Nekromanti Viktigt hos SL?

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Vad tycker folk är vikitgt hos en SL? Vad gör en spelledare bättre än den andra?

"Våga vara dum!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ett par saker, ett att han är rättvis och inte favoriserar eller klanakar ned på någon, sedan borde han vara en strukturerad person och vara villig att arbeta med en kampanj osv, det krävs en del arbete för att få till en bra kampanj.
han ska mao inte vara rädd för arbete. dessutom måste han inte gå i samma mönster hela tiden utan vara beredd att göra annorlunda saker. dessutom måste han lyssna på spelarna och kunna ta kritik, men han måste kunna kritisera spelarna när de gör fel (RP:har bonden rustning ? SL:nej vad tror du ? *suck* RP: jag hugger huvudet av honom ! SL:*suck alabama*)
men det är skitsvårt att vara spelledare jämfört med att spela, däför att när man är spelare är det liksom go with the flow.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
inte bara SL?

Enligt min mening så beror inte allt bara på SL. Som SL är det inte mycket man kan göra om gruppen <B>vägrar</B> rollspela... Mycket beror på spelledaren och han/hennes viktigaste egenskap är att skapa en stämning och kunna ge spelarna en upplevelse och även att kunna anpassa sig till hur spelarna vill ha det.
Det är ju faktiskt så att man måste anpassa sig till hur spelarna vill spela rollspel. Spelar man med en kobold grupp som vill ha det så blir det inge roligt om inte spelledaren också vill att det ska vara så.
Sluta hellre spela med gruppen än att försök ändra dem. Eller prata med dem om vad du är missnöjd med. Försök komprimissa och låt spelarna spela det de vill spela. Om de vill vara conan - hjälten, låt dem vara det! HA ROLIGT! :)

// Jan Arenö
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Go With The Flow

Jo, men det är hemskt trist med spelare som följer strömmen och bara sitter och glor och sedan vaknar upp när som ska något tärningsslag för att sedan sjunka tillbaks i sin dvala.

"Våga vara dum!"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Begränsingar

En diskussion som varit här på konfan förut är ju den som handlar om hurvida man ska begränsa sina spelare som SL. Det är ingen hit om man som SL förberett en kampanj som bygger på att åtminstonde en rollperson är magiker och alla spelarna vägrar vara något annat än conan-figurer.

"Våga vara dum!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Go With The Flow

då har du drabbats av ngt som kallas "apatiska spelare", då måste man se till att saker händer, spräng sönder ngt eller låt en figur *poff* komma fram och rycka i deras näsor lr dylikt =) dock borde du också tänka på pauser då man får lite frisk luft däför att hjärnan klarar inte av att vara aktiv 7 - 10 timmar i sträck utan ngn form av afrodiasiak som läsk eller godis, ta ut dem och gå en stund och prata litet om äventyret, vad de har för förväntningar o dylikt.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Begränsingar

man förbereder ju kampnajer efter spelarna, annat vore uu dumhet, däremot kan man ju ha en kampanj liggande sedan länge som man redan har spelat en gång men det är ju en annan femma.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Begränsingar

Men om man inte känner sina spelare så bra att inte kampanjen passar gruppen så kanske man inte är så bra sl ändå, eller?

Jag brukar har riktlinjer i mina kampanjer, men skriver dem aldrig så hårt att man måste ha en magiker. Och om det skulle bli så får man lösa det på något annat sätt, t ex slp, magiska föremål, ge förmågor etc...

SL måste ju anpassa sig efter spelarna... man kan ju inte sitta o styra spelarna till vad som helst... När jag spelar mina äventyr är jag bara glad om spelarna hjälper till genom att komma med förslag såsom : "Jag känner en gammal gubbe uppe i bergen som säkert vet något om detta..."
givetvis skriker jag till om det är lite väl löjligt, men om det bara är lite löjligt så kan man bara utnyttja det:
Resan till gubben visar sig vara ett ödestiget vägval. Gruppen blir överfallen och till råga på allt så har gubben dött / blivit dödad. Detta ger ju dessutom uppslag till nya äventyr mm mm

Låt spelarna hjälpa dig spelleda... det är ingen idé att göra mer arbete än som krävs.. allt man behöver är att kunna improvisera lite..

