Nekromanti Vilda västern mötestabell!

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Jag har läst Western, Boot Hill, GURPS Old West, Coyote Trail och Deadlands. Om spelen har en mötestabell så består den enbart av att slå fram typ av person/djur och sedan humör och vad personen gör just nu. Jag vill ha en lång mötestabell som innehåller intressanta beskrivningar med äventyrskrokar. Min förhoppning med den här tråden är att vi tillsammans ska hjälpas åt att bygga upp en riktigt jävla lång mötestabell med spännande möten i vilda västern:

Jag tar täten och börjar med 25 möten som jag tycker är intresssanta:

1. En prärievagn med knäckt hjulaxel. Prärievagnen innehåller en (1T6): 1. skadad/sjuk bosättare. 2. mat och vatten (otjänligt?). 3. en paranoid bosättare. 3. skotthål och blodspår 4. ett skrin med mynt. 5. en låda med värdefulla/värdelösa dokument. 6. ett vilt djur som äter av matrester.
2. 1T4 kofösare (T6: 1-4) eller hästtjuvar (T6: 5-6) med ett koppel av hästar brännmärkta med en boskapsbarons emblem.
3. Resterna av två nedbrunna prärievagnar och förkolnade rester av 1T6 bosättare.
4. Ett dammigt skelett i klädtrasor. Skelettet har (1T6): 1. ett kuvert med sigill med ett (falskt) arvskifte. 2. en dyr vigselring. 3. en bunt (falska) ihopvikta dollarsedlar. 4. en felkonstruerad revolver som det är stor risk att fumla med. 4. en revolver i hög kvalitet med inskriptionerna D.W i kolven. 5. ett halvfullt vattenskinn men giftigt vatten 6. en indianfjäder.
5. ett skrämt rådjur som har fastnat med huvudet i en trädklyka. Om rollpersonerna går fram till rådjuret så (1T6): 1-3. attackerar en utmärglad varg rollpersonerna. 4-5. ser de en björn(stek) springa iväg iskogen. 6 ser i ögonvrån hur något rörde sig en bit bort.
6. Rollpersonerna träffar en ponnyexpress-ryttare. (1T6): 1. Ryttaren inte alls ser ut som ponyexpressryttarna brukar göra. Det är bara hästen och postväskorna som ser ut som de borde. 2. Ponnyexpressryttaren ber om mat eller vatten. 3. Säger att han är jagad av okända personer och ber rollpersonerna överlämna ett viktigt brev till en person. 4. Verkar vilsen (i huvudet) och ber rollpersonerna förklara vägen till närmsta stad. 5. Vill byta sin trötta häst mot en av rollpersonernas hästar. 6. Tappar något på marken när han gallopperar iväg.
7. En rektangulär nedsänkning på 1,5 x 2 meter i marken. I den lösa jordmånen så hittar rollpersonerna delar en trasig docka (barnleksak). Gräver rollpersonerna några timmar så så hittar de kropparna efter en man, en kvinna och tre barn. Kropparnas huvuden har var sitt ett skotthål i sig.
8. Rollpersonerna ser blodspår vid sidan av vägen. Spårar de blodspåren så hittar de (1T6): 1-2. en stor ensam blodpöl bakom ett träd eller stenbumling. Inget offer syns till. Spåren slutar här. 3-4. en svårt skadad och livrädd indian. 5-6. en laglös person som ber om rollpersonernas hjälp.
9. Ser på avstånd en person klädd som en doktor som ser ut att försöka undvika att möta rollpersonerna. Doktorn undviker rollpersonerna eftersom (1T6): 1-2. han i smyg hjälper sjuka indianer. 3-4. hjälper en skadad laglös. 5-6. han tycker rollpersonerna ser skumma ut och inte vill riskera någonting.
10. En rejält berusad guldvaskare som hittat en gulklimp värd en månadslön och redan börjat fira fyndet med medhavd dricka.
11. En livrädd människa i bara underställ som bakbunden till händer och fötter. Om rollpersonerna hjälper personen så (1T6): 1. är personen alltför chockad för att kunna berätta vad som har hänt och behöver psykvård. 2. vägrar personen att berätta vad som har hänt trots att rollpersonerna har räddat livet på personen. 3-6. berättar personen att den har blivit rånad av minst två personer.
12. En grupp Pinkerton-agenter beväpnade till tänderna som letar efter en ökänd och livsfarlig rymling. Om rollpersonerna är laglösa så finns risken att agenterna känner igen dem och försäker ta dem till frukost.
13. En kvinna i en bröllopsklänning som rider i hög fart. Kvinnan har strax innan bröllopet rymt i från ett tvångsgifte med en inflytelserik person.
14. En kvacksalvare som vill sälja ormolja till rollpersonerna. Ormoljan är (1T6): 1-4. verkningslös. 5. hjälper läkning. 6. giftig.
