Nekromanti Vikten av fraktioner i Vampire

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Om vi för en stund tänker oss Vampire helt i fraktioner, där vi inte skiljer på fraktionsliknande klaner (ex setiter, baali, harbingers of skulls), sekterna (camarillan och sabbaten) vissa path-anhängare (ex path of lilith, path of cain) och en klump generella sammanslutningar (ex the cainite heresy, tal'maa'hera, order of bitter ashes);

vilken är din favoritfraktion?

vilka fraktioner gör mest för att skapa intressant spel, speciellt om vi bortser från hur Vampire är tänkt att spelas?

vilken sorts fraktioner saknas?

hur hade Vampire blivit om man skippade klansystemet, och istället betraktade vampyrer mer som människor, i grunden väldigt liknande individer som organiserar (eller inte organiserar) sig i olika sorters fraktioner, men egentligen bara skiljs åt på ett djupare plan av uppfostran och egna val?

[edit] - vilka fraktioner är viktigast/mest tongivande i tiden före sabbaten och camarillan? Vad hade varit mest spännande att lägga till/ta bort?

- Lycan
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Klanlöst?

hur hade Vampire blivit om man skippade klansystemet, och istället betraktade vampyrer mer som människor, i grunden väldigt liknande individer som organiserar (eller inte organiserar) sig i olika sorters fraktioner, men egentligen bara skiljs åt på ett djupare plan av uppfostran och egna val?
Spelat nya Vampire: the Requiem någon gång? Klanerna är fortfarande kvar, men de har inte alls samma särskiljande betydelse som i Masquerade. Rent praktiskt fungerar det nästan som i ditt påstående...
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Planlöst! :O

Jag har inte kikat en millimeter på nya Vampire. Har inga åsikter alls om spelet. Min tråd handlar egentligen mest om de tydligt urskiljbara religiösa/politiska/filosofiska strömningar/fraktioner som finns i klassiska Vampire (tal'maa'hera, order of bitter ashes, followers of set, bahariter etc) och hur spelet hade förändrats om man hade flyttat fokus till dem.

...vilket kanske hade varit ett bättre sätt att formulera sig i tråden?

Vad jag vill göra är att använda min redan existerande kunskap om WoD, inte lära mig något nytt (gud förbjude!). Men om det står något särskilt intressant i fråga om vampyrisk mentalitet och fraktionsbildning i nya Vampire kanske jag skulle ge det en chans.

- Lycan, med sedvanlig oförmåga att förmedla tankar och känslor i text
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Flygplanlöst?

Mitt svar gick ut på: "Kika på Requiems pricip klaner och kovenanter, applicera sedan detta på Masquerade." Men eftersom du varken har eller vill skaffa dig kunskaper om Requiem, så kan jag väl berätta vad det hela går ut på.

I Requiem invigs du till en klan. Det klantillhörigheten gör är att bestämma vilka förutsättningar man har (discipliner, stil osv). När du släpps fri av din sire får du sedan välja kovenant. Detta är din faktion, och representerar tro, mål och/eller politiska åsikter.

Applicera sedan detta på Masquerade: Om du är lärd, intelligent, disciplinerad och intresserad av magi kan du vilja gå med i House of Tremere, och få lära dig deras disciplin Thaumaturgy. Du kanske tycker Brujah-gänget är skitcoola och ger fett med respekt på gatan?

Faktionsfrågorna svarade jag inte på, eftersom jag inte är särskilt intresserad av Masquerades faktioner...
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
gah.. svårt fråga.. =)

För mig är det väl helheten som tiltalar mer än ngt specifikt, men om jag skulle bli tvingad att nämna ngn fraktion så är det nog Pre Anarch revolution Lasombra.. där Lasombra fortfarande var aktiv..

Gillar sättet hur klanen styrdes då.. visst det finns fortfarande kvar en del av det styrsättet, men de har inte samma slutgiltiga auktoritet känns det som..



