Vilka är de mesta svenska rollspelsförfattarna?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Just det. Denna fråga slog mig under dagens långpromenad. Med mesta menar jag både antal publicerade sidor (Sinkadus, Fenix och kanske ytterligare någon tidning räknas också) och medverkan i antal titlar. Två parametrar alltså. Blir det för rörigt kan vi ta bara antalet publicerade sidor. Ungefärligt.

Poängen med det här? Jag ser det knappast som en tävling, mest är inte nödvändigtvis bäst (men förmodligen ett tecken på att förlagen inte tröttnat på de flitigaste). Att jag frågar beror snarare på att jag inte själv har svaren. Jag anar ju att några av dem som har skrivit länge bör vara med topp tio, men det finns säkert några som har skrivit mycket under exempelvis 90-talet, det årtionde som jag har sämst koll på.

En väsentlig poäng med den här tråden är vilka det egentligen är som har skrivit de svenska rollspelen i ett längre tidsperspektiv. Jag tror att översikter och sammanfattningar ofta präglas av de trender som råder när de skrivs. När det gäller de svenska rollspel betonas ofta 80-talet, antagligen därför att det var då hobbyn fick sitt publika och kommersiella genombrott. Med ett mer övergripande kvantitativt grepp kan, tänker jag, få syn på andra mönster. Det kanske inte ens är givet vem som har skrivit mest?

Själv lär jag inte finnas med topp tio, men kanske topp 40 eller däromkring. Jag borde vid det här laget ha skrivit kring 100-150 publicerade sidor (har aldrig räknat, men bara i Fenix bör det vara kring 50).
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Erik Granström borde väl ligga bra till, med Svavelvinter, Trakorien, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren, Den femte konfluxen och lite blandade Sinkadus-artiklar till Drakar och Demoner, och sedan världen samt Korpens klagan och Blodslandet till Svärdets sång. Han skrev säkert något till Svavelvinter-rollspelet också.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Erik Granström borde väl ligga bra till, med Svavelvinter, Trakorien, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren, Den femte konfluxen och lite blandade Sinkadus-artiklar till Drakar och Demoner, och sedan världen samt Korpens klagan och Blodslandet till Svärdets sång. Han skrev säkert något till Svavelvinter-rollspelet också.
Ja, han borde vara given i topp tre. Borde det inte också finnas ytterligare några Drakar och Demoner-skribenter som har skrivit väldigt många sidor? Och några från Helmgast?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Titan Games har ju gett ut cirka 600 tryckta sidor med material producerat av mig de senaste åtta åren. Men då är ju en del baserat på engelskspråkigt originalmaterial (via OGL eller annan licens), så jag vet inte hur man skall räkna där.

Så jag borde väl kvala in bland topp-30 i alla fall. Det är dock ingen risk att Titan Games tröttnar på mig. :cool:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag gjorde en liten sammanräkning för egen del, bara utifall det skulle dyka upp andra siffror att jämföra sig med. Jag hade en enkel metodik: Jag gick igenom tryck-PDF:erna för alla grejer jag skrivit och som getts ut i fysisk form – exklusive Fenixartiklar. Så inget där jag bara var redaktör/layoutare eller så, utan böcker jag skrivit. Däremot finns såklart variation utifrån typ… layout, sidstorlek, bilder etc.

Jag landade på 1858 sidor. Jag är helt säker på att det finns folk som slår mig med råge.

Medverkan i antal titlar så tror jag att det blir 17, om man inte inkluderar Chock-grejerna jag layoutade och inga Fenixgrejer.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag gjorde en liten sammanräkning för egen del, bara utifall det skulle dyka upp andra siffror att jämföra sig med. Jag hade en enkel metodik: Jag gick igenom tryck-PDF:erna för alla grejer jag skrivit och som getts ut i fysisk form – exklusive Fenixartiklar. Så inget där jag bara var redaktör/layoutare eller så, utan böcker jag skrivit. Däremot finns såklart variation utifrån typ… layout, sidstorlek, bilder etc.

Jag landade på 1858 sidor. Jag är helt säker på att det finns folk som slår mig med råge.

