D&D Vilka grader har ni nått som mest i AD&D och gamla D&D

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut hos er efter diskussionen om grader och gradbegränsningar för ickemänniskor.

I AD&D (1st och 2nd) och gamla D&D (det från innan 1999), vilka grader nådde era rollpersoner som mest? Hur många gånger spelade ni kampanjer som ledde till att ni nådde 10:e graden eller högre? Körde ni nån gång med snabbare gradökning eller liknande för att nå högre snabbare?

I min grupp, som spelat sen 86 har jag haft 3 kampanjer som jag vet nått dit.

En i D&D som vi spelade mellan 86-90 där de nådde 10-11 där vi körde med vanliga mängden erfarenhetspoäng i normal takt. Den var en blandning av egna äventyr och andras. Den är inte färdigspelad men det är lite svårt att få till spelningar när folk har spritt ut sig över vår planet.

En i AD&D, satt i Greyhawk, och också en blandning av egna och färdiga äventyr med tyngdpunkten med de senare inkluderande klassikern Temple of Elemental Evil. Där nådde de också 10-11 när första delen var klar. Två delar till är tänkta att spelas men problemet från ovan kvarstår. Erfarenhetspoäng delades ut som vanligt, måhända lite snällare än det är tänkt då det ju är meningen att man inte ska få erfarenhetspoäng för sånt som inte är en utmaning och vissa strider varit lätta.

Den tredje, också i AD&D använde mestadels eget material och efter ett tag så gav jag ut en deltagarbonus som ökade takten rollpersonerna gick upp. På 81 möten blev de runt 18:e graden. Kampanjen urartade lite på slutet men jag har en tänkt fortsättning/avslut på den. Men, det var det där med var spelarna befinner sig.

Väldigt osäker. Tror aldrig jag nåt 10 eller högre. Har spelat till 5-6 vet jag, AD&D och D&D. Men jag är osäker på om det gått längre än så.

12. Som grey elf magic-user. Men han hade nivåer i fighter också, hade jag spelat en människa lika länge hade den kommit högre.

Back