Nekromanti Vilka är framtida författare?

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Gurgeh said:
Finkultur är kultur. Fulkultur är kultur. Själv föredrar jag en bok skriven av Stephen King framför en bok skriven av Jan Gulliou.
Vem av Jan Guillou och Stephen King är det du anser är finkultur? :gremwink:

/tobias, gillar Stephen king och är neutral till Jan Guillou
Stephen King är väl fulkultur i jämförelse, det är iallafall vad jag har tolkat in efter samtal med folk som älskar finkultur.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Snow said:
Det kommer aldrig jag att göra, jag väntar med spänning på nästa del!
Tack ska du ha för förtroendet Snow. Bara för det ska jag kopiera in dagens senast skrivna rader:

Någon timme senare hade Nattvinge avseglat genom morgondimma. Vargkvinnorna ylade samstämmigt på kajen efter sin förlorade flockmedlem men snart syntes bara deras gula ögon genom diset och sedan alls ingenting.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Rising said:
Tror du verkligen att prominensen av superhögbudget high concept-film på bio beror på att alla människor verkligen vill gå och se just den typen av filmer framför alla andra, och får ut mycket mer av dem? Well, I don't.
Det gör jag, ety många filmer marknadsförs hur hårt som helst, fastän publiken sviker.

Särskilt människor som går på bio sällan vill verkligen gå och se superhögbudget-film. Till och med min mamma har föreslagit att vi skulle kunna gå och se Avatar tillsammans. Någon annan reklam än recensionen i DN tror jag inte att hon sett av filmen.

Istället för att hallucinera fram storvulna hjärntvättar-konspirationer från mystiska storebror eller storkapitalisterna så anser jag att du helt enkelt borde acceptera att en stor majoritet av befolkningen helt enkelt inte delar dina preferenser eller referensramar.

Trust me; jag har sett "Morgan Paulsson-stjärnreportern" med folk som också tittat på kritikerhyllade Babel; och de tyckte faktiskt inte att Babel var ljusår bättre. Och jag dubbelkollade så att inga agenter från storebror stod utanför huset och sitkade på oss med hjärnmanipulationspistoler, så det kan inte ha berott på det.
Jag har inte sett Morgan Paulsson, men Babel var ju bara.. Eh, ja, jag kommer knappt ihåg nåt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..tänkte också på det, det finns ju åtskilliga storbudgetfilmer som marknadsförts hårt som totalfloppat, och till och med sänkt filmbolag... göra den typen av storfilm är alltid riskfyllt..

..och visst sjutton GILLAR folk såna filmer... också. Finns inget motsatsförhållande att gilla smala filmer och feta hollywoodrullar.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Arfert said:
Både Jan Guillou och Stephen King anses nog vara fulkultur..
Tror snarare att de anses som kultur. Finkultur är bara ett arrogant sätt att få vissa kulturformer att verka med bildade eller djupa. Jag gillar inte uttrycken och kopplar direkt ordet finkultur till något överpretentiöst.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tror snarare att de anses som kultur. Finkultur är bara ett arrogant sätt att få vissa kulturformer att verka med bildade eller djupa. Jag gillar inte uttrycken och kopplar direkt ordet finkultur till något överpretentiöst.
Här tycker jag att du skiljer på hur du vill att världen skall vara, och din föreställning om hur den faktiskt är.

Jag skulle gärna leva i en värld där kultur inte indelades i någon prestigehierarki, men om jag ser omkring mig och granskar verkligheten som den faktiskt är, så råder det inte minsta tvekan om att en sådan uppdelning ändå finns: Jag såg minsann inte några solospelsböcker bli recenserade i DN Kultur, Dr. Bombay fick helt en helt annan typ av frågor när han blev intervjuad än Morrissey, och när vi tycker illa om en viss typ av filmer (typisk ful- och finkultur) så uttrycker vi oss mycket mer raljant och hånfullt än om mer neutrala filmer (Det är lite märkligt att vi gärna *lustmördar* filmer från Uwe Boll eller Roy Andersson när vi tycker illa om dem - medan vi nog nöjer oss med att säga "det där var inget för mig" om vi inte gillar Love Actually). Osv osv osv.

För mig är det liksom inget snack om att Leif GW Persson ägnar sig åt populärkultur, medan Björn Ranelid skriver finkultur. Sedan kan man tycka om båda att de är bra eller dåliga, och det är förstås en fråga om tycke och smak, men i vilken fålla de båda hör hemma i den kulturella hierarkin - det tror jag inte att någon egentligen tvekar över.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag inbillar mig att det är enklare.
Av vad jag hört kring ämnet ska det vara svårare.
Visst, det går fortare att skriva, det kräver inte samma praktiska arbete. Däremot säger de att inte vem som helst kan skriva en barnbok då det kräver sitt speciella sinne för att verkligen skriva en barnbok som ger något.
... Har jag hört, alltså.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Feuflux said:
Jag ska skriva en barnbok nån gång. Jag inbillar mig att det är enklare. :gremsmile:
Jag tror kanske inte att det är enklare, men jag tror det skulle passa mina psykotiska drag mycket bättre än något "seriöst". Dessutom får man inkludera stökiga teckningar i barnböcker! Teletubbies och Vilse i Pannkakan är exempel. Vuxen-versionen av den "stil" jag söker skulle kanske vara "Mästaren och Margarita". Jag skulle hemskt gärna skriva en så bra bok, men både viljan och förmågan saknas. Ungefär som att jag skulle vilja måla ett "Frida Kahlo-porträtt" också.
Åhhh, om jag bara hade vilja och förmåga! Grymma grymma öde!
 
Top