Vilka ord fångar ditt intresse?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Jag är alltid avogt inställd till blurbar, de motsvarar nästan aldrig innehållet, men det här skriver jag under på. Andra saker som får mig att dra åt mig öronen (ögonen?) är "nydanande", "nytänkande", "revolutionerande" och liknande ord när de beskriver regelsystemet. Inget är nytt under solen och jorden har snurrat för många varv runt sin stjärna sedan Chainmail kom för att det skall gå att komma med det utan rejält med bevis.
Just "enkelt och realistiskt" brukar framför allt, i min erfarenhet, vara kod för "jättesuperkrångligt på gränsen till ospelbart". Vilket ju då är många, många, många nivåer för mycket krångel och regelcrunch för min smak.

Jag har t.ex. sett Neogames regler beskrivas som "enkla och realistiska", och jag kan inte avgöra hur realisiska de är men för mig är de ganska långt ifrån "enkla". Även om de kanske inte är värst på marknaden.

Sedan finns det så klart folk som tycker att de är enkla. Men jag gör det inte, och det här handlade ju om vilka ord jag har som varningssignaler =) För andra människor kanske den regelmängd som signaleras av "enkla och realistiska regler" precis lagom…
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
På baksidan av en rollspelsprodukt, I blurb/puff:en för scenario i en konventsfolder eller i produktbeskrivningen på drivethrurpg/lulu etc. Alla produkter skriker efter vår uppmärksamhet, men vilka ord fångar generellt ditt intresse - Och vilka ord gör att ditt intresse svalnar?

Ord som fångar mitt intresse:
Försvunnen
Isolerad plats
Mysterium
Mordfall
Skräck
Intrig
Agenda
Friform
Misär
Thriller
Detektiv
Dysfunktionell
Sekt
Indie
Bygger på en sann händelse / Realism
Year Zero Engine
Medeltid

Ord som gör att intresset svalnar:
Urban Fantasy
Space Opera
Vampyr
Star Wars
Star Trek
Varulv
Simulering
Äventyrskrokar/Äventyrsidéer
Anime
Demon
Stridsregler
Dungeoncrawl
5E
Mecha
Magi (i annan kontext än fantasy)
Sci-Fi
Levels
Steampunk
Cyberpunk
Sword and sorcery
Dinoaurier
BRP
Intressant lista! Jag delar många av dina preferenser. Hur kommer det sig att du är mindre intresserad av äventyrskrokar/äventyrsidéer? Är det för att du tycker att det är en slapp väg ut och att den som skriver antingen borde skrota idén eller bygga ut den till något mer än en ball idé?

Jag har själv skrivit ett antal äventyrsfrön (särskilt till olika versioner av Mutant). De var en del av formen, alltså det som förväntades. Ofta tyckte jag att det var kul att skriva just äventyrsfrön. Det var/är ett sätt att låta fantasin skena iväg utan att det innebar veckor av arbete (att skriva exempelvis en hel bilaga på 16 sidor till Fenix gör jag inte på en vecka). Men jag har, åtminstone i efterhand, funderat på hur värdefulla dessa frön verkligen var för dem som spelade.

Hur tycker du att man borde lösa detta istället? Med tydligare (mer utförliga) verktyg för hur man själv skapar äventyr och kampanjer? Jag tycker att många rollspel är svaga i just den här detaljen. Det är lätt hänt att det blir allmänna och generiska råd - i motsats till specifika, konkreta och användbara. Själv vill jag ha tips om hur jag ska göra för att skapa äventyr och kampanjer till just det spel jag läser - och inte till rollspel i allmänhet. I mina ögon är det här något som över lag kan bli bättre, men det är också svårt att skapa äventyrsverktyg som verkligen är bra och passar många.
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
602
Jag håller utkik efter:

Green
Yellow
Delta
King

men har inga särskilda turn-offs (sammanhang, bilder och ton betyder mer än enskilda ord/fraser)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Hur tycker du att man borde lösa detta istället? Med tydligare (mer utförliga) verktyg för hur man själv skapar äventyr och kampanjer? Jag tycker att många rollspel är svaga i just den här detaljen. Det är lätt hänt att det blir allmänna och generiska råd - i motsats till specifika, konkreta och användbara. Själv vill jag ha tips om hur jag ska göra för att skapa äventyr och kampanjer till just det spel jag läser - inte rollspel i allmänhet.
Det förvånar nog exakt ingen att jag håller med helt här =) Och ju mer handfast och konkret desto bättre. Jag vill ha konkreta procedurer och tekniker!

