Nekromanti Viktigaste valfrågan för er?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Vilken är den viktigaste valfrågan inför hösten för just dig? Märk väl att jag inte frågar om vilket parti ni sympatiserar med, eller ens åt vilket håll på skalan ni befinner er mentalt (även om ni såklart får prata om sådant också).

Så... skola? jobb? skatter? miljö? integration? What?

Jag lutar nog åt att låta skattefrågan avgöra (med en dragning åt min uppfattning om respektive blocks personella kompetens, det finns en kandidat till statsministerposten som jag uppfattar som rent katastrofal).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Integritet, kommunikationsfrihet och övervakning. Vore det inte för Piratpartiet hade jag inte röstat alls.

På det stora planet så är den viktigaste politiska frågan i vår tid klimatförändringarna, och de pratas det inte om överhuvudtaget, så jag tror vi måste förbereda oss på att ta emot klimatflyktingar inom en snar framtid.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jobbfrågan, i meningen att jag vill ha kvar LAS för alla, en vettig a-kasselösning och inte anser att man behöver göra det enklare för vem som helst att starta eget.

Därefter miljöfrågor.

Och sedan skatter och att man inte ska sälja ut allt staten tjänar pengar på (inte alla förlustaffärer heller).

-Gunnar (som önskar att jag bara tyckte att en statsministerkandidat skulle vara katastrofal :p)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Skola

Friheten att sköta det egna livet. (Jag vill slippa storasystrar/politiker. Detta är inte en piratparti-sak, utan en mer generell attityd. Vi vill kunna välja skola till barnen. Frugan och jag vill dela upp barnledigheten efter egna huvuden, och inte enligt någon annans önskemål. Och så vidare.)

Integration & jobb. (Arbete är bästa sättet för en utlänning att komma in i det svenska livet.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Viktigaste valfrågan... Jag känner spontant väldigt lite inför de flesta frågor etablerade partier fokuserar på. Ingen av dem delar min uppfattning om skatter, samhällsbygge, bidrag/medborgarlön, miljö, kultur, skolpolitik, utrikespolitik eller... tja, eller någonting alls egentligen.

Någonstans, för mig, förutsätter "vilken fråga är viktigast" att det finns minst ett parti man inte tycker har helt stolliga idéer i frågan. Och det finns det nog inte.

Jag kommer nog att slentrianrösta på Piratpartiet, eftersom jag faktiskt kan ställa upp på åtminstone delar av deras plattform. Inte för att jag tycker att deras frågor är "viktigast", men i de viktiga frågorna finns det som sagt inget parti som faktiskt tycker något jag håller med om.

Blocken är rörande överens om att arbetslösheten är ett problem, att friskolor ska fortsätta finnas, att GY 11 ska genomföras, att ganska lite pengar ska gå till allmännyttan... Plus då att samtliga partier utom möjligen V helt och fullständigt köper den ideologiska kapitalismens verklighetsbeskrivning och problemformuleringar.

Visa mig ett parti som på allvar tänker satsa på att minska arbetsveckans längd, införa medborgarlön, kämpa emot GY 11, stänga ner friskolor, avveckla monarkin, och som inte samtidigt till exempel fjäskar för företagen etc. Det finns inget parti för mig.

Det finns tre reella möjligheter för mig:

#1 Inte rösta alls.
#2 Rösta på något pytteparti med typ tre medlemmar, som tycker nästan som jag i någon enstaka fråga
#3 Rösta på Piratpartiet.
#4 Rösta på S/V/Mp för vad de borde vara eller säger sig vara, snarare än för vad de är.

Jag är beredd att försvara min rätt att #1, eftersom att inte rösta är det enda sättet att lägga sin röst mot det parlamentariska systemet.

#2 är en fullständigt meningslös röst. Den är funktionellt identisk med #1. Att rösta handlar inte om att "följa sitt hjärta"; att rösta är som allt annat man gör: Ett rationellt val, och i sådana föredrar jag att försöka utföra den handling jag tror kommer att ge bäst resultat. #2 är som att rösta på kalle anka.

#4 är ohållbart. Jag vill inte medverka i att placera den där högerkärringen vid makten. Oavsett vad jag tycker att S borde vara. Lite samma sak gäller övriga. Möjligen kunde en V-röst fortfarande vara lite relevant, men även där hjälper man ju S till makten. En röst på V är en röst på S; för idag har vi ett tvåpartisystem.

