Nekromanti Viktigast?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Att rollspelet vet vad det vill.

Då får spelet ett fokus och en riktning som gör att man vet vad man är tänkt att göra i det och hur man ska nå dit. SEN kan man spreta, men det är först sen.

Mitt favoritexempel är de olika Star Wars-inkarnationerna. De olika d6-versionerna är i olika grad spretiga, men d20-versionen är spretigast. Det vet verkligen inte vad det vill: man kan spela nästan vad som helst i vilken av erorna som helst, och det innan man ens köpt sin första såsbok.

Den första d6-versionen är dock ärketydligast. "Ni är rebeller" säger boken till en. "Förgör det ondskefulla imperiet!" Först därefter kommer böckerna om hur man spelar pirat, skurk, prisjägare eller vad som helst annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
FÖRTYDLIGANDE: Om du var tvungen att välja en grej som ska slå högre än de andra, vilken skulle det vara?

... Med andra ord söker jag inte "helheten" eller kombinationer av något slag. Kort sagt: vad slår högst om du måste välja ett alternativ?

... Stämningstexter, värld, resolution, tärningsval, rollpersonsplotter, illustrationer etc.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rent spontant skulle jag själv säga: Grundkonceptet - vad man gör, eftersom det oftast är det jag är ute efter när jag frågar vad ett spel handlar om. Först då kan jag luta mig åt om jag tycker det är ett coolt spel eller inte. En idé med grogrund och stämning har ofta en intressant spelvärld i bagaget. Sedan får regler och annat hänga med eller ändras. Att inspireras av vad man ska göra går nog först...

... Spelvärldar kan hittas på, skapas tillsammans osv.
... Regler kan kastas ut, förändras, dämpas ned osv.
... Men en bra idé, en schysst handling är liksom hjärtat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag tänker nog fortsätta säga att det viktiga är att rollspelet berättar vad det är tänkt att man ska hålla på med.

Det är inte det enda viktiga, och det i sig får mig inte att vilja spela spelet (det finns ingen ensam faktor som i sig räcker), men spel som inte berättar vad det är tänkt att man ska hålla på med tycker jag är helt ospelbara.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
solvebring said:
Om du var tvungen att välja en grej
Texten (all text!) i rollspelet ska ha attityd, vara cool och ge intrycket av att vara skrivet av en hårding. Apocalypse World och några av de texter till neotech 3 jag læst uppfyller det hær kravet. Inga andra (som jag sett).

Eftersom jag nu måste vælja en grej :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
xyas said:
solvebring said:
Om du var tvungen att välja en grej
Texten (all text!) i rollspelet ska ha attityd, vara cool och ge intrycket av att vara skrivet av en hårding. Apocalypse World och några av de texter till neotech 3 jag læst uppfyller det hær kravet. Inga andra (som jag sett).

Eftersom jag nu måste vælja en grej :gremtongue:
Då är Urchin ett rollspel för dig. Det har sannerligen attityd!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
solvebring said:
Det är liksom lite av tanke med tråden: man skulle man välja - om man nu kan välja - om man måste?
Då måste jag välja det jag valde, för alla spel utan det suger. Det är den tydligaste vattenskiljaren jag känner till.


Om det gäller huruvida jag ska gilla spelet, alltså. Om frågan är huruvida jag ska köpa spelet så är det jättelätt: Snygga bilder.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Det är liksom lite av tanke med tråden: man skulle man välja - om man nu kan välja - om man måste?
Då måste jag välja det jag valde, för alla spel utan det suger. Det är den tydligaste vattenskiljaren jag känner till.
Det intressanta för mig är då hur du i så fall definierar vad ett spel vill? Måste det ha ett specifikt koncept: "Genom kampen mot det onda försöker du förändra din negativa karma kommen av ditt mörka förflutna..." eller funkar det med DoD "Du äventyrar i bland en massa magi och coola varelser..."

Kort sagt, kan detta vara tydligt eller löst hållet?

/solvebring som frågar för att han är nyfiken.

P. S. Själv är jag ju inne på detsamma: grundkonceptet - vad man gör, ska tilltala mig. Jag tilltalas dock av t.ex. InSpectres, Vampire liksom DoD. Med andra ord ska konceptet inspirera mig utan att det nödvändigtvis måste vara specifikt. D. S.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
solvebring said:
Måste det ha ett specifikt koncept: "Genom kampen mot det onda försöker du förändra din negativa karma kommen av ditt mörka förflutna..." eller funkar det med DoD "Du äventyrar i bland en massa magi och coola varelser..."
DoD är iofs rätt kasst på den punkten, för det låtsas som om man kan spela vadsomhelst. Hade det varit fokuserat och sagt rakt ut: Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem - då hade jag tyckt mer om DoD.

Det viktiga är vad man gör i äventyren, liksom. Hur ser ett vanligt äventyr ut? Vad förväntas man lösa för slags problem, som spelare?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Måste det ha ett specifikt koncept: "Genom kampen mot det onda försöker du förändra din negativa karma kommen av ditt mörka förflutna..." eller funkar det med DoD "Du äventyrar i bland en massa magi och coola varelser..."
DoD är iofs rätt kasst på den punkten, för det låtsas som om man kan spela vadsomhelst. Hade det varit fokuserat och sagt rakt ut: Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem - då hade jag tyckt mer om DoD.

Det viktiga är vad man gör i äventyren, liksom. Hur ser ett vanligt äventyr ut? Vad förväntas man lösa för slags problem, som spelare?
Okej, och därmed går alltså spel som DoD bort? För äventyren behöver nödvändigtvis egentligen inte gå ut på någonting, eller kan variera mycket friskt från gång till gång, egentligen.

Eller ja, på ett sätt är ju DoD:
Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem
... men inte nödvändigtvis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
solvebring said:
Okej, och därmed går alltså spel som DoD bort? För äventyren behöver nödvändigtvis egentligen inte gå ut på någonting, eller kan variera mycket friskt från gång till gång, egentligen.

Eller ja, på ett sätt är ju DoD:
Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem
... men inte nödvändigtvis.
Det är just det: DoD har inget fokus, alltså blir det defaultläget: vanligt jäkla äventyrande. Och eftersom det inte finns några verktyg för att specifikt skapa vanligt jäkla äventyrande så blir det vanliga jäkla äventyrandet antingen dåligt eller jobbigt att få till, eftersom man som SL får dra hela lasset själv. Och som spelare vet man inte riktigt vad man förväntas skapa för rollperson.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Okej, och därmed går alltså spel som DoD bort? För äventyren behöver nödvändigtvis egentligen inte gå ut på någonting, eller kan variera mycket friskt från gång till gång, egentligen.

Eller ja, på ett sätt är ju DoD:
Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem
... men inte nödvändigtvis.
Det är just det: DoD har inget fokus, alltså blir det defaultläget: vanligt jäkla äventyrande. Och eftersom det inte finns några verktyg för att specifikt skapa vanligt jäkla äventyrande så blir det vanliga jäkla äventyrandet antingen dåligt eller jobbigt att få till, eftersom man som SL får dra hela lasset själv. Och som spelare vet man inte riktigt vad man förväntas skapa för rollperson.
Okidok, då är jag helt med på vad du syftar på.
 
Top