Nekromanti Vilka historiska händelser/skeenden skulle ni vilka rollspela?

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Peter;n284765 said:
[...] förstörelsen av det Burgundiska riket vid Worms[...]
Såklart! Fast jag skulle ju lämna det strikt historiska materialet för det litteraturhistoriska och filtrera genom Nibelungenlied.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
gustaf s;n284770 said:
Såklart! Fast jag skulle ju lämna det strikt historiska materialet för det litteraturhistoriska och filtrera genom Nibelungenlied.
Skyldig! Det är hela syftet med mitt BoDA. Och förutom rena sagor och mytor finns ju även krönikor som källa (Gregorius av Tours, jag tittar på dig) som är minst lika mytiska ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag fick ett plötsligt sug efter att spela amerikanska agenter under det första kalla kriget (1945-70), med en SL som kan sin historia och klarar att bygga en tidsenlig stämning.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Jocke;n284670 said:
(snip)
Andres luftfärd
Intressant val! Jag är stort fan av Andres luftfärd, men har lite svårt att se hur det skulle fungera som rollspel? Har du tankar om system eller upplägg?
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Det skulle vara intressant att spela lite pseudohistoria baserad på Zecharia Sitchins "Den tolfte planeten". Man skulle kunna väva in myterna kring sfinxen och Atlantis också.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
gorillotaur;n284775 said:
Pariskommunen våren 1871.
En kompis pratade för flera år sen om att Pariskommunen vore ett fantastiskt Montsegur 1244-hack. Jag älskar idén, men har inte tagit tag i att omsätta det på något konkret vis. Men Paris 1871 liksom.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Tyska agenter i ottomanska imperiet under första världskriget.

Jag läser f n en faktabok om vad sådana agenter gjorde i Persien och Afghanistan. En namngiven tysk agent tog sig från Berlin via Bagdad genom Persien till Kabul för att möta emiren av Afghanistan. Sedan fortsatte agenten via centralasien och Sinkiang till Peking, där den tyske ambassadören skickade hem honom via USA och Norge. Kaisern blev imponerad. Agenten skickades sedan till Istanbul som diplomat.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Ett system för krig från sildatens perspektiv, första världskriget, napoleonkrigen (böckernaom sharpe och hornblower), trettiåriga kriget eller amerikanska innbördeskriget (gods and generals, gettysburgh)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Tant Ragnar;n284777 said:
Intressant val! Jag är stort fan av Andres luftfärd, men har lite svårt att se hur det skulle fungera som rollspel? Har du tankar om system eller upplägg?
Jag tänkte mig nog friform med ganska hårt satta scener. Men det går ju att köra hexcrawl med jättejobbiga överlevnadsregler också.
 

Lerius Doman

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
4
Jag skulle vilja spela under 1500-talet då spanjorerna erövrade Centralamerika, och dess möten med Maya indianerna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jocke;n284795 said:
Jag tänkte mig nog friform med ganska hårt satta scener. Men det går ju att köra hexcrawl med jättejobbiga överlevnadsregler också.
Precis. Något i "Upsala-sviten"-stil
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Lerius Doman;n284800 said:
Jag skulle vilja spela under 1500-talet då spanjorerna erövrade Centralamerika, och dess möten med Maya indianerna.
ALLTID!

It is the 16th century. From all over Europe, great ships sail west to conquer the New World, the Americas. The men, eager to seek their fortune, to find new adventures in new lands. They long to cross uncharted seas and discover unknown countries, to find secret gold on a mountain trail high in the Andes. They dream of following the path of the setting sun that leads to El Dorado and the Mysterious Cities of Gold.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nässe;n284628 said:
Otroligt att det finns så få rollspel om Rom. Skulle också vara sugen på det. Annars diggar jag sjuttiotal. Western är ju en briljant tid och plats.
Inte bara Rom det finns få rollspel om. Hela tidsspannet före europeisk medeltid finns det få rollspel om.
Mängder av fantasyrollspel har ju lånat massor med saker från grekisk och romersk mytologi och historia, och ändå så är det så få av dem som faktiskt använder en sådan setting rakt av.
 

IggePlitz

Veteran
Joined
26 May 2018
Messages
5
Minimoni;n284749 said:
Spel under Romarriket och dess storhetstid som republik och imperium vore fint. Dock undrar jag verkligen varför det finns så få, kanske inga spel som handlar om Byzantium!? Jag skulle vilja ha ett rollspel som utspelade sig i Byzantium under rikets olika epoker. Rent allmänt är bristen på spel, filmer och liknande som utspelar sig i ÖstRom väldigt underligt... Jag kan inte nämna en film eller ett enda rollspel som utspelar sig i det Byzantinska-riket.
Jag har också varit inne och snurrat på Byzantium. Lite svårt att veta var man ska börja. Viking som äventyrar sig igenom imperiet för att till slut bli kapten för kejsarens livvakt. Och sedan kung i Ryssland.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
erikt;n284839 said:
Inte bara Rom det finns få rollspel om. Hela tidsspannet före europeisk medeltid finns det få rollspel om.
Mängder av fantasyrollspel har ju lånat massor med saker från grekisk och romersk mytologi och historia, och ändå så är det så få av dem som faktiskt använder en sådan setting rakt av.
Absolut! Jag skulle ytterst gärna spela en kampanj eller tre i antikens mytiska Grekland, där Gibraltar Sund faktiskt har brutits isär av Herakles själv, där stymfaliska fåglar med vingar av koppar hemsöker öde landsbygder och gudar skapar nya halvgudar då och då. Scion, fast i Antiken. Och spelbart.
 

Sponny

Veteran
Joined
6 Aug 2017
Messages
8
Bartolomeinatten 1572 - En deckare. Kan spelarna räkna ut vad som håller på att hända? Lyckas de varna de Coligny och eventuellt ändra historien?

The Anarchy 1135 till 1153 - En längre kampanj. Spelarna är adelsmän. Vilken sida väljer de i inbördeskriget? Är de trofasta eller använder de kriget för att klättra i hierarkin?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag vill spela Äventyrsspels kontor under åttiotalet. Verkar ha varit ett kul ställe.
 
Top