Nekromanti Vilka ämnen är tabu i era kampanjer/äventyr

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilka ämnen vägrar ni vidröra ens med en 10 ft pole ?

Jag tänker på ämnen som sexism , rasism , sexuellt laddade situationer , tortyr , våld mot kvinnor och barn osv osv
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad menar du med "vägrar vidröra"?

Menar du vägrar rollspela ut?
Som att man säger att två rollpersoner går till sängs med varandra, man klipper och det är morgon?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Tabu?

Det finns dock saker som jag är ovan att spela ut, och att jag kan behöva (nåja... ofta behöver) filtrera mig för mina medspelares skull.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Tabu? För min del så har jag än så länge inte kommit i kontakt med ett ämne jag inte kan tänka mig att ha med i rollspel, där emot kanske man inte går in och beskriver saker på detaljnivå. För min del handlar det snarare om hur mycket jag behöver filtrera mig när jag spelar och det beror mycket på hur bekväma resten av spelgruppen är med olika ämnen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Typ samhällsrealism, ångest och seriösitet, annat än ur möjligen humoristisk synvinkel.

I grund och botten spelar jag rollspel för att ha kul, slappna av och koppla bort verkligheten i några timmar.

Visst, jag kan ha med tiggare i mina äventyr, men de inte ens de kommer att svälta eller frysa ihjäl egentligen, oavsett om rollpersonerna slänger pengar till dem eller inte.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Sexuella övergrepp och tortyr som går långt utanför vad som känns rimligt enligt settingen, hade jag inte accepterat i någon av mina kampanjer. De jag spelar med är av samma åsikt och skulle aldrig få för sig att dra in något sådant i kampanjen, så det är inget problem.

Samtyckes-sex är inte tabu men har aldrig förekommit ändå.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Själv undviker jag att implementera samhällen/kulturer med en rasistisk eller patriarkal samhällsstruktur

Nej din karaktär kan inte bli riddare för kulturen du kommer ifrån tillåter inte kvinnor att bli riddare eller nej din karaktär får inte komma in på värdshuset för att hen är en svart bush-barbar ifrån sydländerna .
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Ungefär som Vicotnik skrev. Jag har inte personligen någonting jag känner att jag inte vill ha med i spel på det sättet. Jag gillar egentligen att ha med potentiellt jobbiga och laddade saker, under förutsättning att vi som grupp är kapabla att hantera dem på ett seriöst sätt. Det är en anledning för mig att spela rollspel att i en trygg miljö utforska människor och situationer jag inte kommer i närheten av (tack och lov) i mitt vanliga liv och som jag har svårt att förstå och sätta mig in i, men som uppenbarligen är en del av samhället och mänsklig erfarenhet. (Och eftersom det på något plan intresserar mig också är en del av mig.)

One-shots med främlingar och spelare en inte spelat med så mycket blir ju lite annorlunda, men mer av hänsyn till dem än att jag personligen känner något behov av att filtrera bort. (Jag är inte nödvändigtvis så jävla bra på det här och har fuckat upp det och skäms ganska mycket över det tillkortakommandet.)

Däremot tycker jag det är otroligt viktigt att hantera känsliga ämnen, vad de än kan tänkas vara, med respekt och försiktighet. För mig personligen är exempelvis Dogs in the Vineyard ett spel jag endast skulle spela med spelare som jag är säker på kan hantera ämnet på ett seriöst sätt. (Jag är orolig för att det blir "alla kristna är dumma i huvet eller självgoda moralriddare i en svartvit värld", typ, och det är jag verkligen inte intresserad av att spela.)

Jag har också väldigt svårt för slentrian. Jag tycker det är viktigt att problematisera. Att vara rasistisk eller sexistisk för att "det var så där och då" duger liksom inte. Det vill jag inte ha vid mitt bord.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Vi kör ofta rätt lättviktigt överlag. Sällan riktigt tuffa ämnen kommer upp. Jag tror dock inte jag har några särskilda förbjudna ämnen som jag känner i nuläget. Jag hade dock gärna utforskat tyngre ämnen, och hoppas kunna göra det i framtiden med KULT. Självklart efter en diskussion med gruppen om vad som anses vara okej att inkludera i spel och inte.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Etniska sterotyper typ alla män ifrån österländerna har turban och skägg och har ett patriarkalt samhälle som förtrycker kvinnor och viftar med svärd och för heligt krig för sin gud emot alla övriga kulturer i spelvärlden eller alla sydlänningar är färgade obildade barbarer med bastkjol och träspjut
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Kanske inte så mycket ämnen som situationer
- Saker som berör enskilda alltför mycket personligen
- Saker kan vara svåra att förhålla sig till på ett seriöst sätt

