Nekromanti Vilka gratsis spel system finns?

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Efter en tids deppighet är jag tillbaka och vill fortsätta skriva på mitt skräck rollspel igen med icarus dream.

Då jag blev less när folk klagade på mitt Kult liknande karatktärs blad så vill jag byta system. Jag tror inte jag orkar hel bygga ett rollspel helt från botten. Vilka regel system finns det som är gratis som andra får använda? Det finns nåt som heter Ostricht eller nåt, men jag hittar inte det.

Hjälp?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det mest kända är väl Dungeons & Dragons. Men om du vill "stjäla" regler är det fritt fram att ta från vem som helst.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Tre solar;n252324 said:
Det mest kända är väl Dungeons & Dragons. Men om du vill "stjäla" regler är det fritt fram att ta från vem som helst.

Är det helt gratis att använda när man gör ett eget krivet rollspel`?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Vad är du ute efter? Lättviktigt eller mer regler? "Indie" eller mer traditionellt? Ligger fokus på action eller annat? Vad vill du att systemet skall hantera bra och vad kan lösas med enklare system (oftast är det ju strid som har mest detaljer och möjlighet till anpassning).

Ett mycket enkelt system är 'Warrior, Rogue and Mage' som nog lämpar sig bättre till fantasy än ett KULT-liknande spel (som jag gissar är mer nutid).

Själv är jag förtjust i Savage Worlds (är iofs. inte gratis men pdf:en är inte jättedyr) som ger schyssta action-sekvenser och shaken-mekanismen som finns där är mycket fiffig.

Vill du ligga närmare KULTs forna system så skulle jag kanske sikta på att göra en variant på Hjältarnas Tid som verkar vara en ok variant på BRP. Lägga till lite moderna vapen, modern utrustning, ändra färdighetslistan för att funka med nutid och sen lägga till de sub-system som gör spelet till KULT (som mental balans och whatnot).

Cog.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
MandaWall;n252317 said:
Är själv uppväxt med detaljfokyserade spel, men numera helt övergått till regellätta mekaniker.

Jag hade nog kört med Cthulhu Dark. Världsklass för att få berättelsen i fokus.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
OSRIC är ett av många spel som baseras på Dungeons & Dragons regler. OSRIC utgår från dnd1. I mitt tycke gör det spelet ganska komplicerat, men smaken är ju som baken.

Anyhow, reglerna till dnd hittar du till exempel här
http://www.d20srd.org/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
MandaWall;n252331 said:
Är det helt gratis att använda när man gör ett eget krivet rollspel`?
Absolut inte! Vill du använda ett grundsystem någon annan skrivit måste du göra rejäl research så du inte bryter copyright. Du vill inte lita på ett forum för det.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Björn Wärmedal;n252434 said:
Inte alla D&D! Har femman nån licens än?
Ja, delar av D&D5 är släppt under OGL - tillräckligt mycket för att man ska kunna göra supplement till det och kunna referera till grundreglerna, men inte tillräckligt för att kunna göra en klon á la Pathfinder. SRDn och licensen finns på http://dnd.wizards.com/articles/features/systems-reference-document-srd

De har också öppnat upp möjligheten för folk att göra supplement till D&D5 via något som heter Dungeon Master's Guild. Där kan du fritt basera ditt material på alla D&D 5-böcker, samt alla äldre böcker som antingen inte är världsspecifika eller som är Forgotten Realms eller Ravenloft-baserade. Motprestationerna är (a) att du endast säljer din produkt via DM's Guild, (b) att DM's Guild tar 50% av försäljningspriset (som sedan fördelas på okänt sätt mellan OneBookShelf/DrivethruRPG och Wizards - normalt när man säljer via DTRPG brukar det ligga på runt 30% har jag för mig), och (c) att andra författare kan utnyttja ditt material till saker på DM's Guild.

Som exempel: jag kanske tycker att det är fattigt att D&D5 inte har Shadar-Kai, så jag översätter de fyra olika varianterna från D&D4s Monster Manual till 5e. Det kan jag sälja som en PDF på DM's Guild. Någon annan gör ett äventyr som delvis utspelar sig i Shadowfell, och då får de använda "mina" Shadar-Kai-stats.

Observera att DM's Guild inte är kompatibelt med OGL. Jag kan inte göra en konvertering av t ex Pathfinder-material på DM's Guild, för jag har inte rättigheter till det. Pathfinder-materialet är släppt under OGL, och som villkor för att jag ska få basera mitt material på Pathfinder-materialet så måste jag släppa mitt under OGL också. Men DM's Guild är en annan licens, så även om de fungerar på liknande sätt så är de inte kompatibla. Samma sak gäller Creative Commons-SA-licenser.
 
Top