Medverkan i antal titlar så tror jag att det blir 17, om man inte inkluderar Chock-grejerna jag layoutade och inga Fenixgrejer.
Det var mer än jag trodde! Har du skrivit fler utgivna sidor än Granström? Rollspel alltså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Det var mer än jag trodde! Har du skrivit fler utgivna sidor än Granström?
Det var mer än jag trodde också. Men det… tror jag inte? Jag har extremt dålig koll på gammal svensk rollspelsproduktion, de enda jag har lite koll på är Mutant Chroniclesböckerna och de är jag urdålig på att veta vilka som skrev. Mutant, DoD etc har jag verkligen ingen aning om.

Men jag är hur som helst ganska säker på att @Robert Jonsson lär spöa mig, med alla böcker till Bortom och Leviathan etc.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Mattias Johnsson Hake borde ligge rätt högt upp. Släppts en drös tjocka böcker till Symbaroum och Mutant Undergångens Arvtagare och har även varit inblandad i Coriolis, Drakar och Demoner och säkert något annat jag missar.
Ja, skrev inte han UA-trilogins avslutning Hindenburg Min Älskade helt själv? Det borde vara en av de tjockaste svenska rollspelsböckerna någonsin. Möjligen i konkurrens med Noir, om jag nu inte minns fel.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Men jag är hur som helst ganska säker på att @Robert Jonsson lär spöa mig, med alla böcker till Bortom och Leviathan etc.
Jag tror det är sammanlagt 16 rollspelsböcker och alla utom två är över 100 sidor. Sean adderas det dessutom Fenix-artiklar på det. Jag får ta och räkna senare, men lär inte skrivit mer än Mattias Johnsson Hake iaf.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Måste ju va Robert Jonsson och då har vi inte ens räknat alla poddmanus. Han är en tour de force i kvalitet såväl som ren urkraft. Och trevlig är den jäveln också!

Ser nu att han redan nämns i tråden men tyckte min hyllning kunde få stå kvar ändå.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Snabb ihopräkning

Robert Jonsson. Publicerat material via MylingSpel är 2026 sidor inklusive en del pdf:er (lite över 200 sidor) främst till Bortom och Leviathan, men även några Fenixartiklar och bidrag till Skuggornas mästare och Pirater! plus två tryckta äventyr till En Garde! III. Exklusive en hel del Fenixartiklar och sådant som är publicerat via hans Patreon och exklusive en hel drös egenlayotade pdf:er som han släppte till främst gamla Drakar och Demoner och när Bortom hette In the Dark.

Tina Engström. Publicerat material, främst tryckt, ett par Fenixartiklar och ett litet antal pdf:er hamnar på runt 1850 sidor. Betydligt svårare att räkna än Roberts då många har bidragit till böckerna, så har dragit bort runt 400-500 sidor (från runt 2300 sidor till 1850) totalt sett.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Imponerande mycket material av Robert och Tina. Kanske inte just i de fallen men det svåra är ibland att luska ut vem som skrivit vad när det varit många inblandade. Som i fallet med MJH som jag själv nämnde högt upp så lär ju även Mattias Lilja mfl skrivit en del så är nog svårt att få fram exakt sidantal för respektive författare där.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Robert Jonsson. Publicerat material via MylingSpel är 2026 sidor inklusive en del pdf:er (lite över 200 sidor) främst till Bortom och Leviathan, men även några Fenixartiklar och bidrag till Skuggornas mästare och Pirater! plus två tryckta äventyr till En Garde! III. Exklusive en hel del Fenixartiklar och sådant som är publicerat via hans Patreon och exklusive en hel drös egenlayotade pdf:er som han släppte till främst gamla Drakar och Demoner och när Bortom hette In the Dark.
Eftersom Tina gjorde en ihopräkning så kan jag väl addera de sista 52 sidorna då: 2 sidor till Eden Studios Buffy- och Angel-rollspel samt 50 sidor i rollspelet Under katastrofen som jag skrev åt ABF för att användas vid deras studiecirklar.

Så 2077 sidor då.
 
Top