Nekromanti Vilka nördbloggar bör man ha koll på?

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
När jag läser här på forumet så ser jag ofta att folk läser mycket bloggar om spel och andra nörderier. Nu är det såhär att jag läser gärna bloggar, iaf bra sådana men jag hittar inte de bra känns det som.
Så jag vill helt enkelt ha tips på nördbloggar som ni tycker är bra och/eller kul!
Lägger inte in personliga preferenser då jag kan välja och vraka bland förslagen sen :gremlaugh:.

Tack!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag gillar podcasten Writing Excuses där en skräckförfattare (Dan Wells), en fantasy författare (Brandon Sandersson), en scifi-webserie författare (Howard Tayler) som varje vecka gör ca 15 minuter långa avsnitt om skrivande, berättarteknik och om sina genres.

Jag är inte så imponerad av tex Sanderssons böcker men deras podcast är underbar.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag följer ett par stycken svenska bloggar. Och, utan några vidare preferenser kommer här allihopa:

Boningen
Discordia
Järnringens blogg
Indierummer Nordnordost
krank.se
Medusa Games
Märklighetstroget
Neogames blogg
Piruett
RiotBlogg
Rollspel.nu (alltså, våra artiklar som RSS)
Solvetanke
Urverk Speldesign
Wilper's blog

Googla på!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Jag gillar podcasten Writing Excuses där en skräckförfattare (Dan Wells), en fantasy författare (Brandon Sandersson), en scifi-webserie författare (Howard Tayler) som varje vecka gör ca 15 minuter långa avsnitt om skrivande, berättarteknik och om sina genres.

Jag är inte så imponerad av tex Sanderssons böcker men deras podcast är underbar.
Grymt tips. Danke!
Ska försöka se till att prutta runt i iTunes någon dag och fixa mina casts.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, jag har problem med att följa bloggar.
Varför? Tja, orka kolla google reader stup i ett - jag glömmer bort det helt enkelt.

Jag har typ börjat läsa wilpers blogg som Möller nämner, samt att jag lyssnar på Märklighetstroget.se.

Hm... Fan, jag borde också bli bättre på sådant. Min bloggläsartid är dock tämligen begränsad, men om jag bara kom ihåg skulle det säkert fixa sig.

Med andra ord: Tack för en bra tråd!

Hehe... Vadfan?! Min blogg är visst listad. Tja, den är mest fucked, ärlig och därför fucked.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Piruett och Revolverspel hade jag redan! :gremsmile:
Tack alla! Mycket intressanta bloggar att läsa!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
jag instämmer med alla föregående tips och vill lägga till dice of doom som skriver om D&D, skräckrollspel och warhamer fantasy battle.

Sen är propnomicon en ständigt inspirerande resurs.

Och så får vi absolut inte grömma kurragömmaklubben kamouflage som itne uppdaterar jätteofta, men har mycket bra grejer.

Givetvis måste jag ju också nämna Boningen en gång till. Vi lever för att få er uppmärksamhet;
kommentera, bli ett fan på ansiktsboken, döp din förstfödde till Boningen i mellannamn, skriv in Boningen som arvtagere i ditt teastamente!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Aaaarghaaa! Ttttssssaaaa! Nnnndjoudooo!
Jag får panik och ångest över att man räknar upp websidor utan att länka dem.
Att sitta på nätet och inte länka till de websidor man nämner är som att... Ja, det är bara keff. :gremwink:

Jag var därför "lite" överseriös och gjorde en ordentlig länkista av allt det som nämns hittills. =)
Har förövrigt lagt till Arvids blogg: I'm building something.

Boningen
Dice Of Doom
Discordia
I'm building something
Järnringen
Indierummet Nordnordost
krank.se
Kurragömmaklubben Kamouflage
Medusa Games
Märklighetstroget (Podcast)
Neogames
Piruett
Propnomicon
Revolverspel
Riotminds (Riotbloggen har inte existerat sedan typ 2009. Numera är deras hemsida istället delvis en blogg)
solvebring.se (Edit)
Urverk Speldesign
Wilper's Blog
Writing Excuses (Podcast)
Yasylum (Edit)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Går det att typ klistra Solvebrings inlägg med fungerande länkar?

Alltså jag menar att länkarna i Solvebrings inlägg fungerar inte att någon ska ändra länkarna och sen klistra, ja ni fattar...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det börjar seriöst bli mycket klistrande här på forumet. Och det börjar enligt mitt tycke att bli störande, när övre delen av forumen upptas av flera klistrade trådar. Jag tycker att bara det absolut nödvändigaste bör klistras.

Då föreslår jag hellre att Rollspel.nu sätter upp ett länkregister på huvudsidan, där folk kan skriva in länkar i olika kategorier som : "Bloggar, Podcasts, Rollspelsförlag, Spelstudios, Illustratörer" osv. Ungefär så som man kan göra med citat.
 
Top