Jag har funderat lite på det här med frön. Tidigare har jag ogillat äventyrsfrön just eftersom jag egentligen inte fått så mycket ut av dem – det svåra brukar sällan vara att komma på ett äventyrsfrö, har jag tänkt, utan att gå från ax(/frö) till limpa som man faktiskt kan äta. Men jag har börjat luta mer och mer åt att man behöver båda. Frön som sätter igång tankarna, och sedan tekniker för att veckla ut fröna till något man kan sätta sig vid bordet och köra. Bygga liksom kompletta autonoma system som i princip själva, med minimal input från den fantasifattige eller stressade spelledaren, kan generera en uppsjö av spelbara äventyr.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det förvånar nog exakt ingen att jag håller med helt här =) Och ju mer handfast och konkret desto bättre. Jag vill ha konkreta procedurer och tekniker!

Jag har funderat lite på det här med frön. Tidigare har jag ogillat äventyrsfrön just eftersom jag egentligen inte fått så mycket ut av dem – det svåra brukar sällan vara att komma på ett äventyrsfrö, har jag tänkt, utan att gå från ax(/frö) till limpa som man faktiskt kan äta. Men jag har börjat luta mer och mer åt att man behöver båda. Frön som sätter igång tankarna, och sedan tekniker för att veckla ut fröna till något man kan sätta sig vid bordet och köra. Bygga liksom kompletta autonoma system som i princip själva, med minimal input från den fantasifattige eller stressade spelledaren, kan generera en uppsjö av spelbara äventyr.
Om jag rannsakar mig själv så är mina äventyrsfrön oftast idéer jag tycker är kul och udda. Kul och udda är dock inte nödvändigtvis detsamma som riktigt bra. Det som är riktigt bra är, tror jag, snarare användbart på flera olika sätt för många. Oerhört svårt att skapa något som funkar för många.

Jag ska också tillägga att jag inte kategoriskt är emot äventyrsfrön. Förmodligen kommer jag att fortsätta skapa sådana, men göra dem tydligare och lättare att utveckla till färdiga äventyr.

Det är möjligt att det här förtjänar en egen tråd. I så fall vill jag gärna hålla den så generell det går.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Hur kommer det sig att du är mindre intresserad av äventyrskrokar/äventyrsidéer? Är det för att du tycker att det är en slapp väg ut och att den som skriver antingen borde skrota idén eller bygga ut den till något mer än en ball idé?
Exakt detta. Det blir för mig som ”tomma fläckar på Ereb Altor kartan. På ett sätt en vänlig gest från konstruktören att bjuda in till medskapande, men vill jag skapa så kan jag göra det själv. Köper jag en produkt så vill jag att någon annan gjort klart det arbetet.

Jag har själv skrivit ett antal äventyrsfrön (särskilt till olika versioner av Mutant). De var en del av formen, alltså det som förväntades. Ofta tyckte jag att det var kul att skriva just äventyrsfrön. Det var/är ett sätt att låta fantasin skena iväg utan att det innebar veckor av arbete (att skriva exempelvis en hel bilaga på 16 sidor till Fenix gör jag inte på en vecka). Men jag har, åtminstone i efterhand, funderat på hur värdefulla dessa frön verkligen var för dem som spelade.
För mig personligen har äventyrsfrön aldrig hamnat på spelbordet. Det betyder såklart inte att ingen använder dem. Kan också vara att en eventuell brist på material och idéer skulle göra dem värdefulla, men den situationen har jag inte stött på. Sen kan det kanske också bero på vart dessa frön är placerade. I en regelbok eller en sourcebook känns de kanske mer befogade då de trots att boken inte förväntas leverera några scenarion så finns de här som frön kopplade till bokens innehåll, men i äventyrsboken har vill jag ha färdiga äventyr och då hade jag hellre fått ett lite längre äventyr än lösa idéer från författaren. Om fröet var så bra, så tänker man att det borde varit bra nog att göra fullängdsäventyr av det.

