Nekromanti Vilka är de roligaste filmerna du vet, och varför?

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men i så fall är ju Mystery Men ganska mysig. Hur dom försöker så gott dom kan att vara hjältar trots att dom är töntiga. "Skämten" blir mest pinsamma men hjältarnas scrappy inställning till att göra sitt bästa värmer mitt hjärta.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Henke;n335800 said:
Av de få serietidningar jag läst om superhjältar så finns där sällan någon direkt comic-relief utan är genomgående ganska allvarliga.
Spindis har alltid varit rolig<3
Tycker denna typ av wise-cracking varit en del av Marvel i alla år.
Fast jag tycker som vanligt serietidningarna är roligare än filmerna T_T

För mig, ett gag jag alltid tänker tillbaka på var ett nummer av Hulken under House of M och har för mig det var PAD som hade skrivit det men är inte säker. Men Banner är nån sorts diplomat och pratar i telefon med nån och så säger han "Or Hulk will smash" och jag tyckte det var så himla kul. Hmm, en sak som kan vara rolig är den typen av kontraster? Att han säger en sån gonzo grej på ett seriöst sätt i ett diplomatiskt samtal. Stoneface är ofta nåt som jag kan tycka är jättekul.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
2097 said:
(Jag tycker the Incredibles är den allra sämsta filmen nånsin så därför kom jag att tänka på tecknat!)
Utveckla gärna! Jag tror jag tycker den är den bästa, eller åtminstone i topp tre av hela Pixars produktion. Vill gärna förstå varför du tycker så precis tvärtom.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
2097;n335802 said:
Spindis har alltid varit rolig<3
Tycker denna typ av wise-cracking varit en del av Marvel i alla år.
Fast jag tycker som vanligt serietidningarna är roligare än filmerna T_T

För mig, ett gag jag alltid tänker tillbaka på var ett nummer av Hulken under House of M och har för mig det var PAD som hade skrivit det men är inte säker. Men Banner är nån sorts diplomat och pratar i telefon med nån och så säger han "Or Hulk will smash" och jag tyckte det var så himla kul. Hmm, en sak som kan vara rolig är den typen av kontraster? Att han säger en sån gonzo grej på ett seriöst sätt i ett diplomatiskt samtal. Stoneface är ofta nåt som jag kan tycka är jättekul.
Ok, lika bra att erkänna direkt. Jag har aldrig läst Spindelmannen (alltså aldrig) :)

Min enda Marvel-referens här är egentligen X-men (eller X:en som de översattes på den tiden). När Helvetesklubben lurar in Jean Grey/Phoenix som Black Queen/Dark Phoenix... eller hur de nu var... kan nästan inte påminna mig några skämt alls där, men minns den snarare som väldigt känslomässig och vemodig.

Intressant jämförelse då blir DC Comics och Nolans Batman-filmer. Längesen jag såg filmerna, men jag har en känsla av att de inte alls innehåller lika mycket skämt i varken scener eller dialog.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
När det gäller humor har jag långt mycket mer jag avskyr än jag gillar. Mest ogillar jag det som var populärt när jag var ung. South Park, American Pie och Family Guy är bara vedervärdigt, om än av olika anledningar. Jag avskyr pinsamhetshumor av den typ många sitcoms kör med, och klarar absolut inte av burkskratt. How I met your mother är kanske den sämsta TV-serie som gått på TV.

Jag gillade mycket Mel Brooks när jag var ung, men de filmerna är riktigt ojämna när jag ser om dem i vuxen ålder. I Space Balls är det kanske en halvtimme med bra skämt, fördelat på en och en halv timme film. Robin Hood - Karlar i Trikåer likaså.

Jag kan gilla Marvels humor, särskilt när den är karaktärsfokuserad (som i första Iron Man), men avskyr verkligen att de klämmer in den när den inte passar. Flera av filmerna rentav förstörs av att det kommer ett fulskämt under filmens mest dramatiska sekvens. Värsta syndaren är Galaxväktarna 2: the secret of the ooze, där jag nästan ragequittade filmen under slutstriden.

