Nekromanti Vilka är de roligaste TV-serierna du vet, och varför?

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Om jag tyckte det var svårt att hitta filmer jag tyckte var roliga, så har jag ännu svårare med tv-serier. Framförallt som jag AVSKYR traditionella sitcoms med tönt/patetisk-humor. De amerikanska varianterna är usla, svenska försök brukar vara ännu sämre.

Det jag gillar är intelligent bitande humor. Exempel på den typ av sketcher som jag gillar, är George Carlin, Jay Leno's monologer (var aldrig en fan av David Letterman), John Oliver, Jeff Dunham.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Henke;n335867 said:
Du glömde förklara varför du gillar dem! :)
Jag gillar typ inte när det ska vara elakt. Som The Office UK eller South Park. Jag vill att folk ska ta hand om varandra och klappa och "i'll be there for you". Typ älska varandra. Då kan jag slappna av och då kan jag tycka situationer blir tokroliga.

Final Space har sina problem, karaktärsdesignen (rymdskeppen är dösnygga dock) och så tycker jag inte om
när stalkern får flickan han stalkat, dom borde ha tagit bort en av dom två, vilket hade varit valfritt. Hon kunde ha nobbat honom eller han kunde ha lagt av med att stalka henne.
men jag tycker om att dom olika personerna verkligen tycker om varandra.

Och samma gäller Freaks and Geeks, den där skolan suger verkligen men dom vill varandra i grunden väl.

Samma med typ Duck Tales. Dom är ändå i grunden en familj och dom kan lita på det. I det sammanhanget kan dom dela diverse hijinx.

Kanske är det för att jag själv är så ensam och alienerad.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tant Ragnar;n335869 said:
Gillade man vänner var man en korkad medelmåtta som nöjde sig med lättsmält massproducerad humor, och om man gillade Seinfeld var man en ängslig elitistisk känslokall psykopat.
Ja det stämmer på pricken! Jag tyckte bäst om Vänner! Är en känslomänniska<3
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tant Ragnar;n335869 said:
Jag reserverar mig dock mot vissa av karaktärerna som går snubblande nära lyteskomik.
Ja… The Good Place kan vara fantastiskt, väldigt ofta, men jag klarar inte Jason, av precis den anledningen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Tant Ragnar;n335869 said:
Det fanns tydligen en motsättning mellan de som gillade Seinfeld och de som gillade vänner på 90-talet. Gillade man vänner var man en korkad medelmåtta som nöjde sig med lättsmält massproducerad humor, och om man gillade Seinfeld var man en ängslig elitistisk känslokall psykopat. Jag var för ung då det begav sig för att identifiera mig med något av lägren, men fick denna konflikt förklarad för mig av ett program på P1 som sändes med anledning av 30-års jubileumet.
Nu hängde ju inte jag i de coolaste innekretsarna på den tiden (eller nu heller för den delen), men det här låter som något som är påhittat i efterhand, eller så överdrivet att det knappt har något med sanningen att göra. Det var ju inte direkt så att Vänner-huliganerna och Seinfeld-huliganerna gick runt med halsdukar i sin favoritseries färger och muckade gräl med varandra. Jag såg på båda programmen och tyckte att de var ganska kul, oftast, och det verkade de flesta andra också göra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
2097;n335874 said:
Kanske är det för att jag själv är så ensam och alienerad.
Det där gjorde mig deppig på riktigt :-(

