Viktiga händelser i svensk rollspelshistoria

Nidvisa

Veteran
Godkväll!
Såg en Reddit tråd där en användare efterfrågade viktiga händelser i rollspelsvärlden. Jag vet ju vad jag tycker är viktigt och som lite förändrat min del.

Men vad anser ni eller finns det något som verkligen är en milstolpe i svenska rollspelsvärlden .

Förtsa gången någon trampade på en T4 i Sverige!

Skämt å sido, när DnD introducerades.

När Sverok grundades?

Första Sinkadus är en milstolpe, Sinkadus var otroligt viktigt som en slags auktoritet och samlingsplats i en tid innan internet.

Det var höst, 2014. Den var inte mörk och regnig, ty detta är inte noir.
I ett kök sitter ett styrelsemöte efter ett lyckat första arrangerat spelkonvent och diskuterar vad som ska satsas på till nästa år.
En yngre och snyggare Anthrox, fortfarande iklädd meterlånga dreads:
"Vi borde anstränga oss för att locka fler rollspelsarr. Söka upp dem. Jag funderade på att själv skriva något med."

En startpunkt till insikten att jag kanske borde skriva mer, aka history in the making.

DoD-82/84/Expert
Mutant (första utgåvan)
KULT 1 (första utgåvan) och moralpaniken som följde, med följden att leksaksbutikerna i landet slutade sälja rollspel.

Negången efter att Äventyrsspel lagt ner, och sedan uppgången igen, och storhetstiden som kom även på den internationella arenan (Fria Ligan, Mörk Borg, KULT-DL)

Last edited:
Topp tre:
  • Konvent -77 som senare utvecklades till GothCon
  • Target Games grundande 1980
  • Fria Ligans grundande 2011
För mig personligen var Target Games och Äventyrsspel viktiga eftersom de fick mig att börja med rollspel. Lång senare var Fria Ligan, tillsammans med andra mindre spelskapare, viktiga för att de återuppväckte mitt intresse för rollspel på svenska (där Riotminds med sina illa konstruerade regler och äventyr haft motsatt effekt). Slutligen har GothCon varit viktigt eftersom jag lärt känna många andra rollspelare och fått testa många nya spel där.

Back