Hm... Den film jag nog garvat mest åt är nog Galenskaparnas Stinsen Brinner, Filmen Alltså. Inte att jag inte ser problem med den idag, men helvete vad den har gett mig glädje genom åren. Tror jag fortfarande kan stora delar utantill. Mycket av svensk "snäll" humor i Galenskaparnas, HasseåTages, Magnus&Brasses, mfl, stil brukar gå hem. Även om deras produktion också är ojämnare än man minns.

Jag tror jag är mest förtjust i torr humor levererad med stenansikte. Titta vi flyger! och de andra filmerna i ZAZ katalog är inte så bra. Men de har några av de bästa scenerna jag vet, och jag älskar den typen av hårt citerbara dumheter proppfulla med ordvitsar och ordlekar och perfekt levererat trams.

Engelsk humor i film som inte (bara) är komedier är också bra. Guy Ritchies två första filmer är fantastiska på den fronten, samma sak med Shaun of the Dead och Hot Fuzz.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Henke;n335800 said:
Kanske handlar det om att bredda tittarskaran eller att genomgående superhjälte-action skulle bli för jobbigt att ta in?
Personligen står jag inte ut med Marvel-grejen överhuvudtaget om det inte finns humor. Har inte sett Avengers-filmerna alls, utom den första, och det är en av få gånger jag på allvar funderat på att lämna biografen. Och skälet är att det inte funkar för mig när det försöker vara seriöst och allvarligt. För jag kan inte se förbi trikåerna, plastrekvisitan, CGI-orgien, eller de extremt handwavig:a berättelserna.*

Deadpool däremot har jag sett flera gånger. För mig gör den att trikåerna och "tramset" fungerar, för den tar inte ens sig själv på allvar. Lite som Sam Raimis Spider-Man-filmer — när det är roligt funkar det.

Så korta svaret (för mig) är ja: superhjälteaction blir för ansträngt, om inte jobbigt.

*: Min fru har haft en teori om att när du slutar "hänga med" i det som är trendigt så är du gammal. Marvel har fått mig att känna mig gammal... För jag hajar inte grejen överhuvudtaget. För henne var det Twitter. ;)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Khan;n335803 said:
Utveckla gärna! Jag tror jag tycker den är den bästa, eller åtminstone i topp tre av hela Pixars produktion. Vill gärna förstå varför du tycker så precis tvärtom.
Jag tyckte om Inside Out men i övrigt gillar jag inte Pixars filmer. Cars, Wall-E, Toy Story… :confused: Däremot älskar jag Trassel och Frost. Det är inte bara anti-Lasseter, jag tyckte om Tinkerbell-filmerna och där var han ju inblandad.

The Incredibles… han ville först göra en spionfilm att dom var agenter snarare än hjältar, att det var Bond och Helgonet snarare än Marvel. Han borde ha gjort det. Om man gör en superhjältefilm ska man inte hålla på och driva med genren ("no capes"–skiten). Hatar också ablismen i "Syndrome". Tycker den patriarkala familjedynamiken är unken och borde ha dött med The Honeymooners. Tycker karaktärsdesignen är totalt osmaklig och grotesk och ramlar rakt in i min uncanny valley. Och mitt hjärta har redan en Elasti-Girl, orginalet från Doom Patrol. Tycker också dom klampar runt i gags och situationer och relationer som superhjältemediet redan har gjort själva, bättre. Tycker hela filmen bara lyser av någon som föraktar superhjältar som genre. Och att det är en billig kopia på Ayn Rands "Lovsång". Jag tycker inte om Alan Moores "Väktarna" heller men den är åtminstone gjord av nån som faktiskt läst på. Nu menar jag inte att gatekeepa och säga att alla som gör media med superhjältar måste vara jättepålästa och investerade i fyrtio år av claremont-continuity. Alla kan göra sin egen lilla hjältestory och jag är pepp på att läsa/se den! Kör bara! Men om man ska dekonstruera och såga sönder och besserwissra sig, ja måste man läsa mer än tre random nummer av Kalle Anka och bestämma sig för att man har fattat grejen!

