Nekromanti Vilka ord får jag ha i ett rollspel?

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Noterade som hastigast om en kommentar om rasism i rollspel. Hur ligger det egentligen till med sådant? Var går gränserna i rollspel, alltså hur känsligt är dessa jämfört med skönlitteratur?
Jag har inte 100% koll på vilket ordbruk jag får använda innan jag råkat konvertera mig till rasist (på 24/7 Gymmkedjan spelas vissa dagar musik med NI-ordet upprepande c 20-40ggr i timmen utan någon brytt sig de senaste åren). Finns det någon uppdaterad ordlista över ord som man inte får använda i Sverige längre som jag ska undvika och använda i mitt rollspel?
Också under vilka omständigheter tror ni att man får använda förbjudna ord i ett rollspel om man utgår ifrån att rollspelet är ett tradrollspel utan politisk agenda?

Några exempel som gör mig lite fundersam.:
Är dvärg nedsättande här? Hörde ryktet att bl.a. Gamesworkshop fick ta bort ordet dwarf i några av deras tidigare böcker för att dvärgar (midgets) hade klagat.
Får man skriva ordet jude fortfarande eller heter det Hebré?
Kallas Drakulas underståtar idag ”Kringresande” i skräckrollspel? Har inte läst de senaste översättningarna av Stokers roman men fram till sent 90-tal hade de ”Z”-namnet.

/Oink
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Då du verkar sakna förmåga både att sätta dig in i andras situation och sätta saker i kontext gör du nog bäst att inte skriva något rollspel alls.

Om du får för dig att göra det ändå så kan du tänka "blir någon sårad om jag använder det här begreppet? Behöver jag använda det ändå? Vad är i sådant fall min motiverig?".
chrull said:
bonuslänk som handlar om ordet "faggot" men med lite hjärnaktivitet går att applicera på annat också: http://sueishappy.tumblr.com/post/70344094521/faggot
obak said:
Krilles FNFOS fick ju ta lite flakk pga ordvalet i titeln, "Det, som är sanning i Berlin och Jena,
är bara dåligt skämt i Heidelberg. "
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Pansarsvinet;n45280 said:
Noterade som hastigast om en kommentar om rasism i rollspel. Hur ligger det egentligen till med sådant? Var går gränserna i rollspel, alltså hur känsligt är dessa jämfört med skönlitteratur?
Vad är det som får dig att tro att rollspel skulle skilja sig från skönlitteratur eller vad som helst i resten av samhället? Jag är inte helt säker på att du ens är helt allvarlig med ditt inlägg eller vad ditt syfte är. Ser du på allvar en möjlighet till en givande diskussion givet ditt startinlägg?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Pansarsvinet;n45280 said:
Några exempel som gör mig lite fundersam.:
Är dvärg nedsättande här? Hörde ryktet att bl.a. Gamesworkshop fick ta bort ordet dwarf i några av deras tidigare böcker för att dvärgar (midgets) hade klagat.
Får man skriva ordet jude fortfarande eller heter det Hebré?
Kallas Drakulas underståtar idag ”Kringresande” i skräckrollspel? Har inte läst de senaste översättningarna av Stokers roman men fram till sent 90-tal hade de ”Z”-namnet.

/Oink
Är dvärgar, romer och judar de spelbara klasserna eller varför tar du just dessa som exempel?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pansarsvinet;n45280 said:
på 24/7 Gymmkedjan spelas vissa dagar musik med NI-ordet upprepande c 20-40ggr i timmen utan någon brytt sig de senaste åren
Eftersom du verkar vara expert är det lika bra att fråga dig: hur många moderna svenska band/låtar kan du nämna som har med ordet neger i sina texter?
obak said:
Nu klättar jag ut på en tun gren här, men jag skulle gissa att dom spelar så kallad rap-musik på gymmet, för en detaljstudie i ämnet så bifogar jag följande länk
https://www.youtube.com/watch?v=MSrTnWDTdwI

Här har vi ett svensk-norskt band som också sjunger på ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=KZvlqH2jPa8
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Vad jag har vi inte speciellt många i bokstavlig mening förbjudna ord i svenskan. Här kanske någon juridiskt kunnig kan rätta mig, men vad jag vet krävs i typ alla sammanhang någon form av kontext -- det är till exempel olika saker att säga "hörru din judejävel, du borde gasas ihjäl" till en judisk person och att säga "idag när jag var på stan så stod det nån jäkla kanalpaddlare och ropade 'judejävel' till en judisk person". Ordet i sig är inte förbjudet, att hetsa mot folkgrupp är förbjudet.

Min tumregel som rollspelsmakande är: skriver jag om någon grupp som existerar i verkligheten och som jag inte tillhör, så är det bäst att vara försiktig och höra sig för bland andra. Läsa på, skaffa sig kunskap, inte utgå från att det man tror är korrekt. Och att vara ödmjuk, så att om någon som nu tillhör en sådan grupp -- framför allt om gruppen ifråga är missgynnad i samhället i stort, jämfört med andra -- uttrycker missnöje så behöver man inte gå i försvarsställning. Istället kan man be om ursäkt, försöka förstå den andres perspektiv, och därefter försöka ta ställning till hur man vill göra i framtiden. Man kan de facto aldrig göra alla glada, men man kan bemöta alla med respekt.

ALLT handlar om sammanhang, dock. Om du i ditt spel visar upp judar som rika, giriga bankirer som mördar barn och bygger golems så är det en annan sak än om du visar upp judar som en mångfacetterad folkgrupp och judendomen som en religion som funkar ungefär som andra...