Återstår gör bara #3. Det handlar inte om vilken fråga som är viktigast. Det handlar om att det är det enda alternativ jag kan försvara.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag tycker du glömmer alternatvitet att gå med i det riksdagsparti som man tycker ligger närmast ens åsikter (eller borde ligga närmast) och engagera sig för att göra det bättre.

-Gunnar (bara klarat av en av punkterna hittills)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
MrG said:
Jag tycker du glömmer alternatvitet att gå med i det riksdagsparti som man tycker ligger närmast ens åsikter (eller borde ligga närmast) och engagera sig för att göra det bättre.
Jag är alldeles för cynisk vad gäller den parlamentariska utslätningsprocessen för att välja det alternativet.

Men, jag är medlem i PP och F!, de två småpartier jag tycker jobbar för bra grejer. Har planer på att, när jag väl är klar med min utbildning (plugga 100% och jobba 100% må funka, men ger inte mycket tid till politik) engagera mig, framför allt i F!.

Där har vi faktiskt ett alternativ. Jag kan nog ställa mig bakom nästan allt F! säger och gör.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vilken är den viktigaste valfrågan inför hösten för just dig?"

Småföretagande, miljötänk och framtidsvisioner. Det sagt så vet jag inte vad jag ska rösta på alls förrän jag läst Vitulvs Valstugeguide 2010.


Storuggla, kryssar ibland på måfå
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Det finns tre frågor för mig som är väldigt viktiga:


Jag vill ha en rörligare arbetsmarknad
Jag vill ha ett bättre företagsklimat
Jag vill ha sänkta skatter
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jobb tror jag. Eftersom det är så kopplat till så många andra frågor, som integration, kriminalitet, utslagning osv.

Sen är det viktigt för mig att man inte har en stadsminister man behöver skämmas för, oavsett partifärg. Jag får panik av tanken att Sahlin antagligen blir vår nästa. Fan, kunde inte sossarna skaka fram nån bättre? Maktfullkomlige Göran Persson var ingen favorit, men man skämdes inte för honom i alla fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Arfert said:
Sen är det viktigt för mig att man inte har en stadsminister man behöver skämmas för, oavsett partifärg. Jag får panik av tanken att Sahlin antagligen blir vår nästa.
Har du läst Det Sovande Folket?

Jag läser den just nu. Jag skäms inte för Reinfeldt. Jag är rädd för honom.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Arfert said:
Sen är det viktigt för mig att man inte har en stadsminister man behöver skämmas för, oavsett partifärg. Jag får panik av tanken att Sahlin antagligen blir vår nästa.
Har du läst Det Sovande Folket?

Jag läser den just nu. Jag skäms inte för Reinfeldt. Jag är rädd för honom.
Alla har vi varit ung och radikal. Det där argumentet tappade sin spets i hösten 2005. Tro mig, jag var med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
EDIT:

...eller nä förresten. Jag tänker inte ta diskussionen. Det är karln inte värd.

EDIT 2: Faktum är att jag, för att nyansera min kanske något ensidigt negativa bild av statsministern, tänker citera honom, och inte med något stolleri från Det Sovande Folket, utan ett citat jag håller med om och som är av nyare valör dessutom:

nationalismen är det gift som mer än något annat har förgiftat den här kontinenten.
Samtliga partiledare och politiker har trots allt vid åtminstone något tillfälle sagt något vettigt. Som att Björklund vill återförstatliga skolan, till exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Nu när jag ändå sitter och läser Reinfeldtcitat så hittade jag följande pärla:

Jag vet vad Lars Ohly vill bli: Han vill bli en sådan där sidlinjespringare, ni vet de där med flaggorna, bortom planen. Det är ju det som är sanningen. Det förs aldrig en tillräckligt vänsterinriktad politik inriktad på att utsläcka den privata äganderätten. Det är nämligen detta som är det stora projekt som gör att Lars Ohly är kommunist och fortsätter att kalla sig kommunist. Han söker väljarnas mandat för att släcka ut den privata äganderätten i Sverige. Det är sanningen, och det har han inte bett om ursäkt för. För detta hoppas jag att han inte vinner väljarnas stöd 2006.
Jag lovar, att om Ohly går ut i media och står för denna vilja, säger att han vill utrota den privata äganderätten, då får han min röst.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
krank said:
Jag läser den just nu. Jag skäms inte för Reinfeldt. Jag är rädd för honom.
Min lilla politiska rant:

