Vilka kampanjvärldar spelar ni i? (universaltråd)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har nog egentligen aldrig skapat en helt egen spelvärld till något spel. Som närmast skapade jag när jag var yngre en slags utökning av Jih-Pun till Ereb Altor (någon slags grannland), men det blev aldrig spelat. Vi spelade också i en av de vita fläckarna på Ereb Altor-kartan (Zweronia) som rensades ut från dinosaurier (suck!). Eventuellt kan räknas när jag spelade Det Sjätte Inseglet på GothCon där man själva fick skapa lite av sin spelvärld.

Officiella spelvärldar vi spelat i (listat i fallande ordning utifrån ungefärlig spelfrekvens):
Trakorien/Argond (Svavelvinter RPG)
Ereb Altor/Altor (DoD, EDD)
Pyrisamfundet/Mutantskandinavien (Mutant, M2, MUA, År Noll)
H.P. Lovecrafts Cthulhu Mythos (CoC, Cthulhu Dark)
Tredje Horisonten (Coriolis)
The Old World (WFRP/Streets of Marienburg)
Oktoberlandet
Ambria/Davokar/Alberetor (Symbaroum)
Masona (Sagospelet Äventyr)
Equestria (Tales of Equestria)
Upsala (Upsalasviten)
Chock´s Universum (Chock)
Fallen Reich (Fallen Reich)
KULT´s Universum (KULT)
Mälaröarna (Ur Varselklotet)
Marvels Universum (Marvel Superheroes)
Mutant 2089´s Megacitys och Skymningszonen
Young Kingdoms (Stormbringer)
Skrômt´s spelvärld (Skrômt)
Norrländska skogarna (Barkhäxan)
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
För stunden spenderar jag tid i följande världar:
Månens krigsherrar (Svärd & Svartkonst)
Cthulhu Mythos 1920
Planeten Rand (Living Steel)

Jag är också boende i Satyrine (Invisible Sun), men kampanjen har corona-paus.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Världar jag/vi spelat i

Mutant Skandinavien

Old world

Vår egen värld i nutid både korrekt och tweakad

vår egen värld i olika historiska settings korrekta och tweakade

England in Arthurian times .

Glorantha

Tredje horisonten

Harn world

forgotten realms

greyhawk

dragonlance

ebberon

ravenloft

dark sun

birthright



Ambria/Davokar/Alberetor

Ereb Altor

Chronopia

Mundana

The 80's that never was

lovecrafts universum

Rokugan

vår värld efter ww3 (Twilight 2000)

+ Massa annat
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det jag kommer på av "spelvärldar vi inte hittat på själva" i vilka vi spelat i Gårdagruppen:

Nobilis
Den yttersta domen
Lovecrafts universum (via Lovecraftesque)
Paris (räknas det?)

Generellt skapar vi alltid vår egen spelvärld (i den mån det finns en spelvärld). Jag är ju generellt ganska ointresserad av hur världen ser ut utanför rollpersonernas sfär. Har svårt att gå igång på spelmiljöer.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vår värld(Western och Revolver och Fog of War)
Ereb
Athos
Mutantskandinavien
Old world
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Spelvärldar som min nuvarande grupp har kört i (sedan start 2004. Missar säkert en hel del)...

  • Atomic Robo (Vi körde under andra världskriget)
  • Babylon 5
  • Buffy the Vampire Slayer (spelledaren la in en annan dimension som vi hamnade i, och saker visade sig vara helt annorlunda än vi trodde)
  • Daring Comics (jag hade gjort egen setting med superkriminellt och korrupt Miami efter Trump vann förra valet. Spelet förstördes en del pga att han gjorde det. Planerade settingen innan valet.)
  • Dungeons & Dragons 5e (Forgotten Realms)
  • Eclipse Phase 1e
  • Exalted 2e
  • Gurps Dungeon Fantasy
  • Legend of the Five Rings 5e
  • Mutants & Masterminds (2e i officiella settingen, 3e i en misslyckad setting i sverige där vi alla var barn till de nordiska gudarna)
  • Numenera
  • Pathfinder (ett par olika kampanjer)
  • Scion 2e (spelledaren har lagt in massor med egna saker.)
  • Shadowrun 5e
  • Starfinder
  • Star Trek
  • Star Wars (ett par olika kampanjer, med alla olika regelsystemen utom ursprungliga D6)
  • The Troubleshooters
  • World of Darkness + Chronicles of Darkness (Vampire 5e i Paris 1967 men med nuvarande metaplott som om den vore nutid, Mage the Awakening 2e)
  • Western 4e

    Just nu kör vi även i hemmabyggda settings för "Tianxia: Blood, Silk & Jade", samt "Fate Accelerated: Gods & Monsters"
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har bara tagit med huvudvärldarna, inte delkampanjmiljöer som The Horde till Forgotten Realms, eller Blackmoor till D&D.

