DoD Vilka länder i Ereb Altor har du besökt?

Vilka länder i Ereb Altor har du besökt?

  • Caddo

    Votes: 20 31.3%
  • Cerval

    Votes: 9 14.1%
  • Erebos

    Votes: 30 46.9%
  • Felicien

    Votes: 28 43.8%
  • Hynsolge

    Votes: 30 46.9%
  • Jorduashur

    Votes: 8 12.5%
  • Kardien

    Votes: 33 51.6%
  • Klomellien

    Votes: 10 15.6%
  • Nidland

    Votes: 31 48.4%
  • Ransard

    Votes: 13 20.3%
  • Trakorien

    Votes: 53 82.8%
  • Zorakin

    Votes: 34 53.1%
  • Berendien

    Votes: 38 59.4%
  • Jorpagna

    Votes: 15 23.4%
  • Krun

    Votes: 9 14.1%
  • Magilre

    Votes: 29 45.3%
  • Monturerna

    Votes: 15 23.4%
  • Torshem

    Votes: 33 51.6%
  • Annat, skriv i tråden

    Votes: 4 6.3%
  • Barbia

    Votes: 24 37.5%

  • Total voters
    64

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Torshem ligger norr om Berendien.

Handlar det inte om en Kandra-effekt? Var väl inga andra äventyr som utspelade sig där?
Som sagt, Enhörningshornet, Kandra, Melindors återkomst. Fler äventyr än de flesta länderna fick, utom Trakorien. Berendien var alltid rätt centralt i vårt Ereb-spelande (för att det låg där mitt i). Och vi höll så klart inte på och hoppade runt utan spelade alla resor som man ska ;).

(Just geografin och den stora ytan är en av mina huvudinvändingar mot det gamla Ereb. Det finns liksom inget syfte med dem. De tillför inget för den som ändå skiter i sådant och ändå hoppar runt, och och gör det bara jobbigt för dem som vill ha lite intern logik och konsekvens. Barbia är bara en så seg modul att klämma in. Där tycker jag KH är ett föredöme, eller varför inte hur Järnringen jobbat med Pyri och Ambria/Davokar.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag tror man kan läsa av omröstningen som så att folk har besökt länder med bäst/mest/roligast material:

  • Trakorien (Svavelvintersviten)
  • Berendien (Kandra var först och hade ohotad status som äventyrarbyn)
  • Zorakin (Ivanhoeboxen gjorde DoD till det riddarspel alla ville ha!)
Lite förvånande att Jorpagna har så många röster. Det var ju inte ens ett land. Eller var det det? En vit fläck? Ett gammalt romarrike? Vad hade ni där att göra?

Jag kryssade också Jorpagna, vi körde en kort kampanj som var starkt influerad av Anders artikel i Sinkadus. Minns att jag tyckte att det var töntigt med kortsvärd. Tills jag fick ett i magen och dog...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
För mig är lustigt nog Berendien inte synonymt med Kandra... Eller ja, inte modulen i alla fall. Det var Enhörningshornet i första hand (vilket var det första som jag köpte tillsammans med Expert-lådan), Den nidländska reningen i andra hand och slutligen modulen Kandra. Det kom sig av den enkla anledningen att Kandra inte gick att få tag i ute i butikerna då jag började spela rollspel så jag hann avverka det andra först. Det är egentligen nu med Altors Vidder som jag kommer gå på djupet med boken.

Jag har under mina 10 första år av intensivt rollspelande besökt de flesta länder på ett eller annat sätt. Det var Krun, Jordashur och Klomellien som var förskonade från vårt äventyrande. Övriga riken som besökts var Mirel där jag placerade mitt första nedskrivna försök till äventyr.

Lite förvånande att Jorpagna har så många röster. Det var ju inte ens ett land. Eller var det det? En vit fläck? Ett gammalt romarrike? Vad hade ni där att göra?
Jag tror Anders artikel bidrog till det, men också... ett förfallet rike som hade världdominans? Det känns ju som det finns massa fynd att göra i glömda skattrum där!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tror man kan läsa av omröstningen som så att folk har besökt länder med bäst/mest/roligast material:
  • Trakorien (Svavelvintersviten)
  • Berendien (Kandra var först och hade ohotad status som äventyrarbyn)
  • Zorakin (Ivanhoeboxen gjorde DoD till det riddarspel alla ville ha!)
Jag hade tänkt skriva just detta. Men nu kan jag använda bläcket till annat!

Är också nyfiken på Jorpanga.

Och Magilre, vad gjorde ni där? Det kom en modul om Magilre, eller?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
Och Magilre, vad gjorde ni där? Det kom en modul om Magilre, eller?
Yes. Det hade tre äventyr i sig: Dylernas invasion, Intermezzo i Gabrika och Det heliga gudavinet. Nu när jag gått tillbaka till dem i nutid så får jag erkänna att dåtids-Robert tyckte att alla utom Det heliga gudavinet var rätt tråkiga, men nutids-Robert uppskattade att de var lite mer öppna och fokuserade på intriger och detektivarbete, snarare än monsterslakt.

Och så älskar jag ju Moril Dilaz och dess kanaler - Erebs motsvarighet till Venedig! :heart:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Yes. Det hade tre äventyr i sig: Dylernas invasion, Intermezzo i Gabrika och Det heliga gudavinet. Nu när jag gått tillbaka till dem i nutid så får jag erkänna att dåtids-Robert tyckte att alla utom Det heliga gudavinet var rätt tråkiga, men nutids-Robert uppskattade att de var lite mer öppna och fokuserade på intriger och detektivarbete, snarare än monsterslakt.