Med det sagt så älskar jag Fiasco och setup:erna där är ju enbart äventyrsfrön. Skillnaden där är att förväntan och mekaniken är just sådan.

Hur tycker du att man borde lösa detta istället? Med tydligare (mer utförliga) verktyg för hur man själv skapar äventyr och kampanjer? Jag tycker att många rollspel är svaga i just den här detaljen. Det är lätt hänt att det blir allmänna och generiska råd - i motsats till specifika, konkreta och användbara. Själv vill jag ha tips om hur jag ska göra för att skapa äventyr och kampanjer till just det spel jag läser - och inte till rollspel i allmänhet. I mina ögon är det här något som över lag kan bli bättre, men det är också svårt att skapa äventyrsverktyg som verkligen är bra och passar många.
Håller helt med. Ofta är tipsen generella och hjälper inte mig som spelledare just med det specifika spelet. Jag tycker det här ska finnas i regelboken inte bara med tips på hur man skapar äventyr utan också tips på hur man spelleder bäst i den aktuella settingen. Har precis påbörjat det här kapitlet i Blade Runner core-boken och det jag läst hittills gör det här bra kring hur man just bör spelleda Blade Runner. Hur det är kring att skapa egna äventyr vet jag står i samma kapitel så jag får återkomma där, men eftersom spelet är svårt beroende av ”casefiles” för att fungera samtidigt som det i dagsläget bara finns ett sådant utgivet, så hoppas jag man lagt en del krut på just äventyrsfrön.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Om jag ska tillägga något som väcker mitt intresse (helst redan i säljtexten), så är det en konkret lösning av något eller några designproblem. Det kan exempelvis handla om smidiga och nyskapande verktyg för scenarion och/eller kampanjer till ett visst spel eller typ av setting. Alltså just det som vi diskuterade ovan.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Fångar mitt intresse:
Stilistiskt, Anime, Heroiskt, Mekanik för X (som inte är strid), Snärtig hisspitch (här tycker jag fler spel kunde bli bättre!), mystik, spelledar-hjälp, "A game where you play X who do Y", prepp-lätt.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
530
Fångar

Farkost
Uråldrig
Maskin
Skymning
Sällsam
Mysterier
Sommar
Höst
Trädkronor
Papperslyktor
Fasa
Räv
Kosmos
Ocean
Labyrint
Möss
Älvor
Skuggor
Sista
Skola
Keramisk
Svärd
Agent
Konspiration
Svalnar
Nu är jag också taggad på det här!
Kanske undantaget keramisk men annars så!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Det sorta för mig är nog "spelledarlöst". Det är ingen garanti, och det finns bra spel som har en spelledare, men chansen är otroligt mycket högre att jag kommer att gilla spelet om det är spelledarlöst.

Ska jag hitta ett ord som släcker mitt intresse är det nog "äventyr". Lite fusk, eftersom det kan signalera två saker. Dels att rollpersoner i spelet upplever äventyr, och dels att det finns färdiga "äventyr" att köpa, eller att man förbereder sådana inför ett speltillfälle. Båda brukar vara ett tecken på att spelet inte är för mig (men såklart ingen garanti).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,347
Fångar:
Kampanj
Sandlåda
Medeltid
Grimdark
Mysterier
Konspiration
Hemligheter
Tabeller
Cthulhu
Skräck
Vansinne
Korruperande magi
Djup värld
Culture gaming

Svalnar:
Urban Fantasy
Vampyrer
Varulvar
Superhjältar
Kampsport
Äventyrskrokar
Friform
Baserat på stort IP
Systemlöst
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Oh! Jag kom på "ord" som ofta fångar mig och gör mig sjukt spelsugen, efter att ha läst lite kickstarter-beskrivningar: Gimmick. Ofta inte ett ord som är med, men en abstrakt term för alla diverse gimmickar ett spel kan ha.

På motsvarande sätt är det ganska avtändande med ett spel som "bara är ett vanligt rollspel".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Har detta alltså blivit ett ord som folk använder i produktbeskrivningar? Typ på baksidan av boken och så?
Jag uppfattar det i vart fall inte så. Förutom på Sandras blogg har jag bara sett "blorb" användas här på forumet och jag har bara hört det nämnas i en podd, ett avsnitt av Signaler från zonen.
 
Top