D&D, Egna: Werld 101, Feoreth, Nabourne, Chaos World, Champions of the Eternities, Dolgar's Sphere
D&D: Forgotten Realms, Greyhawk, Dragonlance, Spelljammer, Mystara, Planescape, Lankhmar, Dark Sun, Jakandor, Ravenloft, Eberron, Ghostwalk, The World
Jorden: TORG, Top Secret/SI, Gangbusters, Boot Hill, Dark*Matter, Call of Chtulhu, Shadowrun, Vampire, Mage, Werewolf, Ars Magica, Chock, Castle Falkenstein, Cell Gamma, WTF!?, Dangerous Journeys, Dak Conspiracy, Gamma World, Judge Dredd, Marvel, Kult, Mutant (alla versioner), Viking, Wateland, Western
DoD: Ereb Altor, Chronopia, Trudvang
DoD: 2 egna ej namngivna
Diverse: Glorantha, Numenera, Shadow World, Middle Earth, Palladium, Aliens, Traveller: The New Era, Star Trek, Star*Drive, Star Wars, Buck Rogers, Discworld, Dark Eye, Eclipse Phase, Mundana, Hârn, Infinity, Tales from the Floating Vagabond, Tunnels and Trolls
Andra egna: Courts of Alcairthonn, Go Your Own Way
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
På senare tid har jag spelat i:

- En hemmabyggd rymdoperavärld
- Ett hemmabyggt alternativt vilda västern
- En hemmagyggd efter katastrofen-värld
- Star Wars-universat
- Agweon (Vindsjäl)
- Forgotten Realms

Edit: Har lagt till två världar jag glömde i förvirringen.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Om jag skriver själv: gärna verkligheten, med eller utan inslag av fantastik. Inte lika intresserad av “setting” som av att kunna förmedla stämning och normer smidigt. Då är verkligheten oslagbar!

Världar jag älskar: Transhuman Space, 2300AD, Hyboria (Conan), Melniboné (Elric), The Expanse, säkert några till.

Spelar just nu: D&D Ravnica.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Mitt spelgäng bygger nästan alla kampanjvärldar själva. Vi gillar i synnerhet 18/1900-talssettingar, gärna snut- eller agentkampanjer. Den officiella kampanjvärld vi använt mest är Space 1889 och den har vi byggt om avsevärt sedan vi började spela i den kring 1990.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Om man tittar i de två trådarna så finns det några klara ledare:

Forgotten Realms med 9 grupper
Chtulhumytoset med 6 grupper
Och jämt mellan de mest spelade svenska världarna Ereb Altor och Mutantskandinavien med 4 grupper var

Vad kan vi dra för slutledning hittills? Inga alls, då vissa postar allt de spelat, andra vad de spelar typ nu och antalet svar är lågt :)

Antalen egenbyggda miljöer är fler än jag trodde, men det kanske blir extra skevt för att folk som skapar och tänker kring rollspelen är de som kommer hit.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Vad kan vi dra för slutledning hittills? Inga alls...
Det vore också intressant att veta hur mycket man spelar i olika världar. Sannolikt är det till exempel stor skillnad på hur mycket du och jag har spelat i Forgotten Realms. (Jag har två spelpass på två år. Det är väl ungefär 5 % av min speltid. Jag gissar att du har avsevärt många fler.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
  • Eftersom Hjältarnas tid inte har någon officiell spelvärld har min sambo (som är SL) skapat en egen med utgångspunkt i de skrivna äventyren och med viss input från oss.
  • Det har inte blivit så mycket Symbaroum på sistone tyvärr, men när vi spelar kör vi nästan uteslutande i den officiella spelvärlden.
  • I Call of Cthulhu Sverige kommer vi ikväll att förflytta oss från Tornedalen 1926 till Stockholm samma år för att ge oss på Tjurmannen från Kungsskär.
  • Jag hoppas att dottern och sambon vill spela DW på svenska framöver och då blir det definitivt att bygga en kampanjvärld från grunden.
  • Höll på att glömma Equestria :)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Med historik:

Ett hemmamoddat Ereb Altor
Hemmabyggen
Ett hemmamoddat Mundana
Mundana
Hemmmabyggen
Hemmabyggen/Zorkhana
 
Top