Nekromanti Vilda hästar?

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Jag har för mig att det står om vildhästar i Monster & Varelser, men jag har tyvärr inte boken hemma. Jag har dock aldrig hört att det skall finnas vilda kor (är inte ens säker på om kor finns i Mundana, eller är jag helt ute och cyklar? Vore ganska coolt om det inte fanns...)

/Doda
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Vilda kossor

I Kraggbergen lever ett hårigt och köldtåligt klövdjur som mest kan liknas vid myskoxar. Om man vill kan man se dem som vilda kor. Det gör i alla fall kraggbarbarerna där "mjölka kor" är ett av de sätt en ung barbarhanne kan klara sitt mandomsprov på.

Mvh / Phelan
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jämför medeltiden i Europa.

Att jämföra med medeltiden i Europa brukar vara ett enkelt sätt att få en riktlinje. Fanns det vilda hästar och kossor i medeltida europa, ja då är det troligt att dom även finns på sina ställen i Mundana.

Och nej, jag har ingen aning huruvida det fanns vilda kor, men vilda hästar torde ju funnits tycker man.

/Naug
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vildhästar finns (enligt M&V) på många håll i Mundana. Exempelvis finns det flertalet flockar i såväl Sunariskogen som ute på Ashaslätten i Asharien.
De är dock ingen vanlig syn då de är mycket skygga djur.

Vilda kossor tror jag är en destå ovanligare syn då kossorna är ett relativt domestikerat djur. Vanligare är nog i så fall deras hårigare kusiner. Skulle kunna tänka mig att det skulle kunna finnas sånna lite var stans exempelvis Raunslätterna och Olandet.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Snuskhummer!

Jag ser framför mig den djärve barbaren som, svept i en djurfäll, betraktar flocken av myskoxar i den virvlande snön, utrustad bara med en liten hink. Han får syn på en ko med kalv som står ytterst i gruppen av djur och närmar sig samtidigt som han hoppas att myskoljan han gnidit in sig med ska dölja människolukten...

Mvh / Phelan
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Re: Vadå coolt?

Om det inte finns kor, måste ju hela boskapssköteleslkarusellen (långt ord...) se helt annorlunda, mjölk är förmodligen inte alls lika grundläggande föda som i vår värld, och med andra ord heller inte smör, ost och "mejeriprodukter". Antingen skulle nästan ingen i Mundana dricka mjölk, eller så skulle något annat djur få rollen som mjölkdjur (get?).
Annorlunda, och därmed coolt.

/Doda (som inser att hela antagandet var ganska osannolikt...)
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Självklart, (lite OT)

Eftersom så stora delar av Mundana är vilda och ociviliserade vore det konstigt om det inte fanns vilda kossor och pållar nånstans..

Dessutom finns allt i Mundana, till och med modern skräpmat :gremsmirk: ,det enda som saknas är väl egentligen drive in-resturanger och hemkörning :gremwink:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
För att stoppa debatten...

Det finns kor i mundana, annars skulle man inte kunna ha det som inkomst i, enligt Riddarens förläningsregler.

Mvh Victor Palm...

...Som ger ett officiellt svar.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Re: Jämför medeltiden i Europa.

I Spanien finns det väll fortfarande vilda hästar på sina ställen. I det medeltida europa borde det ha funnits vilda hästar om min tidigare mening stämde.

/The_Gorger, osäker
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Jämför medeltiden i Europa.

Oh ja, i Spanien finns det vilda hästar, jag var och såg på några, på ett berg mitt i dimman. Det var riktigt effektfullt.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Re: Självklart, (lite OT)

Kossor vet jag inte precis. Det känns lite konstigt att de skulle gå omkring och beta rätt ute i vildmarken men vildhästar det finns.

Jag har då aldrig någonsin hört om vilda kossor men mycket ska man vara med om ......
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Självklart, (lite OT)

Kossorna var vilda från början, liksom alla andra varelser. Det var vi människor som senare tämjde dem och slängde in dem i hagar och ladugårdar, och där har de stannat alltsedan dess.
 
Top