15. En drifter (tjuv) som frågar vart rollpersonerna är på väg. Om de svarar så ber han att få slå följe med dem. Vid ett väl valt tillfälle (tidigt på morgonen innan de andra vaknar?) så försöker han stjäla småsaker av värde från rollpersonerna och sedan rida iväg i smyg.
16. Två armésoldater som erbjuder sig att slå följe med rollpersonerna till nästa destination.
17. En naturfotograf som kartlägger naturen i vilda västern. Fotografen vill att rollpersonerna ska stå modeller på en naturbild (inte pornografi).
18. En liten indianflicka/pojke som storgråter efter sin mamma. Mamman syns inte till.
19. Någonting på marken blänker i solljuset. Föremålet är (1T6): 1-2. en dyr och vacker ring. 3-4. en revolver av hög kvalitet. 5-6. resterna av en krossad rakspegel och en orm som ligger strax intill.
20. 1T4 jägare som jagar småvilt. Jägarna har lyckats fånga några smådjur.
21. En revolverman med (1T6): 1-2 två avkapade fingrar i bandage. 3-4. ett svårt skadat öga som är i behov av läkarvård. 5-6. en brännskada som har formen av bredsidan av ett knivblad i ansiktet.
22. En journalist från östkusten som skriver historier om vilda västern för sin arbetsgivare i öst. Journalisten ber rollpersonerna berätta vad de heter och någonting intressant om sig själva och sina äventyr. Som tack berättar han han på avstånd har sett hur två indianer tillfångatagit och fört bort en vit amerikan. Berättelsen är (1T6): 1-3. Sann. 4-6. Påhittad.
23. En kvinna som rider runt i terrängen utan vettig förklaring. Hon har en stor blåcklocka runt höger öga och skaprsår på ena kinden. Hon har blivt (1T6): 1-3. påpucklad av sin make. 4-5. slagen av sin psyksjuke bror men lägger skulden på sin make för att skydda sin bror. 6. fejkar alltihop för att sätta dit sin make på uppdrag av någon annan.
24. En man på häst med en annan häst bakom sig. Han säger att den andre hästen är hans brors. Hästen (1T6): 1-2. har damsadel och mannen ljuger om och att det är hans brors häst. 3. har damsadel eftersom hans bror gillar att rida på damsadel när ingen annan ser. 4-6. är någon annans (stulen?) men mannen vill inte säga vems (han kanske har köpt hästen i god tro).
25. En prärievagn med ett trasigt vagnshjul. I prärievagnen sitter en rädd kvinna med ett litet spädbarn. Hennes man har gått för att hämta hjälp men har inte synts till på flera timmar sedan dess.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
26. Rollpersonerna ser en man som ligger raklång på marken stirrandes rakt upp i luften. När de kommer nära ser de att mannens hals är avskuren och en blodpöl på marken ovanför hjässan. Mannen är skalperad. Ett dokument i mannens innerficka avslöjar att mannen är en federal indianagent. I skallbenet hittar rollpersonerna en liten bit av en avbruten knivspets.
27. Kadavret av ett dött djur. Det finns lite köttrester kvar på kadavret som kan rädda livhanken på en svältande person.
28. En ensam prisjägare sitter och lagar mat över en eld. Han sitter med ryggen mot rollpersonerna och verkar inte ha upptäckt att de ser honom.
29. 1T4 uppjagade personer letar efter ett bortsprunget 6-årig pojke/flicka. Barnet (1T6): 1-2. har drunknat i en bäck. Kroppen hittas med näsan under vattenytan 3-4. hittas vid liv efter många timmar. 5. hittas inte hur mycket man än letar. 6. har blivit bortfört av indianer.
30. En dilligens som fraktar T4 hundra + T100 dollar. Kusken har en vakt med gevär bredvid sig på kuskbocken.
31. En av rollpersonernas hästar saktar ner på farten. Efter ytterligare några timmar börjar hästen se trött och sliten ut. Någon timma senare börjar den vägra att gå och vinglar när den går. Hästen (1T6): 1-2 frisknar till under natten och är sitt gamla vanliga jag på morgonen efter. 3-4. är allvarligt sjuk och kommer att bli sämre och sämre och dö inom 1T6 timmar. 5-6. är allvarligt sjuk och dör inom 1 h. Innan hästen dör så kastar den upp maginnehållet som består av stora mängder för hästar giftiga smörblommor. Hästar äter aldrig smörblommor eftersom de vet att de är giftiga. Hur har hästen fått i sig de giftiga blommorna?
32. 1T4 banditer med T6 hundra T10 tioals dollar i värdepapper och mynt.
