Vilka pbta-spel gör grejen bra?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Min egen favorit bland hacken är The Sprawl. Det destillerar ner cyberpunk/Shadowrun till sin essens till att man är en grupp experter som ska utföra ett jobb (intjack, extraktion, attentat, kurir, etc) som gör det hela riktigt, riktigt tajt och schysst. Hotklockorna är ersatta av hur väl Mega-korpen håller på att lokalisera en, så det blir tension i spel.

En detalj jag tycker är väldigt charmig och "rätt" är att när jobbet är klart så slås ett move för att se hur det gick och hur (om) man fick betalt. Ju bättre, ju fler resultat får man välja från skön lista som exempelvis har med alternativen "vi fick fullt betalt" eller "vi blev inte lurade av uppdragsgivaren". :-D Och det är sällan man lyckas så bra att alla (hemska) resultat neutraliseras.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Jo, vi körde en kampanj. Jag tyckte det var rätt trist, då spelet har hard caps för vad jag får göra i fiktionen som jag tyckte bröt immersionen. Jag förstår att det är karg mytologisk vikingasaga, men för mig blir det fjantigt när män regelmekaniskt inte kan lösa problem på annat sätt än med våld och när kvinnor inte kan lösa problem på annat sätt än att snacka. Det gjorde att spelet snarare gjorde mig förbannad på historien vi målade upp, och gjorde även spelet förutsägbart väldigt snabbt. Betyg 3/10, kommer inte spela igen.
Men, rätt säker på att versionen jag har så kan vem som helst göra precis vad som helst, men att det triggas olika moves om en man svingar en yxa mot någons huvud/försöker övertala någon och en kvinna gör det? Minns absolut inga hard caps. Minns jag inte helt galet faller det tillbaks på ett specifikt move som en slår när en gör det där andra som ligger utanför ens socialt acceptabla beteende. Lita på ödet eller något liknande?

Har som sagt inte spelat det men i läsningen tyckte jag det kändes som ett extremt intressant sätt att stryka under och föra in samhälleliga skillnader utan att begränsa för mycket. Men som sagt i min läsning läste jag ju inte in några absoluta begränsningar på så vis, men min läsning kan ju varit helt uppåt väggarna också såklart. :)
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
AW är inte ett av de mest välskrivna rollspelen som finns. Det är egentligen otroligt opedagogiskt och använder typ 230 sidor när det hade räckt med 50.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag gillade Apocalypse World: Dark Ages när vi testade ett par tidiga speltestversioner. Det är ett AW-hack av Vincent Baker i en kombination av Game of Thrones och folkvandringstid. Tyvärr kom det aldrig längre än till betastadiet, om jag förstått saken rätt.

Annars tyckte jag Sagas of the Icelanders verkade intressant och välgjort när jag läste det, men hade ingen direkt lust att spela pga tema och miljö. Kult tycker jag är lite för krångligt i spel: för många stats och moves, osmidig hantering av motståndare, för lite fokus på uppvaknande och illusionsbrott. Yesterday's Tomorrow är ett minimalistiskt cyberpunkhack som jag gillade när jag läste det, men inte mer än att jag totalt hade glömt det och hittade det först nu när jag skulle se om jag hade en pdf av The Sprawl (det hade jag inte). Dungeon World har jag bara läst men tycker det har helt fel fokus (emulera D&D i stället för fokusera på dungeons med PbtA-glasögon) och är väldigt överskattat. The Sword, the Crown and the Unspeakable Power har jag också bara läst, det verkar kompetent om man nu vill ha ett fantasyhack men lite tråkigt. Jag tror att jag gillade Broken Worlds (spelet som bygger på webserien Kill Six Billion Demons) men jag minns inte mycket av det.

Alltså: jag har skummat en massa spel men inte gillat något av dem, egentligen, förutom AW och Vincents ofärdiga fantasyhack.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
AW är inte ett av de mest välskrivna rollspelen som finns. Det är egentligen otroligt opedagogiskt och använder typ 230 sidor när det hade räckt med 50.
Måste säga att jag inte håller med. Men här verkar meningar överlag gå rätt mycket isär och har ju en hel del att göra med vad en tycker om Bakers sätt att skriva det på också. Tror inte jag läst ett spel som gör ett bättre jobb med att förklara och konkretisera vad en spelledare gör, exempelvis. Eller för den delen ett spel som lägger upp sin kapitelstruktur med en utgångspunkt att du spelar spelet innan den andra hälften av boken blir relevant.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Måste säga att jag inte håller med. Men här verkar meningar överlag gå rätt mycket isär och har ju en hel del med vad en tycker om Bakers sätt att skriva det på också. Tror inte jag läst ett spel som gör ett bättre jobb med att förklara och konkretisera vad en spelledare gör, exempelvis. Eller för den delen ett spel som lägger upp sin kapitelstruktur med en utgångspunkt att du spelar spelet innan den andra hälften av boken blir relevant.
100% medhåll

Även om jag älskar andra spel mycket mer, så jävlarns vad bra skriven och redigerad första versionen är.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måste säga att jag inte håller med. Men här verkar meningar överlag gå rätt mycket isär och har ju en hel del att göra med vad en tycker om Bakers sätt att skriva det på också. Tror inte jag läst ett spel som gör ett bättre jobb med att förklara och konkretisera vad en spelledare gör, exempelvis. Eller för den delen ett spel som lägger upp sin kapitelstruktur med en utgångspunkt att du spelar spelet innan den andra hälften av boken blir relevant.
Håller helt med. Jag kan inte förstå hur man kan tycka annorlunda - även om jag så klart accepterar att så är fallet.

edit: postade innan jag läste Christoffers post...
 
Top