Som jämförelse kan vi ta Darkwing Duck som håller kvalitén genom 91 avsnitt och verkligen begriper vad den driver med, både när det gäller agenter och superhjältar (ett avsnitt har ex vis en pitch perfect, skarp parodi på Millers "Mörkrets Riddare"–miniserie). Den skulle ju också vara en agentserie från början (arbetsnamnet var double-oh-duck har jag för mig), vilket märks med motståndare som F.O.W.L., och blev i sista stund omgjord till hjälteserie. Men den begriper mediet den vill reflektera.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Khan;n335803 said:
Utveckla gärna! Jag tror jag tycker den är den bästa, eller åtminstone i topp tre av hela Pixars produktion. Vill gärna förstå varför du tycker så precis tvärtom.
Oj, håller med om att den är bra, men Pixar har ju gjort många fantastiska filmer (Wall-E, Upp, Hitta Nemo, Monsters Inc, Insidan ut, Toy Story filmerna etc etc).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Henke;n335809 said:
Insidan ut
Jag älskar svenska namn (speciellt kodnamn på personer, tycker det blir urlöjligt när dom säger "Spajdermän" i en svensk pratbubbla medan namnet "Spindelmannen" kryper sig direkt in i hjärnan och bygger ett bo där) men den här fantastiska (klart bäst bästa—eller hittills enda bra, fast jag har inte sett Coco än—Pixar) filmens svenska namn måste ju tillhöra botten. Den borde ha hetat inifrån och ut eller nåt liknande. "Insidan ut" är nästan lika dåligt som om den skulle ha hetat "Utochinvänd", det blir som det där avsnittet av Treehouse of Horror ni vet T_T

Ja jo jag är en sur gammal tant!<3
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Khan;n335805 said:
Engelsk humor i film som inte (bara) är komedier är också bra. Guy Ritchies två första filmer är fantastiska på den fronten, samma sak med Shaun of the Dead och Hot Fuzz.
Jag gillar inte alls engelsk humor, typ Pang i Bygget och Stephen Fry och Ricky Gervais och ja, jo, Hot Fuzz T_T

Lock Stock är väl lite av ett undantag<3 Knivar är ju trots allt till för proffs<3 Pratchett och Milligan två andra undantag<3

Tycker bättre om amerikansk humor isf. Stan Lee, Carl Barks, Fred Van Lente, Peter David, Ernie Bushmiller, Bill Watterson osv osv

Lyssnade på nån britt som skulle förklara — det kanske var Stephen Fry rent av? — att brittisk humor är self-deprecrating medan amerikansk humor handlar om wisecrackers.

Men jag skulle säga att… brittisk humor handlar om att riva ner. Sig själv, visst, men alla andra blir gärna collateral damage (ex vis ja jo Pang i Bygget handlar om att Basil Fawlty har hybris och ska punkteras men den drar också gärna med sig Barcelonas befolkning i fallet). Amerikansk humor handlar om att bygga upp. Vara smart, rolig, insiktsfull.

Och…

…ha timing.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
PS: det är inte meningen att verka höger med allt mitt USA-vurmande T_T

Yotsuba var också en rolig serie! När hon säger "baruhuset" istället för "varuhuset" T_T

Uj jag verkar ha lämnat området "film" för ett tag sen! Ska ta en break från tråden och måla lite, hörs sen, raringar!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Khan;n335805 said:
När det gäller humor har jag långt mycket mer jag avskyr än jag gillar. Mest ogillar jag det som var populärt när jag var ung. South Park, American Pie och Family Guy är bara vedervärdigt, om än av olika anledningar. Jag avskyr pinsamhetshumor av den typ många sitcoms kör med, och klarar absolut inte av burkskratt. How I met your mother är kanske den sämsta TV-serie som gått på TV.
Tänkte först OT:a men valde att skapa en separat TV-serie tråd HÄR istället...

Khan;n335805 said:
Jag tror jag är mest förtjust i torr humor levererad med stenansikte. Titta vi flyger! och de andra filmerna i ZAZ katalog är inte så bra. Men de har några av de bästa scenerna jag vet, och jag älskar den typen av hårt citerbara dumheter proppfulla med ordvitsar och ordlekar och perfekt levererat trams.
Medhåll! Många av dessa är lysande rent scenmässigt...