33. En ensamvarg som lever isolerat ute i naturen. Han känner terrängen väl men håller sig för sig själv.
34. En vacker kvinna badar naken i ett vattendrag. Hennes kläder är upphängda på en trädgren och en häst står löst bunden vid ett träd några meter bort på andra sidan vattnet sett från rollpersonernas position. Plötsligt får rollpersonerna syn på en råbarkad man som spanar på kvinnan från buskage på andra sidan vattendraget. Mannen är (1T6): 1-3. kvinnans man som fick syn på rollpersonerna och gömde sig. Han tror inte att de har sett honom. 4-5. en guldgrävare/jägare som råkade få syn på kvinnan från långt håll och inte kunde motstå frestelsen att smygtitta på kvinnan. 6. en sexbrottsling som har följt efter kvinnan och som planerar att förgripa sig på henne. På avstånd har en jägare/guldvaskare sett rollpersonerna i området.
35. En familj bosättare i en prärievagn. Mannen som kör vagnen är likblek, hostar och svettas rikligt. Inifrån prärievagnen hörs en kvinna hosta och ett barn gny och snora. Alla i familjen verkar allvarligt sjuka.
36. En dilligens far fram i hög fart. Rollpersonerna ser att diiligensen är fylld till bristningsgränsen med stora välfyllda pengasäckar med texten banknamnet UMB Financial Corporation på. Kusken stannar inte för rollpersonerna. Pengasäckarna i dilligensen innehåller fågelfjädrar som döljer 1T4+2 beväpnade män. Dilligensen är ett lockbete för att få fast en rånarliga som rånar bolagets dilligenstransporter i området.
37. Rollpersonerna ser på avstånd en gammal fallfärdig stuga. Två hästar står bundna utanför skjulet. När rollpersonerna kommer nära så ser de genom ett av stugans trasiga fönster två personer sitta vid ett bord och dela upp pengar. Personerna (1T6): 1-2. är rånare som räknar och delar upp ett rånbyte. 3-4. är kofösare som delar upp de gemensamma tillgångarna eftersom de planerar att rida skilda vägar nästa dag. 5-6. är prisjägare som har funnit ett tillhåll med ett rånbyte gömt under golvbrädorna.
38. En övergiven mula som står och betar för sig själv. Ingen person syns i närheten.
39. En drifter som närmar sig rollpersonerna. När han närmar sig dem så drar han ner hatten och tittar ner i marken för att undvika ögonkontakt och att hälsa på rollpersonerna.
40. Två gravhögar med provisoriska kors. På korsen är det inristat: "RIP J.B" och "RIP F.K". Gräver man upp gravarna så ser man att en av dem är tom.
41. Hjulspår efter en dilligens. Hjulspåren leder bort från vägen till ett buskage eller en grotta där den undangömda dilligensen påträffas. Dilligensen innehåller en trädlåda med 1 hundra T10 dollar. Sedlarna är märkta med osynligt bläck.
42. Plötsligt hörs ljudet av skott på nära håll i omgivningen. När rollpersonerna lyckas lokalisera platsen för skottlossningen (1T6): 1. så möts de av 1T4+2 män som rider förbi dem i hög fart. När rollpersonerna fortsätter så ser de två döda män ligga på marken. En man med revolver gömmer sig i omgivningen och tror att rollpersonerna är gärningsmännen. 2. Rollpersonerna ser på avstånd hur en obeväpnad indian hoppar till medan 1T4+2 män står runt omkring och skjuter vid hans fötter samtidigt som de skrattar högt. En av männen höjer därefter sin revolver mot inidianens huvud och säger "Dags att dö rödskinn!" samtidigt som han spänner hanen. 3. en strid som pågår mellan två person som skjuter i skydd av sina döda hästar och två personer som skjuter i skydd av ett stenblock/träd. Det är omöjligt att avgöra vilka som är offer och gärningsmän. Det blir en strid mellan alla tre parter om rollpersonerna blandar sig i. 5. en överförfriskad kofösare skjuter glatt omkring sig. 6. En man som skyddar sig bakom ett stenblock/träd samtidigt som någon skjuter från okänt håll mot honom med gevär.
43. En prisjägare som frågar rollpersonerna efter en efterlyst kvinna som skjutit sin arbetsgivare.
44. En huggorm som skrämmer en av rollpersonernas hästar så att den kastar av honom/henne och skenar iväg.
45. En person i prärievagn som utger sig för att vara handelsresande. Han har en sjuk svåger i vagnen säger han och ber rollpersonerna se om honom. Mannen verkar medtagen. Rollpersonerna lägger märke till att svågern ser ut att ha blivit utsatt för strypförsök eller hängning då han har ett långsmalt blåmärke längs halsen.
