Nekromanti Vilka raser är roliga att spela?

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Sapient said:
Så man kan säga att restriktionen egentligen mer är kopplad till uppväxtkultur än till ras?
Jag gillar det, speciellt eftersom det finns traits och sånt som kan ändras för att representera de ovanliga uppväxtförhållandena.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Korpen said:
Sapient said:
Så man kan säga att restriktionen egentligen mer är kopplad till uppväxtkultur än till ras?
Jag gillar det, speciellt eftersom det finns traits och sånt som kan ändras för att representera de ovanliga uppväxtförhållandena.
Ja, så kan man se det om man vill.

Huvudsaken är ju egentligen att det är ett någorlunda genomtänkt karaktärskoncept. Om det nu ska vara liite cultural gaming i att ha en sån setting, så gäller det ju att undvika något som inte ens med läppstift på ser ut som något annat än en gris. :gremsmile:

(Säga vad man vill om Sarah Palin, men hon gav upphov till ett och annat användbart talesätt...)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
Du menar att man i så fall skulle kunna spela svarta, judar, vita, araber som olika subraser? Eller fantasivarianter?
Tror jag svarade på din fråga varför man aktar sig att ha olika sorts människor speltekniskt. Man öppnar en dörr man vill förbli stängd och ordentligt låst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
Du menar att man i så fall skulle kunna spela svarta, judar, vita, araber som olika subraser? Eller fantasivarianter?
Tror jag svarade på din fråga varför man aktar sig att ha olika sorts människor speltekniskt. Man öppnar en dörr man vill förbli stängd och ordentligt låst.
I Conan funkar det så. Spelar man en "Southern Black Kingdom Tribesman" får man till exempel plus i styrka och minus i karisma, plus att man är en hejare på att dansa och slåss med spjut, men vidskeplig och analfabet. Så de skötte det i alla fall smakfullt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Arfert said:
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
Du menar att man i så fall skulle kunna spela svarta, judar, vita, araber som olika subraser? Eller fantasivarianter?
Tror jag svarade på din fråga varför man aktar sig att ha olika sorts människor speltekniskt. Man öppnar en dörr man vill förbli stängd och ordentligt låst.
I Conan funkar det så. Spelar man en "Southern Black Kingdom Tribesman" får man till exempel plus i styrka och minus i karisma, plus att man är en hejare på att dansa och slåss med spjut, men vidskeplig och analfabet. Så de skötte det i alla fall smakfullt.
Well, jag fann för gott att lägga in en fet disclaimer i början - och det dessutom redan innan Tintin-debatten, vill jag ha sagt.

Det är ju givet att det annars går att tolka placeringen av ondskan (i from av ett klassiskt ondsint rike av orcher) i världen som ett uttryck för rasism.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
Du menar att man i så fall skulle kunna spela svarta, judar, vita, araber som olika subraser? Eller fantasivarianter?
Tror jag svarade på din fråga varför man aktar sig att ha olika sorts människor speltekniskt. Man öppnar en dörr man vill förbli stängd och ordentligt låst.
Jag trodde det var underförstått att uppdelningar av människor i olika raser var rasistiskt.

Och nej du har inte svarat på min fråga.
Varför är det inte rasistiskt att dela upp alver i grey elves, high elves, wood elves, wild elves, aquatic elves, dark elves,...?

Och nu menar jag inte att det är fel att kalla alver som bor i torn för gray elves och alver som bor i skogen för wood elves.
Vad som är fel är att gray elves har +2INT/-2STR och wood elves har -2INT/+2STR (kolla upp närmaste SRD på nätet om du inte tror mig).

Det är lika fel som att ge svarta människor -2INT/+2STR - det är något som jag förväntar mig hitta i F.A.T.A.L., inte i DnD.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svarte faraonen said:
Arfert said:
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
Du menar att man i så fall skulle kunna spela svarta, judar, vita, araber som olika subraser? Eller fantasivarianter?
Tror jag svarade på din fråga varför man aktar sig att ha olika sorts människor speltekniskt. Man öppnar en dörr man vill förbli stängd och ordentligt låst.
I Conan funkar det så. Spelar man en "Southern Black Kingdom Tribesman" får man till exempel plus i styrka och minus i karisma, plus att man är en hejare på att dansa och slåss med spjut, men vidskeplig och analfabet. Så de skötte det i alla fall smakfullt.
För det första skrevs Conan mellan världskrigen och då hade man en helt annan syn på rasism än idag.
Howard, Lovecraft och Hergés tidiga verk är helt klart rasistiskta mätt med dagens mått.

Men rollspelet Conan behöver inte ses som rasistiskt - utan skillnade bland olika folk kan ses som kulturella skillnader.
De folk som lever nära naturen är ofta starkare och mindre smarta, men för de som lever i städer är det ofta tvärt om.
Det är inte konstigare än att en fighter får d10 hp och en wizard får d4.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Arfert said:
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
Du menar att man i så fall skulle kunna spela svarta, judar, vita, araber som olika subraser? Eller fantasivarianter?
Tror jag svarade på din fråga varför man aktar sig att ha olika sorts människor speltekniskt. Man öppnar en dörr man vill förbli stängd och ordentligt låst.
Behöver inte titta längre än gamla goa svenska Eon för att se varför du har fel. Typ 15 olika människoraser med diverse modifikationer till sina attribut. Funkar skitbra, och än har jag inte sett någon kalla mig nynazist för att spela det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Kraetyz said:
Lycan said:
Även om "darkener" med sina rasmoddar kanske är lite olyckligt :gremlaugh:

- L
Varför då? Det är hittepou - gör som du vill. :gremsmile: Hur folk kopplar ihop det med verkligheten och deras syn på verkligheten, ja det är deras ensak.
Både ja och nej. Man ska aldrig räkna med att folk kan läsa mellan raderna. Man måste, som SL eller spelmakare eller författare eller vad det nu är fråga om, vara tydlig med sin avsikt.

Om man är det och folk ändå väljer att misstolka något, då kan man alltid försvara sig med det man tydligt sagt. Men har man inte sagt någonting, så har man heller ingenting att stödja sig på.

Det är klart att man kan hoppas på att ens förklaring/försvar tas emot välvilligt - men man kan ju inte riktigt räkna med det. (I så fall hade det ju antagligen inte blivit någon issue till att börja med...)
 
Top