bland med mer betydande titlar, ibland med mindre betydande titlar. Men alltid dessa icke-superpersoner. De vanligaste av de vanliga är vanarer, så det är mina favoriter. Inte för att de andra raserna är felaktiga, eller överdrivna, utan för att helt normala människor, som vanarer, inte har någon medfödd speciell status. Dessa måste bli speciella genom spelets gång, genom sina dåd, sina val, sina vinster och sina förluster. Så återigen; människor, helst människor som saknar väldigt särskild kultur.

TL; DR: Människor, i EON IV Jargier.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är ganska nöjd med vad Helmgast gjorde med de jargiska zhanerna, regeltekniskt. De är fucking kickass givet deras valfria lättlärda färdighet, och +2 i Självkontroll är minst lika bra som vanarernas +2 på Livskraft, givet att Självkontroll är typ alla motståndsslag mot magi.

Cirefalierna däremot känns lite fattiga med de nya reglerna; deras statline imponerar inte och de saknar liksom lite extra crunch. Jag hade gett dem massa extra enheter för att representera deras elita skolgång, eller nåt.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag kan inte mer än hålla med om Människor. Jag spelar nästan bara människor i spel.

Jag har en tendens att alltid hårdsatsa på stridsfärdigheter dock, oavsätt om min karaktär är krigare eller inte... Fast då generelt bara med 1-2 vapen och/eller sköld, och/eller dolkar också (beror på). En icke krigare kommer ha 1-3 yrkesfärdigheter som jag sattsar på, plus något eller några vapen.

Men trots det så har jag alltid varit oerhört skeptisk till att ha stridskonster och liknande grejer i pnp rpg's, oavsätt om jag spelat en karaktär som borde haft dom eller inte. Åtminstone till att börja med. Allt som oftast så har det varit min SL som har övertygat mig om att jag ska ha stridskonster mer än att jag själv ville.

För jag har alltid känt att.. och det här är väl en lite kraftig liknelse... men... stridskonster är lite som kärnvapen... om en har det, så måste alla ha det. För att stridskonster eskalerar en karaktärs förmåga att slåss så pass mycket att någon utan stridskonster är i ett rätt kraftigt underläge. Visst, det går att vinna över en karaktär med stridskonster, när du inte har dom... men det är inte alltid lätt. Samtidigt så om en spelare har stridskonster så kommer den karaktären antagligen alltid stå för en stor anledning till varför gruppen vann en strid. Dom andra spelarna utan stridskonster kommer att se sin insats ha mindre betydelse, och ibland ingen som helst betydelse. Visst, samma grej finns väl om en spelare är krigare, och inga andra är det... men då har det ju varit en anna typ av medvetet val.

Att sakta genom ens spelande lära sig stridskonster är en helt annan grej dock.

I alla fall, jag tycker om att spela människor för att dom känns så versetila för mig, dom känns ytterst sällan begränsade i vad dom kan bli och göra. Där en Alv eller Dvärg då mer känns som om dom är låsta till att vara på ett visst sätt. Och visst, dom behöver ju inte vara det, man kan ju skapa en Alv eller Dvärg som går emot normen. Men grundkänslan finns ändå där att "Alver/Dvärgar/etc gör inte så här".
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Angående stridskonster så var problemet med dem i tidigare versioner av Eon att svårigheter var extremt grovhuggna - det var en milsvid skillnad mellan Ob3T6 och Ob4T6 i svårighetsgrad. Därför blev allt som minskade svårighetsgraden väldigt, väldigt kraftfullt.

I Eon 4 kan man dribbla lite mer med svårighetsgraderna, så man kan ha stridskonster som ger en kännbar bonus utan att bli överväldigande. En annan sak man skulle kunna göra med dem är att minska kostnaden för olika fördelar med 1 - och jag tror inte det är en tillfällighet att alla fördelar utom "öka skada" har en kostnad på 2+, just för att möjliggöra detta. Man skulle också kunna ge tillgång till andra fördelar.

Själv är jag ganska förtjust i att ha "binära" förmågor även i ett skillbaserat system, och stridskonster är ett bra exempel på det. Jag skulle gärna se det även inom andra områden - min första tanke var att ha "kirurgi" som låser upp andra användningsområden för Läkekonst, men sedan kom jag på att i Eon 4 så är ju Kirurgi en egen färdighet.
 
Top