(Här har jag kanske lite mindre förtroende för mina medspelare än många andra men alltför svåra/känsliga ämnen tenderar göra folk flamsiga (som försvarsmekanism), för att undvika detta tycker jag nog ofta det fungerar bättre att tona ned sådana inslag än att "prata om det", och då menar jag sådant som egentligen inte är bärande inslag i scenariot men som uppstår ändå. Om det är ett bärande inslag måste man givetvis tala om det i förväg.)
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Våld täckt och peddofilli har vi inte med, det är äckligt.

Sen har jag en fobi för stora hundar, så det får inte vara med på spel mötena för då blir jag rädd
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Få saker är egentligen tabu. Till skillnad från Rymdhamster så gillar jag att beröra tunga ämnen - och rollspel är inte nödvändigtvis något som spelas för att vara kul. Det är för att skapa en upplevelse - och obehag kan vara väldigt givande. Det mest obehagliga jag varit utsatt för var att spela en man som misshandlade sin fru och det skulle vara midsommarfirande (i scenariot) där hela vänskapskretsen samlades. Det skulle leda upp till en misshandelscen där min "mörka hemlighet" kom ut. Den rollen var något av de värsta jag spelat. Det skapade oro och ångest hos mig under hela spelmötet och dröjde sig kvar efteråt. Fruktansvärt obehagligt att ta ett så långt steg utanför sig själv.

Om jag skulle komma på något som är tabu är det att spelarna utsätter varandras karaktärer för övergrepp av olika slag (såvida inte spelaren signalerat att det är okej). Det har en tendens att kunna skena till maktkamper sinsemellan och orsaka problem så det undviker vi.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sexuellt våld vill jag inte ha med. Våld mot barn och andra försvarslösa antyds eller beskrivs kort, typ "ni hittar de döda barnen bakom ladan, en fruktansvärd syn."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,782
Location
Göteborg
Som andra sagt så handlar det mindre om vilka ämnen som inte får vara med och mer om på vilka sätt dessa ämnen behandlas. Om vi har med rasism i spelet så kommer jag att ha åsikter om hur det ska behandlas. Att ha en rollperson som kämpar med sin rasistiska uppväxt och får sin världsbild ifrågasatt är skitcoolt. Att ha med en glad rasbiolog som springer runt med skalpell och vill skära upp folk av "underlägsna raser" är inte särskilt coolt. Ja, det har hänt, och jag sade inte ifrån. :/

När man spelar med folk på konvent och så, som man inte känner så bra, så är det ofta bra att snacka om sån't i förväg. För det är mycket lättare att säga till i förväg än att säga ifrån när någon tar upp det.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Jag har väldigt få saker som jag inte kan tänka mig att spela i rollspel. Sexuellt utnyttjande eller grovt våld mot barn är det som jag kommer på på rak arm att jag inte absolut inte kan tänka mig. Annars går nog det mesta, men många ämnen kräver nog ett bra retrospektiv efter spelmötet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jag tror på genrekonventionernas helighet.

Om vi skall spela MLPFIM så skall det katten vara hästar i varenda scen. Om någon spelare inte är bekväm med att historien innehåller hästar är det bättre att vi spelar något annat.

Med det sagt, om något hör till genren så tycker jag att det skall få vara med i spelet.

Och finns det saker som någon spelare vill ducka för, men som inte är kritiskt för genren, tex zebror, så gör vi det.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Beror helt och hållet på vilket spelet är - I KULT finns det inga spärrar men om min RP i D&D4e skulle bli analt våldtagen av ett gäng kobolder skulle det kännas jävligt off.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Med tanke på mängden underhållningsvåld jag oftast satsar på att få in så finns sällan tid för annat problematiskt innehåll.
Droganvändning är ofta representerat kanske (men endast avproblematiserat).

Jag undviker sexuellt våld i största möjliga mån.
 
Top