46. En gammal stuga i skogen. En svag strimma av rök siger ur skorstenen. När rollpersonerna närmar sig öppnas dörren på glänt. Ur dörrspringan sticker en gevärspipa ut och de hör kvinnoröst som säger "Försvinn härifrån!". I stugan bor en ensam kvinna på 25-40 år med medfödda handikapp. Hon är harmynt (gomspalt), skelar så det knappt går att se åt vilket håll hon tittar och haltar krafigt på ena benet. Ingen därifrån hon kommer vill veta av henne. Hennes familj har stött bort henne då de anser att hon lider av arvssynd. Kvinnan är klädd i gamla paltor, smutsig och undernärd. Hon är självlärd på medicin eftersom hon är uppvuxen i en framstående läkarfamilj. Dessutom har hon under alla år hon har bott i stugan lärt sig koka läkemedel av örter hon plockar omgivningen. Då och då vandrar hon den långa vägen till postkontoret i den närbelägna staden för att hämta ut små paket från en hemlig avsändare.
47. En lokal tidning. En av tidningens huvudnotiser är en efterlysning på en person som råkar vara skrämmande lik en av rollpersonerna. Det hade varit ett roligt sammanträffande om det inte hade varit för att personen är efterlyst död eller levande för mord.
48. En av rollpersonernas hästar går ner sig i sumpmark/kvicksand. Hästen sugs snabbt ner i marken. Rollpersonerna har bara 1T6+1 försök på sig att rädda hästen från att drunkna/kvävas.
49. Rollpersonerna har längs färdvägen tappat en viktig pryl som har suttit på någon av hästarna. Det är oklart när under färden de har tappat prylen. Det kan handla om timmar. Det kan handla om dagar.
50. Två armésoldater som eskorerar en fånge. Fången ser rädd ut och ser ut att ha skador som efter tortyr. Fången tittar på rollpersonerna med en blick som säger "Snälla, rädda mig".
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
51. Rollpersonerna ser på avstånd en medelålders man med stort grått skägg i en trasig, sliten och dammig sydstatsuniform. Mannen sitter på huk vid sin häst och drar streck i jorden framför sig med en pinne. Om rollpersonerna närmar sig mannen så ser de att han har riktat vad som ser ut som avancerad militärstrategi. Om han upptäcker rollpersonerna så reser han sig upp och stirrar han på dem med en sjuk blick samtidigt som han säger med bestämd röst till rollpersonerna: "Soldater, tack gode Gud för att ni hann hit i tid för det stora slaget!" följt av "Leve Amerikas konfedererade stater!". Mannen är ett psykiskt sjukt gammalt befäl från sydstatsarmén. Han lever i en fantasivärld där inbördeskriget fortfarande pågår för fullt. Ingen vet hur eller varför han har hamnat i vilda västern. Han tror han befinner sig på landsbygden på östkusten. Han är övertygad rollpersonerna är hans soldater i samma stund som han ser dem. Överger de honom så betraktar han dem som desertörer och han blir besatt av att jaga rätt på dem och avrätta dem för att de har deserterat från armén. Mannen hör hemma på ett dårhus men han har stor stridserfarenhet och är riktigt duktig på att hantera sina revolvrar. Om rollpersonerna spelar med så kan de har stor användning av honom i strid. Tar man med honom till en stad gör man bäst i att gömma undan honom på ett hotell eller i ett rum på saloonen innan han börjat gapa "Död åt Abraham Lincoln! Leve vår rättmätiga president Jefferson Davis!". Han dör hellre än att han tar av sig sin sydstatsuniform. Det bästa han vet är att döda blårockar. Han bor i resterna av ett övergivet fort som bränts ner av indianer. Själv tror han att fortet är ett nybyggt sydstatsfort på den amerikanska östkusten.
52. En ung indiankvinna som har blivit utstött från sin stam skuggar rollpersonerna och stjäl mat av dem när de sover. Hon passar samtidigt på att flytta ett värdfullt föremål från en av rollpersonerna till en annan för att få det att se ut som de stjäl från varandra. Rollpersonen som har blivit bestulen upptäcker att mat saknas och att föremålet är borta.
53. En flod (som inte är utmärkt på karta) blockerar vägen för rollpersonerna. Floden är väldigt ström och svår att forcera.
54. En enorm explosion hörs på väldigt långt avstånd. Explosionen är så hög att rollpersonernas hästar skenar om de inte lyckas hejda dem. Explosionen beror på att någon har (1T6): 1-2. utfört ett attentat mot en prärievagn lastad med nitroglycerin på väg till en gruva. Attentatet har dödat alla (?) i ekipaget. Spillrorna av ekipaget är utspridda över ett stort område. 3-4. utfört ett attentat mot en armétransport med ammunition och krut. Endast spillror utspridda över ett stor område återstår av transporten. 5-6. utfört ett attentat genom att aptera en stuga med med dynamitgubbar och sedan sprängt stugan. Endast spillror av stugan (och människorna i den) är utspridda i området.
55. Rollpersonerna ser en 1,5 m x 1,5 m x 1 m hög med omsorgsfullt staplade stenar. Stenarna döljer: 1-2. en indangrav. Under alla stenar ligger ett skelett i forsterställning. Skelettet är inlidat i tyg och intill skelettets bröstkorg ligger en medaljong som är fäst med en läderrem i skelettets halskotpelare. (förbannad vare den som förstör graven!). 3-4. en vapengömma med gevär och revolvrar. 5-6. en trälåda med dollarmynt.