Sedan finns det vissa ord som faktiskt aldrig varit o-rasistiska. N*ger till exempel. Oavsett hur mycket det kommer från ordet för "svart" så har ordet ALLTID burit på rasistiska föreställningar kring hur svarta "är". Det har också i princip alltid varit nedsättande eller i bästa fall alienerande. I dagsläget är det i princip enbart de som själva är svarta som kan använda det hyfsat orasistiskt. Lite på samma sätt som att det faktiskt är helt olika saker om en våldtäktsman eller ett våldtäktsoffer skämtar om våldtäkt, eller om en rullstolsburen eller en icke rullstolsburen skämtar om rullstolsburna. Och så vidare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
obak;n45306 said:
Oh boy!
Har suttit och hållit på den här bloggen hur länge som hellst! Äntligen får jag dra fram den!
https://gomakemeasandwich.wordpress....-3many-images/

Trolltråd detta, men jag vill kommentera länken lite.

Jag tycker som vanligt att sånt här blir väldigt överdrivet. Blir färgade dehumaniserade av att man spelar vita karaktärer som slåss mot orcher? Kan det vara att författaren själv kopplar orcher och uglyness till färgade?

Sen är det förstås en enorm snedfördelning av raser i vår populärkultur, men det kan ju bero på att det är en vit kultur i stor utsträckning, det är säkert tvärtom i andra kulturer. Svarta hjältar för svarta och arabiska hjältar för araber, kan man väl anta.
obak said:
Tänker sitta på staketet ett tag till i debatten, men länkar till en artikel om debatten om barnbokskarakären "Lilla hjärtat"

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/med-lilla-hjartat-pa-ratta-stallet/
obak said:
"Att försiktigtvis mildra sådant som kan associeras med något anstötligt. Att rensa i rabatten. Att göra det svarta lite lagom kanelbrunt. Att göra fylliga läppar smala. Och sätta en keps på krulligt hår. Att helt enkelt smygskandinavisera dem med annat ursprung och hudfärg. En form av rasism det med – om än med lovvärda multikulturella ambitioner."
obak said:
Sen har vi den här historien, synd, jag älskar lakrits..
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ingen-debatt-behover-konspirationsteorier_1528465.svd

Nån som läst boken btw?
Ond bråd död said:
"Den 13 april 2005 skickade organisationen Centrum mot rasism, CMR, ut ett pressmeddelande som kom att bli starten på en lång och uppskruvad debatt."

mfw det var 9 år sedan noggerincidenten :O
Ond bråd död said:
Det är lite som att begreppet rasism har blivit ett tillhygge som kan användas hur de än gör. Apropå smygskandinavisering.
krank said:
Jag skulle snarare säga att ordet "rasism" används oftare eftersom rasism dels blivit vanligare (givet vilka som sitter i riksdagen) och dels eftersom det skapats en större medvetenhet om att rasism faktiskt inte bara är heilande skinnbulor och äldre släktingar som säger "svarting" utan är något djupt och ingrott och utbrett. Fy fan vad less jag är på klyschan att "vaddå, allt är ju rasism nuförtiden". Den ligger på samma nivå som "men det får man väl inte säga i det här landet längre"
krank said:
Men det får man väl inte säga i det här jävla landet längre utan att vara rasist.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är dvärg nedsättande här? Hörde ryktet att bl.a. Gamesworkshop fick ta bort ordet dwarf i några av deras tidigare böcker för att dvärgar (midgets) hade klagat.

Dvärgar är vanligen ett folkslag/art/sagoväsen i rollspel. Har inget med kortväxta människor att göra alls. Så det är OK.

Får man skriva ordet jude fortfarande eller heter det Hebré?

Det är bara rassar eller folk från mellanöstern som anser "jude" att vara nåt nedsättande. Förstår inte problemet.

Kallas Drakulas underståtar idag ”Kringresande” i skräckrollspel? Har inte läst de senaste översättningarna av Stokers roman men fram till sent 90-tal hade de ”Z”-namnet.

Om spelet utspelar sig kring år 1900 kan ordet "zigenare" ingame användas tycker jag. Utspelas det idag ska det heta romer, eftersom de själva uppfattar ordet nedsättande, och det ska man respektera.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Håller med det många skrivit i sak. Vad gäller den allmänna frågan "vad får man säga/skriva" behöver du alltid ta avstamp i huruvida andra tycker att det är ett stötande ord. Det är också rimligt att låta minoriteter och diskriminerade gruppers åsikter trumfa majoritetens åsikter i denna fråga. Det hjälper också att försöka träna upp sin empatiska förmåga. Jag märker att ju mer jag försöker förstå olika grupper i samhället, desto mer naturligt kommer svaret på frågan "får jag säga A eller B".

Ett praktiskt tips om du undrar är ju att söka upp någon ur den grupp du vill sätta en benämning på och ställa frågan. Känns det bisarrt eller obekvämt kanske det är ett tecken på att du inte ska använda ordet i så fall...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Du får skriva vad fan du vill. Vill du använda ordet Babbe 14 ggr pe sida så gör det, vill du kalla ditt spel 'Negerjävlar från Yttre Rymden' så gör det. Vill du bara ha bilder på nakna bystdrottningar så ha det, men räkna inte med att folk kommer ta det tigande.

Eller som Fritioff Nilsson Piraten sa "Om man skriver om en synål så är det alltid nån enögd jävel som blir upprörd.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
George Carlin hade en lista på de sju ord som man inte fick använda i TV. Jag antar att den borde kunna appliceras på rollspel också.

obak said:
krank said:
Ibland har även Carlin fel. Som när han på libertanskt kortsiktigt vis påstår att vad som avgjorde huruvida ord var bra eller dåliga att använda skulle handla om "intention". Intention kan möjligen vara en förmildrande faktor om man nu bedömer den som ANVÄNDER ordet, men för själva användningen? Fuck no.
obak said:
 
Top