Nekromanti Vilka brädspel spelas där ute i stugorna?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Ja, titeln säger allt. När ni slår er ned och spelar ett trevligt parti brädspel, vad spelas då?

För min del så står fortfarande Star wars X-wing för över hälften av sessionerna och Dominion för majoriteten av de andra. Jag har spelat lite ströspel här och där som Dead of winter och Carcasone och lite Forbidden Island med barnen. Å ja just det, Magic förståss. Har återuppväckt det med sonen. Men i vanlig ordning blir det lite för lite spelat mot vad jag skulle vilja.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
TWILIGHT IMPERIUM.

(Som måste skrivas med versaler för att det är så...så...allt).

Alla andra brädspel för mig är verkligen extremt sekundära till spelglädjen och känslan jag får av Twilight Imperium. Det är anmärkningsvärt, för det finns inget annat område där jag så starkt har ett spel som övertrumfar alla andra med flera parsec.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pandemic, Ticket to Ride, Takenoko, Ghost Stories, Mr Jack, Go, Legends of Andor.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Jag spelar Memoir '44 med alla som vill. Det är nog världens bästa tvåspelarspel, näst go.

Jag fick nyligen testa 7 Wonders, och det var jättetrevligt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Carcassonne, Ascension, någon gång Codenames eller Seven Wonders, men inte jättemycket brädspel i allmänhet för tillfället.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Terra Mystica och Agricola om jag får bestämma
Race for the Galaxy eller Star Realms om frugan får bestämma
Forbidden Stars eller A Game of Thrones 2ed om brorsan får bestämma.
XCOM eller Space Alert om syrran får bestämma
Takenoko eller Colt Express om barnen får bestämma.

Jag älskar dem alla!

PS Ska spela Legendary Encounters Alien-liret snart! Deckbuilder co-op? Sign me up!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Hanabi är det vanligaste just nu.
Beverbende någon enstaka gång.
Testade nyss ett parti Terraforming Mars och är sugen på att testa igen.
Och så Axis and Allies alldeles för sällan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Min senaste förälskelse är Reiner Knizia´s spel Taj Mahal, otroligt charmigt och lagom klurigt
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Oftast små spel utan stora spelplaner och liknande just för att de är så lätta att packa ner och spela utanför hemmet (på puben t.ex.). Love Letter, Citadels, Hanabi, Cheaty Mages, Coup m.m. där favoriten nog är Coup. Grymt spel på alla sätt och vis, är lite som en snabbare och något mindre adrenalinpumpande version av The Resistance. Nyligen köpt 7 Wonders Duel som verkar riktigt trevligt. Ibland blir det någon runda Carcassone, Codenames eller kanske Smallworld.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mannen i skogen;n217863 said:
Hanabi är det vanligaste just nu.
Jag räknade Hanabi som kortspel.

Om vi även räknar med kortspel tillkommer Hanabi, Love Letter och Rackare.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
kloptok;n217865 said:
m.m. där favoriten nog är Coup. Grymt spel på alla sätt och vis, är lite som en snabbare och något mindre adrenalinpumpande version av The Resistance.
När jag spelade Coup på tre tyckes det vara absolut bäst att aldrig bluffa, har vi missförstått något eller kräver spelet fyra spelare för att funka bra?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Ymir;n217837 said:
TWILIGHT IMPERIUM.

(Som måste skrivas med versaler för att det är så...så...allt).

Alla andra brädspel för mig är verkligen extremt sekundära till spelglädjen och känslan jag får av Twilight Imperium. Det är anmärkningsvärt, för det finns inget annat område där jag så starkt har ett spel som övertrumfar alla andra med flera parsec.
Twilight Imperium ser fullständigt fantastiskt ut. Jag har trånat efter det vid upprepade tillfällen. Det är så bra alltså?

I övrigt spelar jag för lite brädspel. Bara lite RISK och kinaschack på sistone, samt icke-brädspelet One Night Ultimate Werewolf.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,933
Location
Ludvika
Settlers of Catan är det som spelas absolut mest.

Camel race är annars fruktansvärt roligt =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Pandemic, Condottiere (fast det är ju ett kortspel...), Carcasonne, Drakborgen med barnen
Funderar på Pandemic-varianter, Twillight Imperium och även Forbidden Island
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Jocke;n217878 said:
När jag spelade Coup på tre tyckes det vara absolut bäst att aldrig bluffa, har vi missförstått något eller kräver spelet fyra spelare för att funka bra?

Bluffar du inte så litar du ju bara på RNG för att vinna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Väääldigt lite brädspel.

På en after work/spelkväll med kollegor (för säkert två månader sedan, time flies) så fick jag testa Space Alert (2 partier, det gick bättre första gången när ni hade noll koll än andra gången när vi trodde att vi hade lite koll...). Det var skoj. 7 wonders hann vi också med, vilket jag spelat tidigare och tyckt var kul och ligger nog högt på listan om jag skulle köpa på mig något.

Hemma har jag (försökt) spelat Pandemia och Camel Up med barnen (6½ samt 4 år) men den äldste är fortfarande för ung för att riktigt förstå vad det är för drag han gör, och minstingen är mest glad om hon får flytta spelpjäser. Så jag avvaktar brädspelsoffensiven på hemmaplan.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Plockade fram Hornet Leader som jag köpte begagnat för något år sen. Har läst igenom reglerna och sonderat markörer och flygplanskort. Tyvärr inte hunnit spela ännu. Fick även hem Warfighter WWII förra veckan. Så nu är det således lite solospel som spelas.

Annars kör jag en del X-Wing och tänkte öppna upp för en Zombicidekväll inom kort.

Ytterliggare en näve spel är på ingång tack vare Kickstarter.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jocke;n217878 said:
När jag spelade Coup på tre tyckes det vara absolut bäst att aldrig bluffa, har vi missförstått något eller kräver spelet fyra spelare för att funka bra?
Du är ju otroligt begränsad om du aldrig bluffar och det är så mycket kraftfullare att kunna bluffa och byta vilka kort du säger dig ha beroende på situation att jag har svårt att förstå hur det kan vara bäst att aldrig bluffa. Det bästa är givetvis att blanda bluff med sanning på ett sätt där inte dina motspelare kan läsa dig. Att kunna välja mellan alla tillgängliga handlingar med en bra bluff måste vara mycket bättre än att låsa sig till det begränsade antal du kan utföra som ärlig. Vi har också spelat på tre och märkte i vilket fall inte av samma sak. Men ja, roligast är det med fler spelare och gärna lag-mekaniken från expansionen.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Men oavsett om det funkar på tre personer eller ej kan jag förstå att ett spel som Coup inte passar för alla, det här med bluffspel är väl lite av en vattendelare och även om jag själv älskar det så har jag full respekt för de som inte gillar social manipulation vid spelbordet.
 
Top