56. Ett bonishus av timmer. På tomten finns huvudena av en man, en kvinna och ett flickebarn spetsade på pålar. Kropparna ligger på tomten framför boningshuset. Huset är tomt på allt av värde. Det enda som finns i huset är ett bord, några stolar, en hylla och en köksskänk samt två vuxensängar och två lika stora barnsängar.
57. En övrgiven stuga. Stugan är i hyfsat skick. Duger perfekt som skydd mot vänder och vind. Intill huset finns tunnor till hälften fyllda med regnvatten. Tunnornas vatten är (1T6): 1-4. Drickbart. 5-6. Ohälsosamt. Problemet är att stugan då och då används av andra personer som inte är glada över att hitta rollpersonerna i stugan.
58. En man sitter i skuggan av ett träd med ryggen mot trädet. Mannen tittar tomt framför sig och är inte kontaktbar. Han försöker utan att lyckas föra en liten glasflaska med genomskinlig vätska i till munnen för att dricka. Om rollpersonerna hjälper honom så dricker han upp halva innehållet i flaskan och 1-2. sluter ögonen i några minuter. När han öppnar ögonen igen är det som om fan flugit i honom och han attackerar rollpersonerna i blint raseri. 3-4. faller i koma. 5-6. kvicknar till mirakulöst snabbt. Erbjuder rollpersonerna en annan flaska med samma innehåll som tack för hjälpen.
59. En skorpion kryper ner i stöveln på en av rollpersonerna en natt. Rollpersonen vaknar av en intensiv smärta i underbenet. Rollpersonen blir sämre och sämre för var dag som går tills rollpersonen får vård.
60. En person gräver en grav. Bredvid personen ligger en död person. När personen som gräver graven får syn på rollpersonerna så kastar sig personen upp på sin häst och sätter av i full fart för att komma undan.
61. Rollpersonerna hittar en svårt skottskadad person. Personen är döende men försöker säga någonting till rollpersonerna. Efter att ha pendlat mellan liv och död några gånger så väser personen ett namn men inget mer. Sedan somnar mannen in för gott.
62. En häst tappar en sko. Hästen riskerar att skadas av att ridas utan sko.
63. En grupp rollpersonerna möter vill byta bort mat mot rent vatten med rollpersonerna. Den som äter maten de byter bort drabbas av magsjuka.
64. Rollpersonerna hittar en naturformation som är ett perfekt tillhåll om man vill hålla sig undan.
65. En död jägare. Ett stort rovdjur ser ut att ha kalasat på jägarens kropp som är uppäten in på benpiporna.
66. En regnbåge avtecknar sig tydligt mot skyn.
67. En kofösare som rider på en haltande häst erbjuder rollpersonerna ett skuldbrev på en stor summa pengar i utbyte mot en av rollpersonernas hästar.
68. Rollpersonerna hör ett dån av hovar slå mot marken. Ljudet tilltar mer och mer. Till slut ser rollpersonerna en enormt stor flock buffalos kommer springandes mot dem. Nu gäller det att rida för livet om man inte ska bli tacklad och ihjältrampad.
70. Rollpersonerna hittar en övergiven gruva som till stora delar är vattenfylld. Om de utforskar den så hittar de en kvarglömda lådor med dynamit en bit in i gruvan. Strax efteråt rasar gruvans ingång igen. Efter att ha letat runt i gruvan så ser de en strimma av dagsljus lysa upp grottan. Det går att klättra upp genom en smal spricka i berget. Med sig kan de få 2T6 dymanitgubbar var. Problemet är att rollpersonerna har svårt att hitta till gruvans ingång utanför vilken de band hästarna.
71. Rollpersonerna stöter på en väldigt lång man. Han är den längsta man de någonsin har sett. På hästen har han säckar som skramlar som om de innehöll stora mängder mynt. Mannen är handelsresande freakshow-artist.
72. Rollpersonerna hittar en grotta. Grottan ser ut att ha använts som någon form av tillhåll. Tre halmhögar med filtar på ser ut att ha använts som sovplatser utanför grottans öppning finns en eldstad. I grottan hittar rollpersonerna en skrynklig papperslapp som innehåller en sifferkod.
73. Rollpersonerna ser en rökpelare stiga mot skyn i fjärran. Om rollpersonerna beger sig dit upptäcker de att det är en stor skogsbrand och innan de vet ordet av det befinner de sig i en labyrint av brinnande skog.
