Nekromanti Vilka är rollpersonerna?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Vilka är rollpersonerna? [OT]

Bästa definitionen av SL jag har kommigt över är: Säg JA eller rulla tärningarna!
Det är ju en jättekass definition. En SL som bara sitter och säger ja och rullar tärningar kommer ju inte att ge särskilt mycket skoj. Jag håller med om regeln, men att ta den som en definition för en SL funkar ju inte alls.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Vilka är rollpersonerna? [OT]

Det är ju en jättekass definition. En SL som bara sitter och säger ja och rullar tärningar kommer ju inte att ge särskilt mycket skoj. Jag håller med om regeln, men att ta den som en definition för en SL funkar ju inte alls.
Tror inte att du skall tyda det så bokstavligt. Håll i dig nu, för nu skall här ordbajsas:

Tanken är, för mig, djupare än så. Den påminner väldigt mycket om 'SL agerar världen', men belyser även systemberoende (spelsystem är viktigt för mig) och SL tematiska/story faciliterande funktion.

'Rulla tärningarna' är, för mig, att administrera och utreda de tillspettsade konflikterna som kommer till i spel. Hitta, tillsammans med spelarna, intressanta ufall och intentioner, samt låta ett spelsystem, som premierar den typ utav spel som gruppen är intresserad utav, avgöra konflikterna.

Och nu JA:et är helt enkelt 'Story nu' som du säkert känner igen.

Fortfarande jättekass?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Vilka är rollpersonerna? [OT]

Fortfarande jättekass?
Japp. För det första, så har du bara tagit upp SLs roll i konflikter. Att guida berättelsen och svara på rollpersonernas agerande när det inte är konflikt finns inte med i din definition. Plus att den förutsätter ett konfliktbaserat spelsystem, något som jag inte tycker är nödvändigt. Man kan väl ha en SL utan att ha konflikter?

För det andra, så är det ju galet att ha med "För mig betyder ..." i en definition. Då kan man ju säga "Definitionen av en SL är: 'lyktstolpe'. För mig betyder 'lyktstolpe' att man skall vara som ett ljus för spelarna och belysa intressanta situationer, samt visa för dem vad som finns runt omkring så att de kan agera." Oavsett om man håller med om att det är vad en SL skall göra eller inte, så är fortfarande "lyktstolpe" en värdelös definition.

//Genesis, föreslår att vi startar en ny tråd om du vill diskutera mer ingående.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Re: Vilka är rollpersonerna? [OT]

Krånglar ni inte till det? Jag tycker, precis som soda att Vincent Bakers mantra är superbra, men skulle snarare säga att det innebär att SL inte ska slentrianhindra spelarna och när det är dags för systemreglerat motstånd ska SL köra på rakt mot storyn.

Och rådet är specifikt riktat till SL. Spelarnas sida kan sammanfattas med "säg ja till berättelsen" och "sök efter konflikter som driver storyn".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Är det någon som har provat att spela såhär? Jag har aldrig gjort det; jag undrar om det är kul? Jag menar, när man ser en film, så vet man ju generellt också hur det kommer att gå. Man vet att Bond klarar sig ur knipan, men man vet inte hur. Det skulle då vara det man spelar fram.
Jag har aldrig prövat det, och kommer nog aldrig göra det heller. Det är för förutsagt för min smak, då jag inte vill ha mer förutsagt än vad min RP vet. Så är vi nog allesammans i min spelgrupp dessutom, så jag tror inte det vore någon populär ide för oss. Men för andra som känner sig manade får gärna berätta om det?
 
Top