// Jan Arenö
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Go With The Flow

Gå ut och gå efter 10 timmars lirande? Nja, jag tänkte mer på spelare som är på det sättet konstant. Nu är den spelgrupp jag spelar i mer eller mindre befriad från detta, men när det händer...så önska man allt att dom gick en promenad själva...hem lämpligtvis.

"Våga vara dum!"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Begränsingar

Ok, nu var mitt exempel kanske lite extremt. Man skulle inte förbereda en kampanj som bygger på en massa undersökande och detektiv arbete om man vet att spelarna är sånna som föredrar stora vapen och stora muskler. Men det finns alltid saker man som spelledare inte vill att ens spelare skall vara. Speciellt om en rollperson dör under pågående kampanj och spelaren ska göra en ny, då finns det defenitivt utrymme för SL att sätta begräsningar.

"Våga vara dum!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Go With The Flow

nee inte riktigt, man går ut och går efter kanske en 4 timmar. då kan man antingen ha ett ärligt samtal med dem och ifall de inte fattar efter det sök dig till andra jaktmarker, eller så kanske du borde revidera dig själv som SL.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
givetvis

Klart man ska sätta begränsningar, det är ju det sl bl.a. är till för! Men man ska undvika det... Det är ju inte någon idé att sätta begränsningar om det missgynnar speladet! En sl ska inte gå till ett spelmöte i tron om att han ska få spela som han vill, detär spelarna som bestämmer!
Spelarna har minst lika mycket makt som spelledaren då de lika gärna kan spela själva eller med någon annan. Det är ju ingen som vill spela med en spelledare som de inte tycker är bra... eller hur?

Jag tycker (definition för snart måste jag gå hem)
Spelledaren ska i den mån det går framhäva ROLLspelande och inte rollSPELANDE. Vi har haft praktexempel på en het diskution som pågick i 30 min om hurvida fåglar kvittra eller sjöng... Låt det ta den tid det tar, alla blir gladare i slutändan.

Ovannämda regel ska brukas i möjliga mån, det är inte så ql om ingen av spelarna vill ha det så och de sitter och surar för att det tar all tid.

Låt spelarna styra dig. Anpassa dig till hur spelarna vill ha. Strunta i om det sabbar uppdraget! Låt spelarna förföra dig in i spelet så som du försöker förföra dem. Att få en bra spelargrupp är inget som sker över en dag, man måste lära länna varandra och framför allt varandras karaktärer.
Detta kommer i sin tur leda till att dina spelare inte byter karaktärer lika ofta som de vill, då de växer in i dem! (Ibland blir det dock tvärtom)

Vet inte riktigt om det blev rätt det där... men lite åt det hållet :)

// Jan Arenö - ivrig på att förbereda kvällens spel... måste hem!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Begränsingar

då får du göra som så att du vaggar in dem på andra plan genom att visa att man inte alltid kan komma ngn vart med muskler utan att de måste tänka litet.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Busenkelt!

Den frågan kan jag svara på. Den var enkel. Så här är det: En spelledare är en person som på ett fantasifullt, trovärdigt och stimulerande sätt söker placera in spelarna i sin egen vision av rollspelsvärlden. Spelledarens funktion kan jämställas med en sagoberättares. Liksom en sagoberättare som inte förmår engagera sina åhörare bör räknas som en dålig sagoberättare, är en spelledare att betrakta som misslyckad om denne inte lyckas väcka den mest grundläggande känslan hos spelarna av engagemang och spänning. Den spelledare som genom stämningar och berättartekniska grepp lyckas få spelarna att förflytta sig in i rollspelsvärlden och bli integrerade delar av denna är däremot att räkna som en god spelledare.

- Targon, skrivare
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Busenkelt!

Låter bra... även fast jag personligen inte tycker att detta är en nödvändig egenskap. Personligen vill jag ha det, men jag tror det finns folk som mer vill spela rollspel än rollspela rollspel. Dessa bör ju köpa en dator istället, men det finns ändå de spelare / spelledare som tycker så, och då är detta ju faktiskt inte en nödvändig spelledaregenskap...

Men generellt är det en mycket bra beskrivning...

// Jan Arenö
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Inte riktigt så lätt

Tja, tänk på att det inte bara är spelledaren som skall kunna engagera, spelarna skall bli engagerade. Ofta beror det lika mycket på spelarnas inställning som på spelledarens förmåga.

/Antonio
 
Top