74. Rollpersonerna stöter på två bosättare med några barn som färdas i en prärievagn. Mannen presenterar sig som Karl-Oskar och kvinnan som Kristina. De pratar en lustig dialekt och det är svårt att förstå vad de egentligen säger. Rollpersonerna lyckas i alla fall förstå att Kristina ber om lite vatten till sina barn. Om rollpersonerna ger henne det så tackar hon dem genom att ge dem en rödmålad prydnad i form av en stiliserad trähäst som hon kallar "Dalahest". Kanske imponerar den på människor som kommer ifrån samma land som bosättarna?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Måns;n120703 said:
Nice! Lovar att hjälpa til när tiden är på min sida!
Bra! Försök att hitta på saker som man kan få långsiktiga konsekvenser för rollpersonerna. Saker som spelledaren kan bygga vidare på senare i kampanjen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
75. Ett gäng soldater i gråa rockar kommer ridande. Om rollpersonerna ger sig till känna och kommer nära med hälsningar i stil med "må södern resa sig igen" börjar soldaterna demonstrativt slå bort dammet från sina rockar som vid rengöring visar sig vara BLÅA. Det är bara för Trinity, Bambino och manen utan namn att lägga långa benet före.

--
Jag har inte läst supernoga den här kanske redan finns med?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Harry S;n120775 said:
Bra! Försök att hitta på saker som man kan få långsiktiga konsekvenser för rollpersonerna. Saker som spelledaren kan bygga vidare på senare i kampanjen.
76. Ett öronbedövande dån, verkar komma västerifrån. Djur flyr i panik. Timmar senare börjar enorma rökmoln skådas i den västra horisonten. Under de kommande dagarna täcks västra och centrala "USA" av giftig och radioaktiv aska. Inled Mad Max/mutant-fasen av kampanjen.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
slanfan;n120789 said:
76. Ett öronbedövande dån, verkar komma västerifrån. Djur flyr i panik. Timmar senare börjar enorma rökmoln skådas i den västra horisonten. Under de kommande dagarna täcks västra och centrala "USA" av giftig och radioaktiv aska. Inled Mad Max/mutant-fasen av kampanjen.
Den går bort. Mötestabellen är tänkt att innehålla möten som spänner mellan spaghettiwestern och realistisk western.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
76. Rollpersonerna hittar skelettet av en guldprospektör. I en väska hittar de en (1T6): 1-3. ett bevis på en inmutning. 3-6. en karta med ett kryss utmärkt. Krysset är platsen (1T6): 1-2. där prospektören har myntat in ett ställe där han hittat en guldfyndighet. 3. bestämt träff med sin kompanjon. 4. det övergivna gulgrävarlägret. 5. bergsområdet med stor rasrisk 6. ska träffa rånarna som i utbyte mot andelar av guldet ska mörda chefen för gruvbolaget.
77. Rollpersonerna passerar en järnvägslinje. Järnvägsrälsen har stora solkurvor att tåg skulle löpa stor risk att spåra ur om det kom nu. Rälsen (1T6): 1-2. används inte. 3-4. används men tåget spårar inte ur. 5-6. används och ett tåg kommer att spåra ur. Nästa tåg kommer om 1T4 dagar.
78. Rollpersonerna ser på avstånd hur ett gäng rånare förbereder ett tågrån genom att placera stora stenblock på rälsen.
79. 1T4+1 personer ikädda Ku Klux Klan klädsel står är på väg att hänga en svart man i ett träd. En av KKK-personernas bror är sheriff i countyt.
80. En bordellägare letar efter en prostituerad mexikansk kvinna som har rymt från hans bordell. Han erbjuder rollpersonerna en belöning om återför kvinnan till honom.
81. Rollpersonerna möter en prärievagn. I vagnen finns en man och kvinna med en pojke i 10-årsåldern som ser lortig ut. Pojken ser mager ut och försöker plocka ett äpple från en tygsäck med frukt (eller stjäla mat av rollpersonerna). Kvinnan upptäcker pojken och börjar misshandla honom grovt inför rollpersonerna. Hennes man verkar inte reagera över den svåra misshandeln.
82. En lite grupp nybyggare som bor i 1T4+2 timmerhus trakkaseras av 1T4+1 kriminella män. Männen vill skrämma nybyggarna till att lämna boskapsbaronens marker. Om rollpersonerna konfronterar de kriminella männen så säger de att de arbetar åt en boskapsbaron och att det är de som ÄR lagen här. Nybyggarna har papper på att de har besittningsrätt som gör att boskapsbaronen inte får vräka dem.
83. En grupp män håller på och saboterar järnvägsräls (det är inget rån utan sabotage). Männen (1T6): 1-2. arbetar på uppdrag av en ledningen i en stad som är rädd att deras stad ska bli en spökstad eftersom befolkningen lämnar staden för staden som har järnväg. 3-4. ett konkurrerande järnvägsbolag som vill skada konkurrentens affärsmverksamhet. 5-6. en liga som med hjälp av en jurist säljer "försäkringar" till järnvägsbolag.
84. En grupp (2T6) regulatorer stoppar rollpersonerna för att kontrollera att de inte är tillhör motståndarsidan i ett pågående ranchkrig.
