Vilka förmågor bör en spelare inte få kombinera

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Nu har jag läst flera kommentarer i olika trådar på forumet med temat "vissa kombinationer av förmågor bryter sönder regelsystemet" så nu är jag ute efter konkreta exempel.

Vilka förmågor bör jag som SL husregla ett förbud mot att en och samma rollpersoner får ha?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har valt att inte husregla bort några kombinationer. Men Robust + Rustmästare + Järnnäve + Exceptionell Styrka x3 + någon förmåga som ökar vapenskadan skapar en stridsvagn.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Det blir nog mer än en post medan jag funderar.

Bakgrunden är att i vår grupp finns det personer som gillar att min-maxa. Personer som älskar att hitta optimala byggen men kanske inte alltid spelar ut dem (Jag) och personer som går på känsla. Samt slutligen personer som enbart spelar sin roll


Vi är dock vuxna och pratar ihop oss i alla spel när en karaktär inte fyller sin funktion eller en bryter spelet.

En sak som inte brukar vara med i de flesta posts om brutna regler är:

Skyddsängel
Bjära
Flammande rustning

Dessa ger en "familiar" eller följeslagare till karaktären. Kanske inte övermäktig på något sätt (om man inte bygger dem på ett speciellt sätt)

MEN det gör att en spelare som har en följeslagare får två tillfällen per runda att spela. Detta gjorde att de andra spelarna fick mindre tid i rampljuset.


Vi husreglade så att följeslagarna inte alltid var med.
Bjäran var aldrig med i städer, byar
Skyddsängeln dök bara upp om skyddsängeln klarade ett "Livvaktsslag". Dvs den veke gamle prästen visste aldrig om skyddsängel skulle dyka upp

Har sett likande ideer att den flammande rustningen måste "aktiveras". Dvs det är inget som alltid finns med.


Så en regel som måste beaktas är att se till att alla får lika mycket speltid om dessa förmågor används.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Sedan finns det förmågor som inte bara ger +1 effekt utan ger +1t4 effekt. Om de kombineras ihop.....så får du regelmässigt väldigt stor effekt.

Exemplet är exempelvis Robust +1t4 skada tillsammans med bärsärk +1t6 , järnnäve +1t4

Ett enhandsvapen gör 1t8 (dvs i medel ca 4,5)
Med dessa förmågor gör du 1t8+1t6+2t4 (dvs 13 i medel och upp till 22 i skada. ) Detta i kombination med att de flesta monster (innan monsterboken) har kanske som mest 18 i hitpoints.....


Jag skulle rekommendera att man tar en session zero och funderar på hur man vill att äventyren skall vara. Vill man ha övermäktiga hjältar .....eller äventyrare.
Det är dock så att ovanstående build som är mkt mäktig mot mänskliga fiender kanske dör direkt när de möter motstånd där Korruption (en viktig kraft i världen) spelar roll.

Samt att ha en återkommande session zero om någon karaktär spårar ur.... ;)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Ett råd jag skulle ge är att överväga att inte tillåta Resar........robust är en förmåga som kan vara lite övermäktig initialt (det blir mer balanserat sedan)


Ett annat att överväga att alla förmågor ger en extra die-tier (dvs att 1t6 blir 1t8 om du lägger till en förmåga...) Det löser problemen med för många tärningar.
(Tror det finns en homebrew variant att ladda ner. Inte så komplicerat. Bara räkna om förmågan till tier levels och när man når 1t12 så börjar man om på nytt. Dvs efter 1t12+1 så blir det 1t12+1t4.)

Spelet fungerar trots allt, då spelet inte alls är lika stridsfokuserat som man skulle kunna tro i reglerna.. Vi har spelat stora delar av törnetronen med originalreglerna. Men två av oss (vi som gillar att analysera systemen) hade kunnat förstöra spelet för de andra. Samtal löste det (som ovan beskrivet var största problemet tid i rampljuset)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
En förmåga som vi har en oro för.....är Själasörgarens Livgivare

Korruption är en så farlig del i världen att denna förmåga riskerar att förstöra delar av spelet. Enligt vad jag läst på nätet finns det de SL som förbjudit förmågan. Dock har den passat som del i vår kampanj MKT MKT bra. Vi har bara haft en diskussion om att den är en förmåga som skapar utmattning hos den som genomför den.

Dvs du kan inte var 6sekund ta bort korruption utan någon kostnad....utan det är ett hårt arbete.

Det gör att gruppen inte omedelbart förvandlas till styggelser men det kostar på. Inne i strid fungerar det....det är utanför som den inte är en omedelbar "reset" av korruption.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ett råd jag skulle ge är att överväga att inte tillåta Resar........robust är en förmåga som kan vara lite övermäktig initialt (det blir mer balanserat sedan)


Ett annat att överväga att alla förmågor ger en extra die-tier (dvs att 1t6 blir 1t8 om du lägger till en förmåga...) Det löser problemen med för många tärningar.
(Tror det finns en homebrew variant att ladda ner. Inte så komplicerat. Bara räkna om förmågan till tier levels och när man når 1t12 så börjar man om på nytt. Dvs efter 1t12+1 så blir det 1t12+1t4.)

Spelet fungerar trots allt, då spelet inte alls är lika stridsfokuserat som man skulle kunna tro i reglerna.. Vi har spelat stora delar av törnetronen med originalreglerna. Men två av oss (vi som gillar att analysera systemen) hade kunnat förstöra spelet för de andra. Samtal löste det (som ovan beskrivet var största problemet tid i rampljuset)
Det kan vara min spelgrupps husregler du tänker på?
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
mkt möjligt. Kommer inte ihåg namnen så här på rak arm. Sitter inte vid rätt dator för all information.

Kanske inte....era regler är mkt snyggare än de jag minns....de var i ett word dokument ;)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
mkt möjligt. Kommer inte ihåg namnen så här på rak arm. Sitter inte vid rätt dator för all information.

Kanske inte....era regler är mkt snyggare än de jag minns....de var i ett word dokument ;)
Hmm, de har legat uppe som icke-layoutade arbetsdokument också. Så kanske ändå är våra. 😄
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
En sak som vi diskuterade var även att justera korruption. Den är lite för mycket allt eller inget. En mer fingradig skala hade varit bättre.
(finns husregler där med)

Det vi skulle ha velat införa är att magisk läkning gav korruption. Det borde den absolut ge för att passa ingame lore.


Men som jag sagt ovan.....originalreglerna fungerar i grupp som kan kommunicera.....
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
En sak som vi diskuterade var även att justera korruption. Den är lite för mycket allt eller inget. En mer fingradig skala hade varit bättre.
(finns husregler där med)

Det vi skulle ha velat införa är att magisk läkning gav korruption. Det borde den absolut ge för att passa ingame lore.


Men som jag sagt ovan.....originalreglerna fungerar i grupp som kan kommunicera.....
Att helande brygder ger korruption blev faktiskt tillagt i en ganska tidig errata från Järnringen.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Offtopic
jag skulle vid en egen homebrew göra att magisk läkning gav korruption tills kroppen haft tid att läka på riktigt.

Men då skulle man behöva göra om korruptionsreglerna. För nu är de allt för mkt allt eller inget.
 
Top