Vilka är de vanligaste uppdragen?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Vilken typ av uppdrag som är vanligast kan, som bekant, variera mellan olika settingar och spel. Samtidigt finns det en hel del som är hyfsat generiskt och kan förekomma i helt olika settingar. Tänkte att det kunde vara kul att lista vad som är vanligt. Helt enkelt för att det inte måste vara så svårt att hitta på intressanta uppdrag (och ja, jag vet att alla äventyr inte är uppdrag).

Nedanstående var det jag spontant kom att tänka på. En del av punkterna kan förstås kombineras med varandra.

1. Hitta en försvunnen person. Eller flera.
2. Hitta ett försvunnet (möjligen stulet) föremål (eller en hel skatt).
3. Hitta de tre (eller fler) nycklarna. Som i Ärans Väg eller Mutant År Noll. En variant på den försvunna skatten, men uppdelad i tre eller fler deluppdrag.
4. Avslöja konspirationen. Stoppa den sedan.
5. Lös mordgåtan.
6. Döda skurken/rivalen.
7. Befria den eller de kidnappade.
8. Utforska den okända platsen.
9. Skydda någon. Kanske under en längre resa.
10. Hitta den dolda och viktiga/farliga informationen om framtiden eller det förflutna eller både och (på pergamentrulle/datafil/muralmålning etc).
11. Heist. Gör en stöt mot en skyddad anläggning. Lämna stället med ett eftertraktat byte.
12. Försvara basen.

Vad har jag missat? Fyll gärna på med mer!
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Frakta en person eller föremål mellan A och B

Hitta en väg mellan A och B

Hitta A så man kan hitta B

Hindra andra från att ta sig från A till B

Ta det någon annan fraktar mellan A och B

Ta reda på vad som fraktas mellan A och B

Skydda ett föremål eller person

Gömma en person eller föremål

Hitta en person eller föremål

Skada eller förstör en sak eller person
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Döda monstret som förpestar närområdet med sin aptit.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag skulle börja leta på sådana här sidor:


Det finns mera på internet 36 rpg plots och temat ”vad kan hända i en berättelse?” tycker jag kan vara hjälpsamt att utforska för att få inspiration till rollspelsäventyr.

En annan kul sida, min favorit: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Literature/BigListOfRPGPlots
Riktigt bra sidor! Fascinerande att det går att koka ner bärande saker till ett par användbara nyckelord. Helt i min smak!
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Sitt ner, trampa lugnt i dressinen och väsnas inte för högt men ändå lite lagom ändå tills man nått fram till målet.
 
Top