Nekromanti Vilka historiska händelser/skeenden skulle ni vilka rollspela?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Själv skulle jag vara väldigt sugen att vi något tillfälle spelleda en korstågskampanj. Spelarna börjar som adliga korsfarare och får bege sig hela vägen till Levanten för att sen förhoppningvis karva ut sina egna furstendömen där och intrigera mot andra korsfarare och lokala makthavare m.m.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag skulle gärna spela i antikens Rom, konspirationen som ser till att alla som står mellan Tiberius och tronen försvinner, till exempel. Eller invasionen av Brittanien. Eller en komplicerad och invecklad politisk kampanj där alla spelar senatorer och försöker motverka Commodus galenskap.

Annars är det alltid kul med "what if" som koncept. Att spela Karl X:s generaler efter att tåget över Stora Bält misslyckats, eller Magnus Erikssons kontrainvasion av Danmark som hämnd för Valdemar Atterdags invasion av Gotland 1361. Eller de politiska turerna kring skapandet av Kalmarunionen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Antiken i allmänhet och Rom i synnerhet känns spännande. Eller italienska renässansen runt 1500 med kämpande småfurstar och påvestat.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Otroligt att det finns så få rollspel om Rom. Skulle också vara sugen på det. Annars diggar jag sjuttiotal. Western är ju en briljant tid och plats.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Har också varit inne på Rom. Funderat på att skriva ihop något eget, men tror det skulle ta allt för mycket tid i anspråk - för en Rom-kampanj måste väl innehålla ett visst måt av storslagenhet och detaljrikedom, det är i alla fall vad jag skulle vilja se.
Annars skulle en kampanj i Sumer eller Babylon varit något ????
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag skulle vilja återuppta min kampanj i nordisk järnålder, trakterna runt Götaälvdalen och Hisingen åren 514-518.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Nässe;n284628 said:
Annars diggar jag sjuttiotal. Western är ju en briljant tid och plats.
Är det två skilda spel du vill ha, eller syftar du på 1870-talet? ;)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Khan;n284646 said:
Är det två skilda spel du vill ha, eller syftar du på 1870-talet? ;)
Gillar i och för sig 1870-tal, men syftar på två olika :)

Vi hade en kampanj i disco-sjuttiotal. Det var riktigt kul :)
 

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
Har själv lite idéer om att köra en Götterdämmerung/CoC-kampanj som startar precis före Franska revolutionen, blev inspirerad av att ha läst igenom CoC-äventyret Reign of Terror!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Pizarro vs Incariket.

Det är mycket med den berättelsen som kittlar. Grymhet, girighet, möte med en tidigare okänd, högstående kultur... När jag skrivit klart mitt soloäventyr i ett uppdaterat Chronopia så ska jag ge mig på den expeditionen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Pratar vi "händelser/skeenden" och inte bara "tidsperioder" så har en del redan blivit nämnda. Invasionen av Mexico av spanska conquistadorer ligger högt på listan. Reconquistan vore också fetball att spela. Kanske det blir en Thou art but a Warrior någon gång?

Sedan skulle jag gärna spela en generationskampanj genom vissa historiska skeenden. Kinas historia från Opiumkriget till idag, Tysklands historia från Bismarck till Berlinmurens fall, eller en riktig mastodontkampanj i Rom från etrusker till maffia.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag skulle vilja ha ett spel som kunde berätta Macchiarini-historian ur ett mänskligt perspektiv och med fokus på "hur långt är jag beredd att gå för att nå ett genombrott som kan rädda tusentals?"-frågan!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag vill spela Egypten runt Nilen under Gamla riket mot gränsen till Första mellantiden. Ett hårt styrt, för tiden mycket högt utvecklat och administrativt samhälle som sakta faller samman låter mumma!

Sedan vill jag spela något under Kolonialismen. Etablerande av kolonier, livet i satta kolonier och koloniers fall slår samtliga an en fin sträng i mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Nässe;n284628 said:
Otroligt att det finns så få rollspel om Rom. Skulle också vara sugen på det.
Den möjliga detaljismen avskräcker kanske?
(Det är i och för sig svagheten med många epoker, och åtminstone för mig personligen har jag svårt frigöra mig från att hålla mig till det historiskt korrekta.)

Religionskonflikten mellan protestanter och katoliker under 1500-talet vore också spännande. Kanske spela kalvinistiska upprorsmän i Flandern?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Palmemordet.

Kubakrisen

Arabvåren

SAS stormar Iranska ambassaden

Andres luftfärd
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Den italienska renässansen ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Reformation och motreformation. Håtunaleken och Nyköpings gästabud. Sturemorden. Jag snurrar runt lite idéer om dessa i huvet och på anteckningsblock
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spel under Romarriket och dess storhetstid som republik och imperium vore fint. Dock undrar jag verkligen varför det finns så få, kanske inga spel som handlar om Byzantium!? Jag skulle vilja ha ett rollspel som utspelade sig i Byzantium under rikets olika epoker. Rent allmänt är bristen på spel, filmer och liknande som utspelar sig i ÖstRom väldigt underligt... Jag kan inte nämna en film eller ett enda rollspel som utspelar sig i det Byzantinska-riket.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Senantik/folkvandringstid förståss - https://drive.google.com/open?id=112LWqXbFtYv8BS9Ocg41uedRhob9PQjX3WXNxT0p810 - specifikt kataluniska fälten, förstörelsen av det Burgundiska riket vid Worms, Syagrius strider mot Childeric etc

Något som också hade varit kul vore att leka med vad som kan ha hänt vid massakern vid Sandbyborg - www.sandbyborg.se

Sedan vore något runt år 1600 coolt också - nederländska revolten, slaget vid Nieuwpoort, Rudolf II, John Dee etc etc
 
Top