Nekromanti Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eons regler var ju möjligen förlåtna för kanske 15 år sedan när man inte visste bättre, men det håller inte idag.
Klart de håller, det finns fortfarande en marknad för simulationism och detaljism.

Däremot kunde de definitivt må bra av att uppdateras.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Klart de håller, det finns fortfarande en marknad för simulationism och detaljism.

Däremot kunde de definitivt må bra av att uppdateras.
Absolut! Såsom jag sade, rollspel har utvecklats väldigt mycket sedan Eon släpptes och det börjar faktiskt bli dags att utveckla Eon. Eon var när det släpptes ett vinnande koncept och det borde ta steget in i 2010-talet och fortsätta med att vara ett simulationsitiskt med hög detaljism, men med idéer som utvecklats de senaste åren.
Finns exempelvis många indieidéer som skulle passa väldigt bra in i Eon.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tbh, jag tror fortfarande att du är i rätt ensam om att tycka att demografin i Eon funkar.
Och med tanke på att de Gamla böcker som finns kvar har funnits i evigheter tror jag att neogames kanske har gett upp lite om dem.

Bättre då att utveckla, förändra och modernisera för att locka till sig nya köpare. Om inte annat kanske de då plockar upp de häganla böckerna för att få tag i fluffet, som imho är rätt överhängande del av alla böckerna till Eon.

Jag tror inte att asharina slutar vara ett rött wasteland bara för att Eon uppdateras.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Själv har jag upptäckt att de enda tilläggsböckerna som jag använder regler ifrån är Mystik & Magi och Vapenmästaren. Resten tar jag mest fluff, info och inspiration från.

Således tycker jag att moduler i största möjliga mån ska undvika att ha med "egna" regler, så får man inte heller problem med att de måste konverteras eller blir inkompatibla :gremsmile:

Det sagt så hade det kanske varit förlåtligt att släppa fler moduler till Eon3 när Eon4 var i planeringsstadiet, men med tanke på att arbetet är i full gång så tycker jag precis som Poseur att man ska lägga krutet där.

Om modulerna "ligger i pipelinen" och konverteringsarbetet är litet så blir det ju ganska schysst om man kan släppa en hel radda moduler inom de närmsta åren efter en ny version. Ger lite mer liv åt den nya produktlinjen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Jag tror det är rätt många som inte har några större problem med demografin i Eon. De flesta inser nog att det bor orimligt få på landsbygden, men det är ju bara att föreställa sig eller bestämma sig för att det bor lite fler.

Men jag ser gärna att man korrigerar upp landsbygdsbefolkningen så den blir lite rimligare i förhållande till hur många som bor i städerna. Men om man nu ska hundrafaldiga populationen och göra om alla byar till städer och alla redan beskrivna kartifierade städer till metropoler så kan jag inte se att de gamla modulerna blir redundanta i förhållande till de nya reglerna.

Att befolka världen med miljoner och åter miljoner innevånare är inte att förnya eller modernisera det är bara att försämra.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Ja eftersom man av outgrundliga anledningar ska vända upp och ner på hela regelsystemet och världen så är det inte konstigt att man släpper modulerna efter reglerna.

Hade man istället valt att behålla regelskelettet och grundförutsättningarna för Mundana så hade man kunnat släppa nya moduler även innan fyran.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har lite dålig koll på vilka som är officiella representanter för Neogames här i tråden. Vilka är det som verkligen vet vad som ska komma? Är det bestämt vilka moduler som kommer ut under 2012, eller är det som med Neotech att det kommer ut när det blir klart? Demoner, Jargien och Damarien står ju med på Neogames releaseplan, men samma sida har Eon 3 markerad som nyhet, så jag blir osäker på om releaseplanen verkligen uppdaterats.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Vilka är det som verkligen vet vad som ska komma?
Kim Vässmar (Legion) bestämmer, och vet.

Demoner, Jargien och Damarien står ju med på Neogames releaseplan, men samma sida har Eon 3 markerad som nyhet, så jag blir osäker på om releaseplanen verkligen uppdaterats.
Hemsidan uppdateras inte ofta, Neobloggen uppdateras oftare. Ska uppdatera snart. Jargien och Demoner borde komma inom en överskådlig framtid, men som sagt är det Kim som vet när.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Evokee said:
Ja eftersom man av outgrundliga anledningar ska vända upp och ner på hela regelsystemet och världen så är det inte konstigt att man släpper modulerna efter reglerna.

Hade man istället valt att behålla regelskelettet och grundförutsättningarna för Mundana så hade man kunnat släppa nya moduler även innan fyran.
Hade man behållt "regelskelettet" hade man ju knappt behövt uppdatera systemet. Det känns knappast outgrundligt att systemet görs om ifrån grunden med tanke på hur länge det har funnits.

Men den här diskussionstråden är ett klassiskt exempel på vad folk tycker när en ny version av något spel ska släppas. Tror exakt samma diskussion fördes när Warhammer Fantasy Roleplay släpptes i sin tredje utgåva och även där vände man upp och ner på hela regelsystemet (i mycket större grad än Neogames verkar planera för Eon). Det nya blev awsome! Klart de kunde hållit kvar vid det gamla regelskelettet, men då hade vi å andra sidan inte sett någon utveckling.

Jag tycker snarare det hade varit outgrunligt om de släppt en ny version av Eon och inte gjort några större förändringar i det (vad är då poängen med en ny utgåva?).
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
De officiella riktlinjerna är numera som följer:

För att få utnjuta privilegiet att diskutera Eon IV och Mundanas demografi måste man visa sig kapabel att inte gnälla, och framför allt att inte gnälla på sina meningsmotståndare.

Om alla tänker igenom detta innan ni skriver nästa inlägg så ska vi allesammans hjälpas åt med att hålla god och kamratlig ton i tråden.

- L
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Ett Asharien med 2,5 miljoner innevånare

Edit: Dubbelpost
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Är det möjligt att få se en "komplett" lista på vad som är på gång? En mer uppdaterad release plan. Jag kräver inget utan önskar ödmjukt endast en ny text på vad som faktiskt kommer att släppas och kanske även i vilken ordning. Det vore trevligt.

Sen kan man kallt räkna med att inget officiellt material kommer komma ut innan Eon 4, korrekt?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Boldtaar said:
Kommer det en spelledarskärm vid lanseringen?
Känns som något av det viktigaste.
Gärna med träff/skadetabell så man slipper bläddra i varenda strid.
 
Top