Nekromanti Vilka moduler är mest nödvändiga?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tjosan!

Fick just hem ett ex av DoD91 idag, och det är just det som jag tänker börja spela. Skall slänga min gamla värld åt fanders och bygga ihop något nytt huvudbaserat på 91. Men jag undrar, vilka tilläggsmoduler borde man ha för att få en rolig värld - jag menar Drakmodulen är ju inte direkt nodvändig för en sådan sak, men vad är just nödvändigt för att öka stämning och äkthet i världen???
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag skulle säga att Kristalltjuren och Den femte konfluxen är det enda egentligt bra som släpptes till DoD4. :gremsmile: Annars tycker jag att Kaos väktare är rätt ball, och Magikerns handbok beskriver en halvoriginell värld som inte går igen i någon annan modul till spelet. För mig är allt nostalgiskt och mysigt, men inte särskilt bra. DoD4 var mitt absoluta favoritspel i ett par år, men jag kom över det för många år sedan nu.


/Dimfrost
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jo, men jag tycker nog också att dessa är nödvändiga faktiskt. Min polares Kaos Väktare har jag bläddat i, jag vet inte hur många gånger, och den boken är inte annat än perfekt för att utveckla världens mörka sida, eller hur?
Sedan vad det kommer till Magikerns Handbok så är det samma sak där, magiker är säregna figurer, och därför vore det väl ganska kul att kunna göra en så klar och verklig bild som möjligt av deras del av samhället. De konstiga sällkskapen, de olika gillena, pryttlarna, böckerna, mest kända magikertyperna, deras lustiga och konstiga - och rent av livsfarliga byggnader. Har man då handboken så man kan checka olika slags magiker, olika magier, deras utrustning etc - då kan man ju också skapa en ganska så genomtänkt bit av just detta.
Har jag rätt eller har jag fel?
Jag anser, Dimfros, att dina tips var klockrena, för jag har själv funderat på just detta - ty det är verkligen två bitar som man kan bygga så mycket stämning och samhällsroller på.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Med reservation för att jag har lite dålig koll på vad som släpptes till 91:an respektive vad som släpptes på experttiden, samt att världsmoduler inte är intressanta, så skulle jag föreslå Magiboxen, Svartfolksboken samt Monsterboxen, i nämnd ordning.

/Anders
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Inga, kanske?

Fick just hem ett ex av DoD91 idag, och det är just det som jag tänker börja spela. Skall slänga min gamla värld åt fanders och bygga ihop något nytt huvudbaserat på 91. Men jag undrar, vilka tilläggsmoduler borde man ha för att få en rolig värld - jag menar Drakmodulen är ju inte direkt nodvändig för en sådan sak, men vad är just nödvändigt för att öka stämning och äkthet i världen???
Monsterboxen är bra att ha om du vill ha fler varelser än de typ åtta som finns med i grundreglerna. Den är till viss del anpassad till Ereb Altor (människofolkslagen, djur- och naturavsnitten) och, har jag för mig, till Michael Peterséns demoniska kosmologi från Härskarserien, men du kan ju välja och vraka bland innehållet och åtminstone låta dig inspireras av sådant du inte tycker passar in i din tänkta spelvärld.

I övrigt så var det väl rätt tunnsått med generellt kampanjmaterial till Drakar och Demoner. Alver, Drakar och Kaos väktare är väl de som finns. Magikerns handbok är trevlig för den som vill bygga ut magisystemet och stridsregelfetischisterna gläds åt Krigarens handbok.

Javisstja, Tjuvar och lönnmördare finns ju också, men jag har ingen aning om vad den handlar om.

Nå, jag tror att det jag vill säga är att förutom Monsterboxen så kan du strunta i tillbehören och i stället låta dig inspireras av litteratur och film.

Dewil
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Ingen av de moduler som släpptes i den vevan kändes speciellt nödvändig, men de flesta innehöll en del intressanta och användbara saker. Svartfolksmodulen och Kaos väktare var nog de jag hade störst behållning av. Kopparhavets kapare, Krigarmodulen, Magikerns handbok samt Tjuvar och lönnmördare innehöll en del användbar information, men inte så mycket att man hoppade högt av glädje. Modulerna om Drakar och Hjältar var i princip helt meningslösa eftersom materialet var mycket svårt att använda i spel. (Man behöver inte 25 olika sorters drakar och detaljerade regler som säger att deras eldkvastar, förutom att göra 40 poäng i skada, gör att man brinner upp.)

Sedan fanns det säkert fler moduler, men de har jag glömt.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det babblas en massa om monster, borde jag köpa Monsterboken Ett och Två, eller Monsterboxen???
Det är nämligen mycket billigare vad det kommer till att köpa Monsterböckerna Ett och Två, än vad det är att köpa Monsterboxen...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Annars utom mitt babbel om Monstermaterialet så känns det som Alver, Svartfolk, Tjuvar och Lönnmördare, Magihandböckerna och Kaosväktare vore en god början?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Alver är rätt kass. Ger på tok för lite insyn på alver och presenterar saker som gör de überbäst.