85. En prisjägare letar efter en ung kvinna som har rövats bort av några män. Kvinnans far har utfäst en belöning till den som räddar kvinnan.
86. Ett gäng fångar arbetar med att bygga en väg. Fångarna övervakas av en grupp män armésoldater. En av fångarna (1T6): 1-2. försöker rymma genom att förska rida iväg på en av rollpersonernas häst. 3-4. ber i smyg rollpersonerna göra honom en tjänst genom att hälsa en person i en stad att en annan person snart ska förflyttas mellan två fängelser. 5-6. ber rollpersonerna att hämta ett föremål på en plats och sedan lämna det till en person på en annan plats.
87. Två guldgrävare slåss om en inmutning. Båda har papper på att de har mutat in området. Det ena pappret är falskt.
88. Två kriminella män utklädda till armésoldater lurar rollpersonerna att de letar efter en efterlyst person som gömmer sig i området. De ber rollpersonerna att hjälpa dem. Mannen är beväpnad och tänker inte ge sig frivilligt. Han är efterlyst dead or alive. De erbjuder rollpersonerna (falska/märkta) pengar som belöning. Mannen är egentligen en avhoppad ligamedlem och son till en inflytelserik person. Några timmar efter att ha hjälpt de falska armésoldaterna så stöter rollpersonerna på en grupp armésoldater som säger sig leta efter två kriminella män som utger sig för att vara just armésoldater vilket är ett mycket allvarligt brott.
89. Rollpersonerna ser en ung man till häst lämna över ett tygbylte till en ung kvinna. Der ser sig om ordentligt innan de skiljs åt. Kvinnan vandrar några km till en närbelägen gård. Längs hela vägen ser hon sig om för att kontrollera att ingen följer efter henne. Mannen som lämnar över byltet är i hemlighet far till ett av hennes barn men det vet inte hennes man som hon lever på gården med om. Byltet innehåller lite småpengar, skorpor och grovt bröd.
90. Tre övergivna tält. Tälten ser ut att ha lämnats i brådrasket. Några kokkärl, en lokal karta, hinkar, spadar och hackor finns i det lilla tältlägret. I ett av tälten ligger ett ägarbevis för ett delägarskap i ett gruvföretag.
91. Rollpersonerna ser 2T6 indiantält på avstånd. Ingen rörelse syns i eller omkring lägret. Om de undersöker indianlägret så hittar de indianlik (3 äldre män, 15 kvinnor och 15 barn och 5 spädbarn). Männen och kvinnorna är ihjälhuggna med kniv eller sabel medan barnens skallar är krossade. Kropparna har utsatts för ett grovt övervåld för att sedan lämnas i den varma solen. Det torkade blodet, kropparnas tillstånd och flugorna i såren vittnar om att massakern troligtvis har skett för några veckor sedan. I jorden i lägret finns avtryck från hästar och ett och annat stövelvtryck. De hittar också en manschettknapp från en militärrock.
92. Rollpersonerna hör hur hästen trampar på något som låter som trä under jorden. Det är en liten trälåda som ligger nedgrävd några centimeter under jorden. Om rollpersonerna gräver upp lådan så hittar de i lådan lite manskläder i gott skick samt inlindat i vattenavstötande tyg (1T6): 1-3. 2T6+3 sheriffsjtärnor och en (falsk) federal arresteringsorder på en person 4-6. en (falsk) benådan av en person med delstatsguvenörens förfalskade namnteckning samt ett brev från person A som uppmanar person B att med hjälp av benådan hjälpa personen som benådan gäller.
93. En rånad dilligens med skotthål i och ett sönderskjutet hjul. Vakten och kusken är ihjälskjutna men dilligensens last som består av post är orörd. En bit ifrån dilligensen ligger två maskerade personer. Också döda. Hylsor ligger kvar men inga vapnen finns på platsen.
94. En kvinna på en häst som försöker rida iväg från rollpersonerna när hon ser dem. Kvinnan är dömd till husarrest efter att ha stulit mat till sin familj. Hon får egentligen inte lämna sin gård under strafftiden och försöker därför undvika rollpersonerna.
95. Resterna av ett övergivet sågverk tömt på allt av värde. Det ser ut att finnas gott om bra skog kvar att avverka. Konsigt att sågverket har övergetts.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Gillar ni inte möten i vilda västern eller gillar ni inte vilda västern eller gillar ni inte att skriva om möten i vilda västern eller varför skriver ni inte i tråden?
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Harry S;n120965 said:
Gillar ni inte möten i vilda västern eller gillar ni inte vilda västern eller gillar ni inte att skriva om möten i vilda västern eller varför skriver ni inte i tråden?
Förmodligen för att jag är jävligt lat och orkar inte läsa igenom allt som redan skrivits.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Trollkalle;n120975 said:
Förmodligen för att jag är jävligt lat och orkar inte läsa igenom allt som redan skrivits.