Vissa saker har de lagt till i vampire som jag tycker de kunde ha skippat, vissa bloodlines som bara är tja.. urk.. o vissa

och om man skippat klanerna så tycker jag iaf att det hade blivit mer lackluster.. det hade ändå på sätt o vis bildats klaner, kanske inte pga diciplinerna utan snarare att Von smallhousen är din sire, och du har fortfarande kontakt med honom, och ditt uppförande kommer att reflekteras på honom till viss del, o dina childers kommer ha viss kontakt med von smallhousen också osv.. Så kommer vissa faktioner bilda familjer o på så vis så kommer det bli "klaner" där med.. ni fattar vad jag menar hoppas jag..
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Flygplanlöst?

I nya Vampire verkar WW ha lyckats mycket bättre med sina ambitioner från gamla Vampire vad gäller att skapa en stor moralisk gråzon utan svartvit uppdelning i onda och goda. Visst fanns det onda Camarillavampyrer och Sabbat som åtminstone inte var tokonda i gamla WoD, men uppdelningen var solklar.

Ändå tror jag att kombinationen klaner - covenants kommer att fylla samma funktion som klanerna i gamla Vampire, dvs som motor i intrigspelet. Därför tror jag inte att det finns någon enskild klan eller covenant som har avgörande betydelse. Det behövs en mängd faktioner i olika varianter som har motsättningar och i viss mån allianser med varandra. Då kan man bygga en värld av intriger och powermongers.

Gordeg
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Grymt svårt att säga för hela spelet bygger ju på det.

Men man kan kanske slänga ett getöga på Wraith som till en början var mindre styrt av fraktioner. När jag spelade det så tyckte jag att det saknade något. Det var inte fullt lika kul som Vampire. Jag tror att de tydliga fraktionerna kan vara en del av själet.

Och ser man till verkliga livet så vill praktiskt taget varje människa tillhöra något som är lite större än honom själv. Väldigt få är sanna enstöringar. Tillsammans med likasinnade finner vi mening och "styrka". Så det är kanske inte så konstigt att just fraktioner(i vilken form de än kommer) var ett bra recpet på framgång för White Wolf?

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Klanlöst?

Spelat nya Vampire: the Requiem någon gång? Klanerna är fortfarande kvar, men de har inte alls samma särskiljande betydelse som i Masquerade. Rent praktiskt fungerar det nästan som i ditt påstående...
Jo, men å andra sidan har du fem Covenants som har stor innebörd i spelet. Samt ett väl utvecklat system för att skapa nya bloodlines(det finns en hel bok om det).

Skulle säga att V:tR är minst lika fraktionsbaserat som V:tM.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Flygplanlöst?

Jag tycker att V:tM tappade mycket när de skulle börja förklara allt i detalj(nackdelen med att spelet funnits så länge och att det inte fanns så mycket att ge ut moduler om längre). Helt plötsligt förvandlades Sabbath från mystiska Vampyrer med en under kontroll på sin egen Best till en kvasireligiös organisation som i all sin ondska kämpade för att hindra Anitdeluvians från att vakna eller se till att vara förberedda om de gjorde det. Gillar "gamla" Sabbath faan så mycket mer än den modernare versionen.

Detsamma gäller mycket i V:tM. Man vill veta men inte i fullt så mycket detalj som WW alltid beskrev det alltid.

C.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Så det är kanske inte så konstigt att just fraktioner(i vilken form de än kommer) var ett bra recpet på framgång för White Wolf?
Framför allt så betyder alla klaner, stammar, kulter mm att intrigerna i spelvärlden kommer snyggt och prydligt i ett färdigt paket. När man gör sin rollperson och väljer klan/covenant/whatever så placerar man sig på en färdig "spelplan", och litegrann beroende på kampanjen så får man sina fiender och allierade på köpet.
Instant intrig.