Och så älskar jag ju Moril Dilaz och dess kanaler - Erebs motsvarighet till Venedig! :heart:
Jag var rätt förtjust i Magilre men det fanns en del inslag som kanske inte hanterades jättebra. Fanns det inte knepiga jättesniglar och någon slags järnväg?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
Stämmer bra det. Spårvägen var en dvärgisk innovation som var vanlig i Magilre. Använde den aldrig själv då jag spelledde förr och har inte dykt upp nu då jag spelleder där heller.

Magilre Tåg.jpg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Stämmer bra det. Spårvägen var en dvärgisk innovation som var vanlig i Magilre. Använde den aldrig själv då jag spelledde förr och har inte dykt upp nu då jag spelleder där heller.

View attachment 12605
Idag kan jag tycka att det där är lite charmigt, men, varför behövs en järnväg om man har dragdjur? Att konstruera järnvägsskenor som håller är väl dessutom en rätt svår affär i ett förindustriellt samhälle?

Vad jag fiskar efter här är, går det att spara detta på något sätt utan att det känns malplace? Varför har inte övriga regioner liknande järnbanor?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Idag kan jag tycka att det där är lite charmigt, men, varför behövs en järnväg om man har dragdjur? Att konstruera järnvägsskenor som håller är väl dessutom en rätt svår affär i ett förindustriellt samhälle?

Vad jag fiskar efter här är, går det att spara detta på något sätt utan att det känns malplace? Varför har inte övriga regioner liknande järnbanor?

Istället för räls i modern bemärkelse kan det röra sig om stenlagda fåror. Det går även att begränsa utsträckningen - kanske från huvudstaden ned till kusten, eller från berg/gruvor till en centralort. Eventuellt i anslutning till kanaltransporter. Man får tänka att det i första hand används för tunga varutransporter, och att syftet är att enkelt och repetitivt kunna transportera tunga laster specifika, korta sträckor.

Ziploditer... det känns som en hög tröskel, men coolt om man kan få till det ;)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
Idag kan jag tycka att det där är lite charmigt, men, varför behövs en järnväg om man har dragdjur? Att konstruera järnvägsskenor som håller är väl dessutom en rätt svår affär i ett förindustriellt samhälle?

Vad jag fiskar efter här är, går det att spara detta på något sätt utan att det känns malplace? Varför har inte övriga regioner liknande järnbanor?
Min motivering till varför det behövs spårvägar om det finns dragdjur är att spåren låter det gå snabbare än vanliga transporter - för annars är det ju inte alls nödvändigt. Ziploditerna verkade vara rätt specifika Magilre-djur så att det främst är i Magilre som spårvägarna finns kan jag köpa, men ja... Spontant skulle jag idag, om man vill skapa ett enhetligt lapptäcke troligen skippa det helt. Enda alternativt känns som om det här är starten på en begynnade järnvägsrevoultion som sprider sig till andra länder, men då blir det en ganska stor teknologisk revolution.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
Appropå rälsar, vagnar och liknande så slår det mig ju att dvärgar i sina gruvor använder sig av rälsar och vagnar för att transportera varulaster (som skildras i Helvetesfortet där rollpersonerna i det övergivna dvärgriket Ghan-Toth tvingas fly från svartfolk i just en rälsvagn). Så det synkar rätt väl med vad @Leon förslår om användningsområde, nämligen tunga transporter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
54 svar och nu har väl tråden levt klart sitt liv.

Trakorien är i särklass mest besökt, och det var väntat. Kanske ändå lite slående att så många har varit där? Men, visst, Äventyrsspel gav bara ut två riktigt episka (= multivolym) kampanjer till EA (väl?): Svavelvinter och Nidland. Och den senare är idag lika dissad, som den förra är hissad, men ändå har hälften av de svarande här spelat den (eller besökt Nidland i andra sammanhang, men jag tänker de flesta var i landet när de spelade Nidland-trilogin).
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag har spellett Helvetesfortet, men inte i Nidland, eftersom mina spelares rollpersoner befann sig i andra änden av världen när det var dags. Resten av Nidlandskampanjen blev inte inköpt, eftersom jag redan då tyckte att Helvetesfortet var rätt kasst.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
Idag kan jag tycka att det där är lite charmigt, men, varför behövs en järnväg om man har dragdjur?
Alla möjliga sorters spår - fåror, träspår, järnspår - användas innan lokomotiven kom ocxh dragkraften bara var djuren. Men sällan för långa transporter, utan mer lokala vid gruvor och sådant.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Alla möjliga sorters spår - fåror, träspår, järnspår - användas innan lokomotiven kom ocxh dragkraften bara var djuren. Men sällan för långa transporter, utan mer lokala vid gruvor och sådant.

Ja, kontexten här var ju persontransport över slättland (som det såg ut på bilden). Men jag fattar att man vill frakta malm från gruvan till omlastningsplats eller vad det nu kan vara. Tungt och mellan exakt samma punkter varje gång.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
När Ereb Altor kom hade vi redan skapat en egen värld. Enda importen var Jih-Pun – som väl är Altor men inte Ereb om jag fattat rätt. Och enda äventyret vi spelade var Krugal Svylses skatt från ett nummer av Sinkadus – men vete sjutton om det hör till Ereb Altor eller inte...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Nu blir jag väl hängd här, men ligger inte Chronopia tekniskt sett i Ereb Altor, om än på "baksidan", annars har jag nog aldrig besökt något ställe i EA.
 
Top