Jag är inte rädd för någon svensk politiker. Jag får inte heller panik av någon svensk politiker. De värsta de kan hitta på är att rucka skatten lite hit och dit eller försämra en tandförsäkring. Oh, scary. De skiljer sig så lite åt, och vågar/kan ändra så lite, att det inte spelar så stor roll. Förstår inte vad det finns att hetsa upp sig för.

Men det är klart, man kan alltid räkna kronor och ören man tjänar/blir av med, och rösta därefter. Man kan förstås också rösta ideologiskt, men det känns som ett tamt klimax - det roliga för ideologer torde vara att sitta i grupp och hålla med varandra alternativt gå i polemik på forum. Själva valet blir mest lite uppesittarkväll och "jahapp", typ som melodifestivalen.

Jag är osäker om jag kommer rösta, eftersom jag är utflyttad från Sverige, men miljöfrågan tycker jag är viktigast. Där kan Sverige hitta en nisch att satsa på. Jag skulle rösta för höghastighetståg illa kvickt - är det en valfråga? (fast när det står mellan att bygga spåren tills 2025 eller 2030 så är det inte mycket att välja mellan :gremsmile: - gör klart det på fem år och sluta gnäll).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Viktigaste valfrågan för mig, som är ung, är skolan.

Och därför lutar jag åt Piratpartiet.

Alla sju riksdagspartier vill i stort sett behålla det nuvarande systemet, eller förvärra det.

Piratpartiet säger jota i skolpolitiken förutom att de vill se mer opensource. Inte en lösning, men iaf något bra.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Vitulv said:
Vilken är den viktigaste valfrågan inför hösten för just dig? Märk väl att jag inte frågar om vilket parti ni sympatiserar med, eller ens åt vilket håll på skalan ni befinner er mentalt (även om ni såklart får prata om sådant också).

Så... skola? jobb? skatter? miljö? integration? What?

Jag lutar nog åt att låta skattefrågan avgöra (med en dragning åt min uppfattning om respektive blocks personella kompetens, det finns en kandidat till statsministerposten som jag uppfattar som rent katastrofal).
Äh, jag satt och funderade, och kom på att jag inte alls tycker skatterna är det viktigaste. Om skatten höjs eller sänks lite skiter jag nog i, förresten.

Ju mer jag tänker på det så finns det nog ingen sakfråga jag tycker är ytterst viktigast, och det finns inget parti jag känner mig helt bekväm med, rent ideologiskt.
Så mitt val 2010 handlar mer om att sätta vid makten de jag uppfattar som mest kompetenta att styra landet en mandatperiod till.

Tråkigt nog är det minst två partier jag skulle vilja skifta plats på i "alliansbildningarna".
 
G

Guest

Guest
Jag kommer rösta på piratpartiet, och fram till i vintras var det de viktigaste frågorna för mig, men alla i alla andra partier vill enligt mig ta alla delar av svenska politken och lagstadgningen och slänga den i skiten, så jag funderar allvarligt på att bli expat.

/Zorbeltuss
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Jag är lite i valet eller kvalet vad gäller valet, och känner att jag har svårt att bestämma mig mellan de två huvudalternativen.

Ska jag rita en bajskorv eller en erigerad penis på valsedeln?

Eller så ligger jag hemma och läser en god bok istället.

---

Nu var jag kanske ett rövhål som inte svarade på ditt huvudinlägg på ett ordentligt sätt, VItulv. Det får man kanske leva med när man vill prata politik, men faktum är att jag känner mig väldigt ointresserad av de politiska frågor som ställs. Antagligen är jag fantastiskt ointresserad av de politiska frågor som över huvud taget kan ställas inom en västerländsk parlamentarisk demokrati.
 
G

Guest

Guest
Vimes said:
Ska jag rita en bajskorv eller en erigerad penis på valsedeln?
Om du skriver bajskorv istället på en blank valsedel så får inte bara rösträknarna reda på det utan det kommer komma med i officiell statisktik..
 
Top