Vilka nya idéer bidrar OSR med idag?

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Indierörelsen stod för den stora idéutvecklingen under 00-talet och OSR-dito har gjort det under 10-talet. Jag hade nog lite grann trott att OSR som koncept var ganska färdigt vid det här laget, men i en tråd nyligen påstods det att OSR fortfarande är rörelsen där det händer saker och att det fortfarande är där förnyelsen av rollspel sker. Jag kan inget om vad som händer inom OSR just nu, så därför undrar jag:

Vilka nya idéer bidrar OSR med för tillfället?

(Alltså inte "vad är OSR", utan vad händer just nu som man borde känna till?)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag tycker Electric Bastionland på många sätt är ett mästerverk i speldesign. Om man läser texten så kan man nog känna igen Vincent Bakers sätt att utforma rollspelstext (oavsett om det skett något direkt inflytande eller inte): en konkret instruktion till spelledaren för varje situation. Det är ett spel som, trots sina enkla regler (eller tack vare dem) framstår som helt och hållet genomtänkt i alla sina detaljer.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Jag tycker Electric Bastionland på många sätt är ett mästerverk i speldesign. Om man läser texten så kan man nog känna igen Vincent Bakers sätt att utforma rollspelstext (oavsett om det skett något direkt inflytande eller inte): en konkret instruktion till spelledaren för varje situation. Det är ett spel som, trots sina enkla regler (eller tack vare dem) framstår som helt och hållet genomtänkt i alla sina detaljer.
Ja, det verkar vara ett litet mästerverk! Men "liknar Vincent Baker", "konkreta instruktioner" och "genomtänkt" låter inte nödvändigtvis som något som förnyar...?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Ja, det verkar vara ett litet mästerverk! Men "liknar Vincent Baker", "konkreta instruktioner" och "genomtänkt" låter inte nödvändigtvis som något som förnyar...?
Ja jag vet inte vad du har för kriterier på förnyelse. Det innehåller kanske inte något revolutionerande nytt tänk, mer en uppsjö små smarta lösningar som tillsammans bildar en helhet som åtminstone i mina ögon framstår som ganska unik. Jag tror det kommer utgöra en ny milstolpe för kompakt, genomtänkt design.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Spelbarhet. Alltså att ett spel/modul inte nödvändigtvis ser ut att vara speciellt kul läsning (eller ens avsedd som sängbordslitteratur) men som däremot funkar utmärkt väl i spel.

Det här är lite sanning med modifikation dock då de flesta OSR-spel bygger på viss föreståelse och erfarenhet av olika D&D-versioner och derivat, men som princip är den väldigt god och kontrasterar mot den klassiska kampanjen som på många sätt är just det omvända.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Ja jag vet inte vad du har för kriterier på förnyelse. Det innehåller kanske inte något revolutionerande nytt tänk, mer en uppsjö små smarta lösningar som tillsammans bildar en helhet som åtminstone i mina ögon framstår som ganska unik. Jag tror det kommer utgöra en ny milstolpe för kompakt, genomtänkt design.
OT: Googlade men hittar inte spelet någonstans. Vet att KS var rätt nyligen så kanske finns det inte än att köpa för oss som missade den?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
DIY i själva produkten eller i förväntningarna på konsumenten?
Lite både och? Folk som gör sina egna dungeons, fanzines, äventyr, trycker upp och säljer, startar nya produktlinjer. Mycket skapande överallt, en kreativ atmosfär.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Nu för tiden? Inte mycket. Alltså, enskilda spel gör nya grejer och så men det är inte en OSR grej. OSR har gått full mainstream. Till och med 5ed är OSR inspirerat och det är väll ett halvt årtionde gammalt nu. Minns ni när punken var ny och cool? Ja, det är den inte längre. När jag började rollspela var OSR det nya heta. Det är löjligt länge sedan. Det var innan smartphones!

Om du hittar OSR nu och ser något nytt och spännande du aldrig hört talas om tidigare så låt mig introducera dig till ett coolt band som heter Nirvana.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jag är ingen expert på OSR, men bland de saker jag gillar tycker jag mig märka två saker:

1) Kort startsträcka. Du slår ett par tärningar, får några egenskaper och lite prylar och sedan kan du börja spela direkt.
2) Användbarhet. Produkterna ska gå att använda i spel, inte ge dig inspiration så att du kan skapa något som går att använda i spel. Färdiga äventyr, färdiga grottor och tabeller som innehåller intressanta resultat.

Och det är saker som jag skulle gilla om de letade sig in i alla rollspel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OT: Googlade men hittar inte spelet någonstans. Vet att KS var rätt nyligen så kanske finns det inte än att köpa för oss som missade den?
Om du kan komma till sth så kan jag slänga ut den genom fönstret åt dig. Isolerar mig pga lungsjuk och vill undvika att få la llorona.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Om du kan komma till sth så kan jag slänga ut den genom fönstret åt dig. Isolerar mig pga lungsjuk och vill undvika att få la llorona.
Jag undviker Stockholm ett tag till, men tack ändå. Och ta hand om dig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Om man tycker att rollspel är synonymt med DnD så kan man säker uppleva att OSR fortfarande är nyskapande och fräscht.
Annars tycker jag mest att det, som folk varit inne på här, präglas av en skön kreativitet. Det är lite anything-goes DYI stämning på ett bra sätt.
Jag gillar OSR produkter överlag men har lite svårt för när det blir för gonzo med flygande laserhajar och sånt trams.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Om man tycker att rollspel är synonymt med DnD så kan man säker uppleva att OSR fortfarande är nyskapande och fräscht.
Annars tycker jag mest att det, som folk varit inne på här, präglas av en skön kreativitet. Det är lite anything-goes DYI stämning på ett bra sätt.
Jag gillar OSR produkter överlag men har lite svårt för när det blir för gonzo med flygande laserhajar och sånt trams.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Öppna äventyr är såklart inget nytt men OSR bidrar till att förståelsen och verktygen för sådana äventyr fortsätter att utvecklas.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Tänker även på fortsatt smart design, såsom Mothership hur du slår fram strukturen på ett rymdskepp samt vad som finns i de enskilda rummen genom att släppa en bunt d6. Hur all info fortsätter packas in på ett uppslag och hur mycket högre krav det ställs på speldesign och nyskapande lösningar överlag. Hur artworken öppnar upp nya spelvärldar, tänker t.ex. på Mörk Borg och The Ultravioeltt Grasslands. Relationen till musik + spel såsom Bloodtower, Death Robot Jungle. BRP har mil att gå för att komma ikapp, när såg du t.ex. senast en massiv Zine Quest?
 
Last edited:
Top