Det är lugnt. Alla är vi olika. Sedan behöver man i och för sig inte läsa igenom allt som har skrivits för att komma med egna förslag. Dubbletter kan gallras ut i efterhand. Skriver man tillräckligt unika saker så är det osannolikt att de redan förekommar i listan och det blir mer spännande "möten" också.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Harry S;n120999 said:
Det är lugnt. Alla är vi olika. Sedan behöver man i och för sig inte läsa igenom allt som har skrivits för att komma med egna förslag. Dubbletter kan gallras ut i efterhand. Skriver man tillräckligt unika saker så är det osannolikt att de redan förekommar i listan och det blir mer spännande "möten" också.
Ok då skriver jag lite ????

1. Rollpersonerna ser hur dammoln kommer närmare dem. Detta är egentligen en T100 bufflar som springer emot dem.
2. Rollpersonerna hittar ett "berg" mitt i ödemarken. Om dem undersöker det så ser dem att det är ett rövarnäste.
3. Rollpersonerna hittar en väldigt sliten kikare på marken. Om dem kollar i den så sticks dem i ögat av en kniv som skuts ut.
4. Rollpersonerna hittar en häst. Om dem sätter sig på den och försöker rida så märker dem att hästen är ytterst snabb, smidig, tålig och den förstår vad man säger.
5. Rollpersonerna hittar en kompass. Om dem använder den så kommer den visa dem till det som dem vill allra mest.

Nu ska jag äta men skriver mer sen hoppas dessa sakerna kan vara till användning ????
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Trollkalle;n121037 said:
Ok då skriver jag lite ????

1. Rollpersonerna ser hur dammoln kommer närmare dem. Detta är egentligen en T100 bufflar som springer emot dem.
2. Rollpersonerna hittar ett "berg" mitt i ödemarken. Om dem undersöker det så ser dem att det är ett rövarnäste.
3. Rollpersonerna hittar en väldigt sliten kikare på marken. Om dem kollar i den så sticks dem i ögat av en kniv som skuts ut.
4. Rollpersonerna hittar en häst. Om dem sätter sig på den och försöker rida så märker dem att hästen är ytterst snabb, smidig, tålig och den förstår vad man säger.
5. Rollpersonerna hittar en kompass. Om dem använder den så kommer den visa dem till det som dem vill allra mest.

Nu ska jag äta men skriver mer sen hoppas dessa sakerna kan vara till användning ????
Perfekt Trollkalle! Det var bara 1:an som fanns i min lista innan.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Din lista inspirerade mig till nr. 96 på min lista:

96. Rollpersonerna ser 1T6 vildhästar (mustanger) som galloperar i hög fart. Av mustangernas rörelsmönster av döma så är de hästar av väldigt hög kvalité. Klarar rollpersonerna av att fånga och tämja dem?
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Harry S;n121118 said:
Din lista inspirerade mig till nr. 96 på min lista:

96. Rollpersonerna ser 1T6 vildhästar (mustanger) som galloperar i hög fart. Av mustangernas rörelsmönster av döma så är de hästar av väldigt hög kvalité. Klarar rollpersonerna av att fånga och tämja dem?
Det gillar jag verkligen ????
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Harry S;n120965 said:
Gillar ni inte möten i vilda västern eller gillar ni inte vilda västern eller gillar ni inte att skriva om möten i vilda västern eller varför skriver ni inte i tråden?

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
97. Ett långt staket spärrar av vägen. Det är en gigantisk omväg som gäller eller att ta sig över det. Bakom staketet börjar Culum O'Brians marker och eftersom han ligger i fejd med sina grannar kan RP råka rida rakt in i fejden.
98. Indianers begravningsplats. Helig mark.
99. En svårt sårad grizzlybjörn anfaller. Jägarna är strax bakom och vill ha sitt byte.
100. Ett övergivet hus med tillhörande mark. Ägaren har rest tillbaka till östkusten för att ordna fram kapital och kommer att återvända inom en månad.
101. En halvfärdig kyrka och en klentrogen präst.
102. Guld!
103. Jordskred!
104. En boom town som än så länge bara är ett tältläger. Slå 1T6 för att avgöra resurs: 1. Olja 2. Koppar 3. Järnväg 4. Silver 5. Kol 6. Guld.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Jocke;n120776 said:
75. Ett gäng soldater i gråa rockar kommer ridande. Om rollpersonerna ger sig till känna och kommer nära med hälsningar i stil med "må södern resa sig igen" börjar soldaterna demonstrativt slå bort dammet från sina rockar som vid rengöring visar sig vara BLÅA. Det är bara för Trinity, Bambino och manen utan namn att lägga långa benet före.

--
Jag har inte läst supernoga den här kanske redan finns med?
Och i bakgrunden spelas aeaeaa waa waa waa....


Underbar scen med Tuco och Blondie.
 
Top