Tjuvar och lönnmördare ger lite fler yrken, men är rätt kass. Ger ingen information som man inte kan lista ut själv.

Magikerns handbok har mysiga bilder och ger lite vettig insikt i magin... men är annars kass. Besvärjelserna är obalanserad.

Svartfolk är en vettig modul, då den håller sig på en vettig nivå. Allting är inte djävulsbäst.

Att bara spela med Kaos Väktare kan nog ge en rätt mörk ton, men den ger inget som man direkt kan presentera för spelarna.

Monsterböckerna är bättre än monsterboxen, enligt mig, även om den senare innehåller fler "erebiska" folkslag. Fokusera främst på att skaffa Monsterboken 1.

I övrigt kan du titta in på www.erebaltor.se för världsförklaringar.

/Han som tycker vapenbilderna är det enda bra med Krigarens Handbok
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Varför inte helt enkelt haka på det Altoruistiska projektet på www.erebaltor.se, grabba en tom bit av kartan och knåpa ihop ett eget land. Då får du dels gott om samtalspartners om det mesta i Ereb och kan dels glädja andra med dina egna påhitt. Dessutom får man tillgång till Spelknepes magnifika kartor.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Han said:
Alver är rätt kass. Ger på tok för lite insyn på alver och presenterar saker som gör de überbäst.
Tja, jag gillar informationen över samhällsfunktionerna, samt all utrustning och de magiska artefakter och ting som är ganska så Tolkien. Sedan vad det kommer till allt "überbästande" så har jag ju skalle själv att säga ifrån för vad som funkar och inte - man får inte vara 10 år och eggad på allt som är äg-ascoolt om man skall använda sig av majoriteten av dessa moduler, för då kommer allt bli über.
Kort sagt, jag gillar stora delar av boken och kan nog plocka bort de överdrivna bitarna eftersom jag ser på det precis som du själv.


Han said:
Tjuvar och lönnmördare ger lite fler yrken, men är rätt kass. Ger ingen information som man inte kan lista ut själv.
Tycker att den här boken är asskoj, har för mig den bjuder på en massa roliga utrustningslistor och idéer till de mest konstiga hjälpmedel samt några organisationer - om jag inte minns fel?


Han said:
Magikerns handbok har mysiga bilder och ger lite vettig insikt i magin... men är annars kass. Besvärjelserna är obalanserad.
Tror att detta kan vara en viktig del för att kunna skapa en äkta del av samhället - magikernas lilla värld, som kommer vara en del av varje stor stad och så, där sedan konstiga byggnader kommer att göra på positiva och negativa intryck på folk. :gremgrin:


Han said:
Svartfolk är en vettig modul, då den håller sig på en vettig nivå. Allting är inte djävulsbäst.
Ja, den är riktigt grym, speciellt bitarna och deras krigsföring, deras något överdrivna krigsmaskiner som jag själv skulle vilja plocka ned på jorden litegranna, och sedan de vackra raderna om hur orcher lätt överlever på att käka grus och lera. Man ser verkligen Tolkiens uruk-hai'er framför sig. Kultklassiker att sitta och bläddra i efter eller före rollspelskvällen!


Han said:
Att bara spela med Kaos Väktare kan nog ge en rätt mörk ton, men den ger inget som man direkt kan presentera för spelarna.
Mycket viktig del för att få den mörka sidan av ockultismen och magin. Man måste liksom ha den har lilla extra biten för att krydda upp "helvetet" - de mörka planen!
Den är speciellt rolig om något RP skall hålla på med demonologi.

Han said:
Monsterböckerna är bättre än monsterboxen, enligt mig, även om den senare innehåller fler "erebiska" folkslag. Fokusera främst på att skaffa Monsterboken 1.
Jag tycker nästan det själv, va. Monsterboxen tillför så jävla mycket som jag inte behöver, jag vill ju bara ha ett gäng varelser att föra in, så att världen blir mer levande. Med Monsterböckerna borde jag få ett urval att välja och rata ur.


Nåväl, vill bara göra klart för alla att jag inte bara söker just moduler tillhör 91, utan jag snackar om alla moduler, det är ju bara att byta lite poäng och så, så passar alla böcker till varandra hur bra som helst. GC och CL är ju bara att göra om till vanlig FV i princip, så är det klart.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tack Brior, har dock redan kollat den där sidan och funderat i liknande banor flera gånger...
Men det är något som inte passar mig, och det är nog den totala friheten, jag vill skapa hela min värld själv - allt. Även om jag så bara skapar en kontinent och låter resten av världen vara ofunnen så måste jag nog få hållas för mig själv och påta.

