Vilka kreativa aktiviteter är en del av ditt rollspelande?

Vilka av följande aktiviteter har varit en del av ditt rollspelande?

• Skriva RPs bakgrundshistoria

Votes: 28 58.3%
  • Husregla

Votes: 33 68.8%
  • Världsbygge

Votes: 40 83.3%
  • Rita rollperson

Votes: 21 43.8%
  • Skriva krönika/spelrapport

Votes: 28 58.3%
  • Rita kartor

Votes: 38 79.2%
  • Göra spellistor med rollspelsmusik

Votes: 21 43.8%
  • Göra handouts (spelardokument, etc.)

Votes: 34 70.8%
  • Måla miniatyrer

Votes: 8 16.7%
  • Göra fysiska props/rekvisita för spelarna

Votes: 13 27.1%
  • Klä ut dig/Cosplaya

Votes: 2 4.2%
  • Bygga terräng för miniatyrspel

Votes: 6 12.5%
  • Skriva hela rollspel

Votes: 23 47.9%
  • Inget av ovanstående

Votes: 3 6.3%
  • Skriva äventyr

Votes: 27 56.3%

• Total voters
    48

Albrekt

Spelledare i Indonesien
Jag gjorde en enkät här i Jakarta om hur många kreativa aktiviteter människor deltagit i som en del av rollspelandet. Svårt att veta exakt hur många som svarade, men gruppen har ungefär 1000 medlemmar och det mest populära svaret fick 47 svar. Jag skulle säga att det är mycket ovanligt att någon i Jakrata-gruppen spelat rollspel i längre än 3-5 år högst, antagligen mycket kortare tid.

Så jag tänkte fråga er här också för att se om hobbyn funkar på ett liknande sätt. Jag skulle t.ex. gissa att det är mer populärt att klä ut sig här som en del av rollspel än i Sverige. Ni som har spelat längre, håll er till vad ni "normalt" gör/har gjort, inte något ni gjort en enda gång under de 30 år ni spelat.

Är det inte en fantastisk hobby ändå, som uppmuntrar till så mycket kreativitet?

Screenshot 2026-09-11 at 18.50.49.png

För mig är det stor skillnad på "Har varit" och "är". Är frågan korrekt formulerad?
Njae, det är den ju inte riktigt... Som jag sa tidigare, så jämför vi oss med en grupp rollspelare som är väldigt nya till hobbyn, så det borde nog sägas vad du "normalt gör", eller möjligtvis "normalt har gjort" i ditt rollspelande...

Gäller frågan aktiviteter utanför själva spelpasset? Både världsbygge och rollpersoners bakgrundshistoria är ju en del av spelet/setup i många spel.

Jag svarade att jag husreglar, bygger värld och ritar kartor och bilder. Någonstans i historiens dimma skrev jag även bakgrundshistoria till mina rollpersoner, målade tennfigurer och skrev detaljerade krönikor, men det var så länge sedan att det är preskriberat.

Njae, det är den ju inte riktigt... Som jag sa tidigare, så jämför vi oss med en grupp rollspelare som är väldigt nya till hobbyn, så det borde nog sägas vad du "normalt gör", eller möjligtvis "normalt har gjort" i ditt rollspelande...
Ok, då svarar jag "ja" på sådant jag gjort vid något tillfälle och som jag gärna gör igen.

Det finns ett problem att det inte går att rösta utan att välja ett alternativ. Kan man lägga till ett ”inget av ovanstående”? För mig är det ju att skriva rollspel, som heller inte är med, av någon anledning.

Jag noterar att i den engelskspråkiga varianten använder de ordet "Homebrewing" och förtydligar med att det handlar om att hitta på eller modifiera regler, medan det svenska ordet "husregla" väl bara handlar om att ändra befintliga regler?

Det finns ett problem att det inte går att rösta utan att välja ett alternativ. Kan man lägga till ett ”inget av ovanstående”? För mig är det ju att skriva rollspel, som heller inte är med, av någon anledning.
Det baseras på den enkät jag gjorde på WhatsApp, som bara tillåter 12 alternativ. Men jag lägger till ett par här...

Jag noterar att i den engelskspråkiga varianten använder de ordet "Homebrewing" och förtydligar med att det handlar om att hitta på eller modifiera regler, medan det svenska ordet "husregla" väl bara handlar om att ändra befintliga regler?
Tanken är att det ska vara samma. Så titta gärna på den engelska versionen för förtydliganden. 😅

Jag har gjort alla. Men dessa har jag bara gjort några gånger så kryssade inte i dem:

Göra fysiska props/rekvisita för spelarna
Klä ut dig/Cosplaya
Bygga terräng för miniatyrspel

"Husregla" handlar om att modifiera regelsystem - så det inkluderar att lägga till nya regler, ändra i existerande regler, och att ta bort existerande regler. Överhuvudtaget att modifiera spelets regler.

"Husregla" täcker däremot inte att skriva helt nya regelsystem/spel, vilket skulle kunna inkluderas i "Homebrewing".

"Husregla" handlar om att modifiera regelsystem - så det inkluderar att lägga till nya regler, ändra i existerande regler, och att ta bort existerande regler. Överhuvudtaget att modifiera spelets regler.

"Husregla" täcker däremot inte att skriva helt nya regelsystem/spel, vilket skulle kunna inkluderas i "Homebrewing".
Ja även engelskan har ju två ord - "houseruling" och "homebrewing".

Jag har ju aldrig riktigt spelat rollspel med miniatyrer, så de delarna gick bort. Annars har jag nog gjort allt tror jag, även om jag kanske aldrig helt klätt ut mig till en rollperson. Men jag har suttit och spelat i rollpersonskläder, det har jag.

Den hemska insikten när du typ... inte gör någon av grejerna för du tycker verkligen inte det är kul, men ändå var du gruppens spelledare bra länge.

Men det är nog också så att rollspel för mig är mer spelandet och görandet vid spelbordet som är kul. Andra delar, om jag tvingas göra dem, känns dränerande. Har haft distans till rollspel ett tag nu, vilket fått mig att reflektera mer över vad i rollspel jag egentligen söker. Vilket har varit skönt.

Något som är givande är dock att tänka och fundera på att skapa rollspel utifrån eget huvud som utforskar något jag vill uppleva i rollspel. Så det var den enda jag kryssade i att jag gör. Sen blir mina idéer sällan något bra eller hållbart, men det tar mig närmare det jag vill uppleva och se. Övriga alternativ försöker jag i allra högsta grad undvika och skyr som pesten.

Den hemska insikten när du typ... inte gör någon av grejerna för du tycker verkligen inte det är kul, men ändå var du gruppens spelledare bra länge.

Men det är nog också så att rollspel för mig är mer spelandet och görandet vid spelbordet som är kul. Andra delar, om jag tvingas göra dem, känns dränerande. Har haft distans till rollspel ett tag nu, vilket fått mig att reflektera mer över vad i rollspel jag egentligen söker. Vilket har varit skönt.

Något som är givande är dock att tänka och fundera på att skapa rollspel utifrån eget huvud som utforskar något jag vill uppleva i rollspel. Så det var den enda jag kryssade i att jag gör. Sen blir mina idéer sällan något bra eller hållbart, men det tar mig närmare det jag vill uppleva och se. Övriga alternativ försöker jag i allra högsta grad undvika och skyr som pesten.
Du är inte ensam! Jag kunde ju kryssa ett alternativ bara genom att be TS lägga till det. :gremgrin:

Back