Jag tänker, utifrån ett Seinfeld vs Friends-perspektiv att jag gärna ser båda eftersom de båda har sin charm och har ganska olika utformning på skämten. Friends är mer typisk TV komedi men där manusförfattarna lyckats hålla hög kvalitet väldigt väldigt länge. Seinfeld är lite som Standup comedy, men där skämten filmatiseras... alltså oftast mer vässat, lite elakare men ändå väldigt väldigt roligt och ibland kanske rent av träffande... utifrån min smak och synvinkel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
På ett liknande sätt, eller iaf på ett ungefär, som en del i dom här trådarna har uppgivit att pinsamhet är det värsta och jobbigaste att titta på, så är för mig ensamhet och utsatthet det värsta. Pinsamhet är inte jättekul men det finns värre.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En av mina stora önskedrömmar har ofta varit att få bli del av en familj. Därför tycker jag om gänget i Vänner för dom tar hand om varandra på ett liknande sätt, eller familjen Mallard i Darkwing Duck för den delen. Eller familjen Addams eller ja det finns ju en hel genre av detta. Jag kan till och med se en kritikersågad, publikratad idiotsitcom som Melissa & Joey och få ut nåt av det. För att dom ändå vill varadra väl.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
2097;n335891 said:
En av mina stora önskedrömmar har ofta varit att få bli del av en familj. Därför tycker jag om gänget i Vänner för dom tar hand om varandra på ett liknande sätt, eller familjen Mallard i Darkwing Duck för den delen. Eller familjen Addams eller ja det finns ju en hel genre av detta. Jag kan till och med se en kritikersågad, publikratad idiotsitcom som Melissa & Joey och få ut nåt av det. För att dom ändå vill varadra väl.
Fast Seinfeld är ju också lite av en familj? Jerry, Elaine, George och Kramer... men visst jag förstår hur du menar. Rachel klipper ju till och med lite av banden till sin biologiska familj (och pappans kreditkort) och får samtidigt sin ”vännerfamilj”.

Hoppas förövrigt att den där stora önskedrömmen slår in! <3
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Gillar
Brooklyn 99
Arrested Development (1-3)
Blackadder
Community
Scrubs (1-3)
Macken
Azumanga Daioh (kanske det roligaste jag sett/läst alla kategorier)
Nakna Pistolen
Unbreakable Kimmy Schmidt (men väldigt ojämn)
Orange is the new Black (1-2)

Ogillar
Seinfeld
Vänner
Parlamentet
Solsidan
The Office (båda versionerna)
Simpsons

Avskyr och när ett aggressivt hat mot
Disjointed
Archer
Rick & Morty
How I met your mother
Big Bang Theory
2,5 men
Family Guy
South Park
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Aldrig hört talas om någon som jämfört Vänner med Seinfeld...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Khan;n335900 said:
Avskyr och när ett aggressivt hat mot
Disjointed
Archer
Rick & Morty
How I met your mother
Big Bang Theory
2,5 men
Family Guy
South Park
:sad:
Nu känner jag ju inte dig men att bränna livsglädje på att aggresivt hata tv-serier låter dumt.

Archer är en väldigt osympatisk person men jag har sett flera säsonger (utan att tycka att serien är särskilt bra alls) på grund av någon slags "det är så dumt att det blir underhållande". 2,5 men tyckte jag var jättekul när den var ny. Det var så over-the-top-sexistiskt/stereotypt/dumt att det var omöjligt att ta på allvar och då blev det roligt. Min syster har kollat på mig med skeptiskt min och frågat om jag verkligen gillade serien...

How I met your mother har jag aldrig förstått mig på. En komediserie som precis aldrig är rolig? Men att hata den? va?

Big Bang Theory har jag också tyckt var jättekul. Sen landade den i något slags status quo med brutal återanvändning av skämt och då la jag ner.

Family Guy och South Park har jag sett lite ibland och det är ju en hel del sparka-neråt humor, men jag fortfarande svårt att se hur det går att hata serierna.

Så, med risk för trådkapning, varför hatar du de här serierna?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Black Books (en pärla!) (INGEN annan som gillar????)
fawlty towers (bra rakt igenom)
Backadder (lite ojämn)
solsidan (ojämn. Lysande karaktärer, allt är inte bra men vissa riktigt bra höjdpunkter)
Nile City (Bästa svenska? Ingen annan som gillar?))
morran o tobias (ojämn)
South park (ojämn)
 
Top