Jag är... hm... Galen i att få bygga världar bakom rollspel, noveller, etc. :gremgrin: Gillar det, skriva om kungar, gamla sägner, förbannade områden, ofunna områden osv. Det är helt enkelt härligt och stimulerande att syssla med sånt.
Sån är jag, men tack för tipset, skall i alla fall kika lite mer på sidan någon dag än jag gjort tidigare, kanske kan gå ihop med Erebprojektet på något vis, vem vet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Ok, vi har nog helt klart olika preferenser. :gremsmile: Jag har exempelvis slutat bry mig om utrustning i särskilt stor grad. Visst är det ballt att kunna slänga sig med företeelser i världen, men den presenteras enligt mig på helt fel sätt i modulerna. Sådant som hade kunnat vara utsökta detaljer (som glimmerstenar i Shannaras Ättlingar) blir istället föremål som man spritt lite überdamm över. T&L håller ner nivån, men det är för litet för att det faktiskt ska vara vettigt att anskaffa boken.

Enligt mig är ingen modul till 91:ans upplaga, förutom Svartfolk, särskilt genomarbetad.

Den är speciellt rolig om något RP skall hålla på med demonologi.
Hmm, det där tankesättet påminner om "Vi ska göra regler för syra, för det kan faktiskt inträffa" och så händer det såpass sällan att ... ja, det är inte är existensberättigat. Ok, om du vill köra en DoD-värld i stil med Constantine, men annars så är det rätt menlöst.

Tror att detta kan vara en viktig del för att kunna skapa en äkta del av samhället - magikernas lilla värld,
Du kan annars läsa min syn på magikernas värld online eller ladda ner dokumentet (pdf, 170kb) för senare läsning. :gremsmile:

/Han som först skrev magireglerna och sedan hur det avtecknade sig i världen
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag förstår ditt resonemang gällande de flesta böcker, och jag håller helt med dig vad det kommer till att Svartfolks-boken är den bästa. Dock håller jag nog de andra böckerna en bit högre än du, för jag gillar faktiskt detaljerna, men jag följer inte böckerna så bokstavligt, istället läser jag en grej och tänker "om jag gör så och så istället passar den i min värld." Saken är den att jag aldrig läst mycket mer än ett litet stycke utan att vilja modifiera det efter eget huvud.


Han said:
Hmm, det där tankesättet påminner om "Vi ska göra regler för syra, för det kan faktiskt inträffa" och så händer det såpass sällan att ... ja, det är inte är existensberättigat. Ok, om du vill köra en DoD-värld i stil med Constantine, men annars så är det rätt menlöst.
Jag använder mig av Kaos Väktare då någon RP eller SLP frammar en demon, och om de stöter på en demon, hittar ett demoniskt föremål etc. så använder jag mig av denna bok. Den är ytterst användbar, speciellt när det finns en galen RP i följet som lärt sig frammana demoner, då kommer boken väl till pass... Dock är det jävligt livsfarligt! :gremgrin:
Uj, vad RP:s har dött pga. demonologen i följet...
Nåväl, då demonologer eller demoniska föremål förekommer gör boken det hela detaljerat och äkta, vilket är något jag vill ha. Sedan så kan det underlätta då man skall skriva religioner och man kan göra demonplanet till sitt helvete, och olika högre demoner till "gudar". Du underskattar denna bok käre Han, den är högst användbar till många saker.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Jag förstår dig Adus och är precis likadan själv - det är därför jag hållit mig till Trakorien eftersom jag där kan rumstera efter behag. Det är ofta svårt att få en linje i det man gör när flera samarbetar utan övergripande ledning. (Jag var inblandad i original-Ereb när det skapades)

Detta sagt så är det ändå trevligt att prata med andra och studsa idéer. När jag skrev Svavelvinterromanen diskuterade jag ganska mycket med andra men alltid med den underförstådda meningen att jag i slutändan kommer att göra precis som jag själv vill.

Ett specialfall är också när andra bygger vidare på sådant man själv skapat. Det tycker jag är barnsligt roligt, men jag har ännu inte tagit in någon annans förslag i mitt eget material (OK någon idé kanske är tillbakastulen, då :gremwink: )
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hehe...

Okej. Jo, jag tror nog att de flesta som vistas här är just sådana själar, giriga på sin egen kunskap och vad vi förmår skapa. Man vill liksom utmana sig själv, både litterärt och kreativt för att se om man kan göra sin önskan möjligt, och att sedan få se det färdiga resultatet, att se om det blivit som de ideer som innan snurrat runt i skallen på en... Det är härligt. :gremgrin:

Det är väl egentligen det som är den stora och absolut största delen utav rollspel, att skapa - att kunna skapa. Det tycker jag själv är det roligaste.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Du underskattar denna bok käre Han, den är högst användbar till många saker.
Olika preferenser, som skrivet. :gremsmile: För mig är det enda vettiga i boken det som står på sidorna 3-5.

/Han som blev sugen på ett Constantineliknande äventyr
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Monsterböckerna 1 och 2 är mer gammel-gamla DoD, medan Monsterboxen är mer Ereb + Kaos. Jag personligen tycker att de erebiska folkslagen var whack och jag använde aldrig någonsin kaosdemoner; så för min del fanns det inte så mycket i monsterboxen av intresse (förutom nymferna, förstås). De gamla monsterböckerna var mycket bättre för mig; ty jag ville bara ha the old classic stuff; resar, gorgoner, svartnissar, dinosaurier å sånt.
 
Top