Vilka delar av en rollspelsbok läser ni inte?

nano

Diehard, death or glory Toad
Eller alternativt, vilka delar läser ni mindre?

Jag finner ofta att vissa delar av rollspelsböcker är dom delar som jag bara ignorerar. Jag vet inte riktigt varför det är så, det bara känns som att "nu har jag kommit till stället där jag börjar bläddra", och så gör jag det tills det är mer intressant.

Reglerna brukar jag bara skumma. Det gäller dubbelt för oändligt långa listor med typ beskrivningar av vad färdigheter gör, och lite mindre för delar som ser ut att ha lite mer bäring på själva spelvärlden. Men i allmänhet: delarna med mycket matte, plast och tabeller skippar jag.

Om jag bara läser igenom boken skippar jag vapen och utrustning. Specialförmågor och monster ögnar jag som mest igenom.
Om spel har tidslinjer med historiska händelser skippas också detta.
Om man väl ska spela spelet behöver även dessa kapitel läsas men då gör man det i samband med att man tex ska skapa en rollperson.

Första vändan, första genomläsningen skiljer sig rätt mycket från andra, andra sker om jag tror jag ska använda den. I första så läser jag bara rubriker, faktarutor och text som särskilt markerats (och tittar på bilder/layout).

Edit. I andra och följande, skippar jag all text som antyder ”hur du förväntas spela”.

Läser allt. Framförallt inledningar och delar som kan innehålla tankar om hur spelet ska spelas. Sen läser jag extra noga delar kring hur resolution är tänkt att fungera samt delar om hur tid ordnas om spelet har regler för vem som gör vad när/initiativ/turordning/detaljerad tid. Sådana delar är ofta det som skapar ett spels egenheter och personlighet så blir extra viktigt att förstå de delarna för mig. Jag är dålig på att läsa texter om spelvärlden och inte hamna i någon slags halv koma men försöker bli bättre på även det.

Så det verkar som att många väljer bort list-sektioner och noob-segment och världsbygge, men att det finns en divergens mellan om man läser regler med stort intresse eller ignorerar dem helt.
I andra och följande, skippar jag all text som antyder ”hur du förväntas spela”.
Även i de fall där detta inte är standardiserat tugg, utan ett specifikt spelsätt?
Läser allt. Framförallt inledningar och delar som kan innehålla tankar om hur spelet ska spelas. Sen läser jag extra noga delar kring hur resolution är tänkt att fungera samt delar om hur tid ordnas om spelet har regler för vem som gör vad när/initiativ/turordning/detaljerad tid. Sådana delar är ofta det som skapar ett spels egenheter och personlighet så blir extra viktigt att förstå de delarna för mig. Jag är dålig på att läsa texter om spelvärlden och inte hamna i någon slags halv koma men försöker bli bättre på även det.
Oj! Det är starkt ändå att du orkar. Är det några spelvärldar som presenterats på ett sätt som inte orsakat koma?

Världsbeskrivningar som är skrivna som Wikipedia-artiklar.
Hur ska dom skrivas? Briors resekatalog?

Tänker att jag, eller spelgruppen bestämmer vad vi använder ur texten. Det är sällan jag spelat regeltext rakt av så som skriven.
Innebär det att ni har en ganska så fast spelstil som inte ändras när ni testar olika system, eller försöker ni utmana er stil också?

Jag brukar kolla efter hur spelet är standardiserat och läsa 1-2 exempel av varje kategori av sak. Som i Kult finns det hundratals förmågor men bara ett halvdussin sätt att göra dem, och av dem utgör tre 95% av beståndet.

Brukar vara samma med vapen och karaktärstyper.

För mer allmänna segment får man kolla på standardisering mellan rollspel istället. T.ex. har Ur Varselklotet ett "hur spelar man" segment som håller upp en ganska annorlunda stil jämfört med andra spel. Men oftast kan man se på dem att de kommer vara samma tugg.

Beror lite på.

Först så läser jag "Vad är rollspel" och spelledarkapitlet. Jag kollar upp grundmekaniken ("hur avgör jag en handling?"). Jag läser introt till världen.

Jag kollar upp och läser igenom allt grundläggande som jag kommer behöva för att kunna spelleda spelet i fråga och allt annat skippar jag.

Back