Nekromanti Vildhjarta (!"SPOILER"!)

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Ni som inte spelat Vildhjarta och kommer att spela det inom någon framtid (vilket jag måste rekommendera, fast inte till fullpris; ~180 spänn ), kan sluta läsa nu.












Jag öppnar hårt =)

Hos Lindormen finns en ett pergament "Häva förstening", sedan hos Basilisken kan man läsa i den kursiva stilen att där finns folk som blivit förstenade.

Vad händer när man bryter förbannelsen? Mina spelare fick aldrig tag på pergamentet, men skulle dem så skulle de nog göra allt för att häva försteningarna.
Varför?
Jo, eftersom dessa personer förmodligen skulle ha en hel del info om Vildhjarta, och med ganska stor sannolikhet bli rätt fina kompisar med RPna (räddade deras liv ju!)

Jag hittar ingen info om vad som skulle hända ifall om försteningarna skulle hävas, jag kan säga att improvisera detta på studs hade varit alldeles för mycket för mig iaf.





En kaxig RP hamnade i skogssjön och stötte på Gäddan, dialogen spårade ur och jag funderade på att låta gäddan anfalla RPn, men insåg att jag inte visste hur detta skulle gå till, så jag lät gäddan bara simma iväg och ringen försvann. Hur skulle anfallet i så fall gått till? Gäddan är ju en mäktig trollkarl, borde inte det påverka anfallet så att säga? Kan vara bra att veta till nästa gång.
Att fiska upp gäddan bör nog ha dykt upp i varje spelgrupps hjärnor, skulle det gå? Vad säger Tjärntrollen om det? Och vad säger Trollkarlsgäddan? Enligt mig hände ingenting.
Vad vet Tjärntrollen om den där ringen på bottnen? Enligt mina tjärntroll så är det en fälla att lura till sig själar... men tycker inte att det låter så där förfärligt bra nu efteråt eftersom ringen är en del av gåtorna i Vildhjarta...






Skulle man kunna göra rustning utav Lindormens hud? Enligt mig inte, eftersom jag inte visste hur rustningen skulle vara i så fall... (är lat =) )






De där "snyltaringarna", en sådan får trollen av Bludughadda när de är i hans tjänst, har Bluddu någon som helst koll på var ringarna är? Skulle han t.ex. "känna" att några äventyrare tog på sig ringarna? Enligt mig inte, fast ringarna passade...






Vättekrigarna i Vättarnas gruva anser jag ha en helidiotisk taktik för att skydda sina nära och kära vid anfall. De kommer att fatta posto i öppning på boplatsen så RPna "tvingas" möta dem en och en. Om man sedan kollar på den normale RPn på YN Utövare och sedan jämför värdena på SK och KP med vättarna så finner man att vättarna inte har en chans. De borde utnyttja sitt numerära övertal lite bättre. Kanske försöka lura ut RPna i skogen och få dem att splittras, gerilla krig osv osv fick inget tillfälle att testa taktikerna. Även om det inte är krigare som beskrivs så borde inte de vara så där jätte mycket bättre... eller?





I texten om Ejland står inte (vad jag kan finna) någon "relation" mellan folket som bor där och skogen Vildhjarta som borde hindra handel och annat med kontinenten landvägen.
Hur som helst skulle jag vilja ha lite mer stöd och hjälp när det gällde att berätta vad normalt folk i trakten tyckte och tänkte om skogen. Skogen har ju varit "osnäll" ett bra tag ju.
Min inledning gick ut på att Rpna skulle ta sig genom skogen (var kommer man ut skogen när man har löst gåtorna?), men fann denna inledning ganska kass när vi väl spelade. Så som skogen beter sig så borde ju ALLA avråda RPna att ta den vägen.
En annan ide var att de skulle bli tvungna att söka skydd i skogen efter att ha gjort något som andra uppfattade som dåligt.
Inledningen med att de skulle sticka till Kullarna och där efter svepas in i dimma tyckte inte jag stämde riktigt med kartan, och var alldeles för lik inledningen i andra äventyr vi spelat.





Överlag tyckte jag att äventyret brast något när det gällde att hitta flera olika sorters lösningar på samma problem (ex. den där fällan där man måste vara dvärg och tjuv och dessutom ha en relativ hög FV på hantera fällor för att kunna desarmera den). För den saken skull tyckte jag inte att det var "styrt" eller nått, det finns/fanns en hel del utrymme att rollspela även mellan "händelserna".

Jag anser att man skall undvika att slå på den där tabellerna alltför mycket, det är trevligt att se sina spelare sitta med pannorna i djupa veck när man har lagt ett litet svagt mönster (och helt meningslöst) i hur händelserna kommer.


Inlägget är menat som ett debattinlägg och även en hjälp och fundering för de SLar som fortfarande sitter och planerar Vildhjarta, fast det kanske är jag som är dum och inte insett självklara lösningar.


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 
Top