Vilka är dina bästa regel-, lore och äventyrsböcker till rollspel?

På ett sätt ser jag att världen har med detta att göra, för jag har inte läst Polaris - bara spelat det.
Ah, ja, då kan jag hålla med, och tänker man så så skulle jag säga Prodopopée, som gör en liknande grej men ännu mer effektivt, i mitt tycke. Folk brukar ofta berömma bilderna och texten i Polaris, och det är såklart mysigt, men inget som i min erfarenhet blöder igenom så mycket i spel, annat än kanske lite hur den som läst boken pitchar spelet.

Har du läst senaste Arkham-boken till den sjunde utgåvan? Hur står den sig mot den gamla? Jag har skumläst och tycker den är utmärkt!
Nej. Jag har bara läst boken från 1990 och det är den jag pratar om. Jag har ingen koll om den som finns ute i handeln i skrivande stund, den med titeln Arkham, är en utökad reprint av den äldre eller om den bara innehåller nyskrivet material. Någon med koll får gärna berätta hur det ligger till.

Chariot of the Gods är verkligen ett toppenäventyr, gör så många saker rätt.
Absolut! Jag har inte spelat den än men jag håller i detta nu på att läsa in mig på uppföljaren, Destroyer of Worlds, som prepp för att köra den med ett av de gäng jag tidigare spellett Chariots of the Gods för. Och den har förutsättningar att bli minst lika bra.

1. Jag älskar AD&D 1st ed. Inte för att de nödvändigtvis är bra, utan de ger en slags känsla av mystik och förundran, av att om man bara förstår allt så har man nått någon slags högre visdom.
Om man istället ska gå på bra skriven så antingen D&D "BECMI"/4th ed original D&D, det som gavs ut på svenska. Det är fortfarande det bäst upplagda rollspelet för att lära folk hur man spelar som jag läst.
Och på samma linje, trots att jag inte gillar reglerna så är Alternityböckerna bra skrivna i att de förklarar och ger förslag för spelet som exempelvis vad man ska satsa på för värden på sin rollperson för att den ska överleva.

2. Om man tänker grundboken/boxen för en värld så tycker jag att Forgotten Realms 3rd-edboken har ett bra språk och bra presentation. Jag var en sucker för Vampire the Maquerades "brev" i början av boken som beskriver vampyrvärlden för en utomstående, och typ romanen som utgör halva Castle Falkenstein. På samma linje, om man tänker andra produkter än grundprodukten så gillar jag Volo's Guide to-serien till Forgotten Realms som är som reseguider som beskriver och betygsätter barer, värdshus, affärer och sevärdheter i olika delar av världen.

3. Temple of Elemental Evil känns för mig som ett typexempel på ett sjysst stort AD&D-äventyr. Det är mycket möjligt att det finns nåt eller flera bättre äventyr i samlingen, men inget som satt sig fast som det gjorde. Har dock inte spelat de flesta jag har och jag brukar bara skumma dem när jag köpt dem och sparar en noggrannare genomläsning tills det är dags att spela det.

Back