Khan;n335805 said:
Engelsk humor i film som inte (bara) är komedier är också bra. Guy Ritchies två första filmer är fantastiska på den fronten, samma sak med Shaun of the Dead och Hot Fuzz.
Medhåll igen!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
entomophobiac;n335807 said:
*: Min fru har haft en teori om att när du slutar "hänga med" i det som är trendigt så är du gammal. Marvel har fått mig att känna mig gammal... För jag hajar inte grejen överhuvudtaget. För henne var det Twitter. ;)
Det här skulle nog kunna kräva en tråd i sig själv, men för mig var det antagligen redan Harry Potter. Förstår verkligen ingenting av den filmserien.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
2097;n335808 said:
Och mitt hjärta har redan en Elasti-Girl, orginalet från Doom Patrol..
Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten här, men är inte superkraften egentligen en ripoff på Marvels Mr.Fantastic i Fantastic Four ? :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
2097;n335810 said:
Jag älskar svenska namn (speciellt kodnamn på personer, tycker det blir urlöjligt när dom säger "Spajdermän" i en svensk pratbubbla medan namnet "Spindelmannen" kryper sig direkt in i hjärnan och bygger ett bo där) men den här fantastiska (klart bäst bästa—eller hittills enda bra, fast jag har inte sett Coco än—Pixar) filmens svenska namn måste ju tillhöra botten. Den borde ha hetat inifrån och ut eller nåt liknande. "Insidan ut" är nästan lika dåligt som om den skulle ha hetat "Utochinvänd", det blir som det där avsnittet av Treehouse of Horror ni vet T_T

Ja jo jag är en sur gammal tant!<3
Helst ser jag inga svenska titlar på utländska filmer överhuvudtaget (men självklart dubbning av barnfilmer). Förstår inte ens varför man började med översättning av titlar till svenska? Finns så många exempel på dåliga svenska titelöversättningar att jag får ont i huvudet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Henke;n335818 said:
Det här skulle nog kunna kräva en tråd i sig själv, men för mig var det antagligen redan Harry Potter. Förstår verkligen ingenting av den filmserien.
Filmversionen av Harry Potter är kass över hela brädet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Henke;n335820 said:
Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten här, men är inte superkraften egentligen en ripoff på Marvels Mr.Fantastic i Fantastic Four ? :)
Plastic Man fanns långt före Mr Fantastic.

Det är svårt att vara originell med superkrafter.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Kan inte komma på sådär hemskt många filmer jag tycker är roliga. Men bland de jag kommer på så finns:
* Monty Python and the Holy Grail,
* Life of Brian
* Flykten från Hönsgården
* Blues Brothers
* Dead men don't wear plaid
* Brazil
* The Princess Bride
* Parodiflmer som Airplane / Hot shots / Naked Gun

Det jag verkligen INTE gillar är tönthumor/pinsamhetshumor. Ex Dum & Dummare, Sällskapsresan-filmerna, tv-serier som Seinfield, Vänner, How I met our mother, Frasier.... Man skulle kunna tro att jag gillar Fawlty Towers med tanke på en del av de saker ovan jag gillar, men nope, den är inte min kopp te (kan finnas enstaka roliga scener).

Kan tyckas jag säger emot mig själv med vad jag inte gillar och sista punkten i min lista på vad jag gillar, men parodifilmerna tar det så långt så att allt blir absurt med både setting och ordvitsar, medans de saker jag inte gillar på något sätt fortfarande försöker vara seriösa (eller de når inte hela vägen). Hittar nog ingen direkt röd tråd mellan filmerna
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ulfgeir;n335839 said:
Det jag verkligen INTE gillar är tönthumor/pinsamhetshumor. Ex Dum & Dummare, Sällskapsresan-filmerna,
Tack för påminnelsen. Jag ÄLSKAR den första Sällskapsresan. 2:an och 3:an är också helt ok men framförallt den första...

Så varför gör jag då det? Den driver (och överdriver) med svenska traditioner, byråkrati och typiskt svenskt beteende (iaf det då samtida)...
 
Top