Gordeg
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Framför allt så betyder alla klaner, stammar, kulter mm att intrigerna i spelvärlden kommer snyggt och prydligt i ett färdigt paket. När man gör sin rollperson och väljer klan/covenant/whatever så placerar man sig på en färdig "spelplan", och litegrann beroende på kampanjen så får man sina fiender och allierade på köpet.
Instant intrig.
Ja, och gillar man det upplägget så lär man gilla spelet. Vilket det ter sig som ett flertal personer gör :gremsmile:

C.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tyvärr tror jag att spelarna i allmänhet uppfattade klanerna som de djupaste rötterna deras rollpersoner kunde ha. Gick man utanför klanens traditioner och dess makt så fick man snart stifta bekantskap med soluppgången för en sista gång.

Bästa fraktionen tycker jag Sabbat var. Sabbat kändes som en utbrytargrupp vilka ville se vampyrerna som en elit och människorna var dess tjänare. Vet inte riktigt hur det är nu i tredje versionen men skulle jagköra Vampire igen så skulle jag definitivt inte avpolletera Sabbat. Bara göra gruppen mindre och som ett stort orosmoln.

Det fanns även andra grupperingar i Vampire 2 ed. som kunde ha utvecklats mer tycker jag. Tyvärr valde WW att satsa på klanböcker och ett slags intrigkrig mellan klanerna och deras ledare vilket blev ett lätt uttjatat ämne.

Coteries har blivit de nya grupperingarna nu. Egentligen inget nytt då de redan tidigare fanns. Chicago By Night är ett bra exempel tycker jag men coteries då kändes som en liten skara vampyrer som skapade en egen liten förening kring ett intresse. Hur coteries används i V3 vet jag inte riktigt.

Det finns ju inget som säger att rollpersonerna måste vara fanatiska anhängare av klaner, coteries eller andra suspekta grupperingar i Vampires undre värld. Bättre är ju att skapa en grupp vampyrer som kan agera tillsammans utan att klanen lägger sig i eller att de börjar intrigera mot varandra. Sen kan du ju stöta på alla dessa olika fraktioner som finns i spelvärlden. Om de lierar sig med dem eller bekämpar dem är ju något för kampanjspelandet. För egentligen handlar det ju om en grupp rollpersonenr som stiftar bekantskap med andra grupperingar. Precis som i vilket annat rollspel som helst.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Tyvärr tror jag att spelarna i allmänhet uppfattade klanerna som de djupaste rötterna deras rollpersoner kunde ha. Gick man utanför klanens traditioner och dess makt så fick man snart stifta bekantskap med soluppgången för en sista gång.
Ja, alla rollpersoner var väldigt färgade av klansystemet såvitt jag kunde se. Ibland bröt någon mönstret medvetet, tex genom att göra en Ventrue anarch, men en sådan rollperson är lika färgad av klansystemet som alla andra - man uppnår helt enkelt en konstrasteffekt genom att avvika från normen.



Bästa fraktionen tycker jag Sabbat var. Sabbat kändes som en utbrytargrupp vilka ville se vampyrerna som en elit och människorna var dess tjänare.
Jag har provat att spela i en Sabbatkampanj och det var faktiskt helt ok förutsatt att man målar upp världen på ett lite annorlunda sätt: Sabbat står för total frihet och Camarillan är fascister som använder Traditionerna för att bevara sina maktstrukturer. (Sen har förstås även Sabbat sina hierarkier, heh...).




För egentligen handlar det ju om en grupp rollpersonenr som stiftar bekantskap med andra grupperingar. Precis som i vilket annat rollspel som helst.
Visst är det så. Men en av anledningarna till att WoD-spelen slog igenom så stort var nog att grupperingarna presenterades i ett prydligt och lättsmält format som alla kunde ta till sig. Det gav WW en konkurrensfördel. Åtminstone tills alla hunnit tröttna på vampyrer.

Gordeg
 
Top