Nekromanti Viljan och tiden

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Mäster Cewrian fristående magiker från Chadarians hopp har i sin bok "Viljan och Tiden" lagt fram en ny teori där han hävdar att han lyckats fylla de luckor som Legio Colonans magiteori inte lyckats fylla.

Teorin som kan ses som en utveckling av Legio Colonans magiteori bygger på uppfattningen om att två krafter styr/påverkar de hittils identifierade 20 (21?) aspekterna.

De olika krafterna skulle vara Viljan och Tiden. Namnen är intetsägande för något så komplext som dessa två krafter. Man kan se det som en pyramid där Viljan står högst följt av Tiden och längst ner de 19 ev. 20 aspekterna (Kronotropi symboliserar tidskraften och räknas därför inte med). Viljan är opåverkad av Tiden, Tiden är opåverkad av Viljan och aspekterna påverkas av de båda. Men detta stämmer inte helt heller därför att Viljan styr aspekterna men inte Tiden. Tiden styr också aspekterna men inte Viljan.

Dessa krafter förekommer på två olika plan som tidigare känns igen som det andliga och det fysiska planet. Både dessa plan excisterar i tidsplanet. Eller för att något ska excistera krävs att det tre dimensioner, eller flera. De nu kända dimensionerna är längd, bredd, höjd och tid. Andeplanet är alltså en tredimensionel värld som består av längd, bredd och tid. Detta gör att andeplanet i själva verket inte excisterar i fysisk bemärkelse efterssom det inte har någon höjd.

Nog om detta hur förklarar detta nu teorin om de olika aspekterna? Eller vad är isåfall magi?

Cewrian hävdar att det är ett sätt där viljan styr aspekterna och tiden. Alltså genom att använda sin vilja på det andliga planet lyckas man påverka något på det fysiska planet. Här tar Cewrian ett steg längre än Legio Colonan för han hävdar att världen inte bara genomsyras av ett magiskt fält den är uppbyggd av ett magiskt fält, lika så alla människorna och djuren på Mundana. En levande varelse t.ex. är en blandning av flera olika aspekter. När man använder magi så tar man kraft från en av dessa 19 bekräftade aspekter med hjälp av viljan. Men hela händelseförloppet begränsas av tiden den 20 aspekten.

Med denna teorin kan man också förklara förekomsten av anti aspekter. Efterssom hela den fysiska världen består av längd, bredd, höjd och tid så måste en magisk aspekt ex ljus vara en blandning av aspekten ljus + tid. Ljuset är bredden, höjden och längden, och finns i tiden. Skulle man då skapa en antiaspekt till ljus skulle man ha (vi kallar det) "negativt ljus" + tid. Lät man då dessa ta ut varandra skulle man få tid kvar. Alltså varken mörker eller ljus.

<hr>
där fick ni något att suga på...
Nu finns det kanske en annan föklaring i L&H som jag inte ha läst (Har inte kunnat lägga vantarna på den boken än).

- Jonas
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
/images/icons/clever.gifdär har vi något att tänka på/images/icons/clever.gif
har du räknat med drömkraften i dina beräkningar?
Viljan och Tiden börjar ju likna lite Viljan och Ordet
fortsätt med ditt research ;-)
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Drömkraften

Drömkraften eller Oneirotropi skulle kunna vara en fristående aspekt som ju då inte behöver någon närmare förklaring kanske. Med nuvarande magiteori skulle jag inte kunna förklara alla aspekter heller.

Men jag kan fösöka. Jag anser att när man drömmer så bearbetar hjärnan allt som hänt under dagen och sorterar det för framtida bruk. Men det är lite tråkigt ju. /images/icons/devil.gif

I Mundana skulle jag vilja förklara det som att man kikar in på andeplanet, i vissa fall kanske man till och med får tillträde till andeplanet vilket kan vara mycket farligt men också givande. På så sätt kan Sömngång, mardrömmar och spådom genom drömmar förklaras. Just spådom förklaras närmare genom att när man får kontakt med andeplanet så kan man genom allas medvetande skapa sig en generell bild av hur alla tror att framtiden ska bli. Alltså allas drömmar och förhoppningar smälts samman till en sorts profetia.

Varför inte låta denna profetia vara en egen aspekt? Varför inte låta detta vara drömkraften? Nåväl vad skulle man paktiskt kunna använda denna drömkraft till?

Säg att drömkraften är en bild av hur framtiden ska se ut, en bild som hämtar sin inspiration från det förgångna lika väl som från det som ska ske, denna bild finns i alla intelligenta varelser men det är bara genom vårat undermedvetna som vi kan få kontakt med den.

Öh, men denna teori brister på flera punkter och har egentligen inget samband med ovanstående teori om Viljan och Tiden, jag bara brainstormade...jaja

"Viljan och Tiden börjar ju likna lite Viljan och Ordet"

David Eddings i all ära men skit också...jag får döpa om det till något nytt /images/icons/doh.gif

"Psykronoterra" magiteorin kanske..
psy-[color:6495ed](ande- kraften/planet)</font color=6495ed>-krono-[color:6495ed](tidskraften)</font color=6495ed>-terra[color:6495ed](jorden, fysiska världen)</font color=6495ed>

- Jonas
 
Top