Nekromanti Vikten av att vara hjälte?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,714
Location
Värnhem, Malmö
Jo, åtminstone i normala kampanjer. Men å andra sidan skulle den genialiske DM som kan komma på en vettig kampanj för den samlingen vara ett rent nöje att spela med.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Heh (OT)

SL ska ta hänsyn till hur gruppen ser ut och skapa äventyren efter det. Eller tvärtom...
Gruppen ska ta hänsyn till hur SL ser ut och skapa karaktärerna efter det? Skulle bli väldigt enformiga karaktärer då :gremwink:

/BD, på natthumorhumör.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
En hjälte är för mig någon som gör hjältemodiga saker och satt sina fotspår tydligt i det som kommer att bli historien. Förslagsvis ska det oxå vara "goda" saker han eller hon gjort.
Hjälten behöver inte vara duktig på saker och ting och behöver inte heller vara lämpad som hjälte. Det brukar komma med tiden ändå.

Av denna anledning anser jag att man omöjligen kan göra en hjälte när man skapar rollpersonen. Man kan inte "börja" som hjälte. Det måste uppnås i spelande. Annars kommer hjältetiteln att kännas tom och falsk.
Om hjälterollpersonerna sitter och pratar om när de dräpte härföraren för de demoniska horderna och räddade Consaber är det sådan enorm skillnad på om man verkligen gjort det i spelande eller om det bara är en bakgrundshistoria.

Vad man dock kan börja med är en rollfigur som är superbäst på det ena eller andra.

För övrigt går det döbra att spela hjältar i eon.

/Johan
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag är vanligtvis inte särskilt intresserad av att vara hjälte. Visserligen kan det många gånger vara kul att ens rollperson ställs inför problem och utmaningar som han försöker lösa och att han kan åstadkomma förändringar, stora som små. Jag tycker dock det är roligast om det görs från en utgångspunkt där man ur prestationssynpunkt är någotsånär jämbördig med de personer man interagerar mot. Det uppstår helt enkelt fler intressanta situationer i spelet då. I den mån rollpersoner särskiljer sig från sin omgivning tycker jag att det i första hand ska handla om att ha speciella mål och värderingar eller att man råkar hamna i särskilt udda eller spännande situationer.

Prestationsmässiga skillnader kontra omgivningen kan vara intressant men det är då bättre att man kanske har någon enstaka utmärkande fördel eller nackdel än att man är en utpräglad hjälte eller antihjälte. Säg t ex att man har förmågan att läsa andra människors tankar. Detta är ju ur någon sorts objektiv mening en fördel men den är begränsad och dessutom kan det vara ganska skrämmande att få veta olika otäckheter som andra funderar på att göra eller att de egentligen avskyr en utan att säga det öppet, samtidigt som man inte har några övernaturligt stora fysiska möjligheter att göra något åt de ondskefulla dåd som man ser att någon planerar. En sådan typ av "hjälteegenskap" är ofta roligare än att man generellt är större, starkare, smidigare, smartare och rikare än andra.

Arcana
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Blå Ankan

Jobbar på ett fantasyrollspelsprojekt för "antihjältar" (eller vad ni nu kallade det), nämligen Blå Ankan. I det är det i princip omöjligt att spela hjälte eftersom allt handlar om gängkrig, gilleskrig, lönnmord, infiltrering o.s.v. Ingen plats för att vara heroisk eller god där inte. Dom nuvarande karaktärerna, en lönnmördare med noll samvete och en självisk bard/ficktjuv/illusionist, är knappast vad någon skulle kalla hjältar. Dom litar inte på varandra för fem öre och skulle inte lyfta ett finger för att hjälpa den andra om det inte gagnar dem själva, än mindre någon annan.
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Blå Ankans Dag

Inte vad jag vet i alla fall. Namnet kommer av ett värdshus som verkar dyka upp rätt ofta i äventyren. Värdshuset har i sin tur fått namnet av sin tradition att en gång om året doppa en anka i blå färg och låta den springa omkring i skänkrummet. Dagen kallas Blå Ankans Dag. Du kan tänka dig hur golvet på Blå Ankan ser ut va?
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
kung-fu-laser

Å andra sidan borde det ju egentligen inte vara så svårt att hitta något inspiration till sådana äventyr. Det finns ju gott om HK-fantasy vars powernivå ligger i de... ehrm.. övre nivåerna, och en del av dem är ju till och med nästan bra :gremgrin:.

Legend of Zu dyker omedelbart upp som ett exempel, även om storyn kanske inte är helt solid...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Vad är en hjälte?

Jag känner inget större behov av att spela riddaren i skinande rustning som är så god att han lyser i mörkret, men jag vill ändå känna att jag på något sätt är en good guy.

Vad är egentligen en hjälte?

Är det en mäktig muskelbarbar i höftskynke som krossar allt motstånd genom att spänna musklerna och titta strängt på motståndaren? Som är allt onts överman?

Eller är det en vanlig man (eller kvinna) som tar stora risker för att hjälpa andra? Är brevbäraren som råkat bevittna ett maffiamord och är beredd att vittna trots dödshot en hjälte?

När jag tänker mig en hjälte så är det sådana som varit beredda att riskera allt för sina ideal. Sådana som ser något fel och växer med problemet. Raul Wallenberg tog stora risker för att hjälpa judar undan nazisterna och är idag troligen död på grund av det. Gagarin flög sitt krånglande experimentplan ner i marken hellre än att skjuta ut sig för att inte riskera att det slog ner i befolkade områden. Allende som hellre stannade och slogs, trots att han visste att han inte kunde vinna. Alla de från hela världen som for till Spanien för att slåss mot fascisterna. Robert Sands som hellre svalt till döds än att bli behandlad som ett djur i engelskt fängelse. Dessa är hjältar för mig.

Det är dessa mer komplicerade hjältar som är roliga att spela, gärna i en värld där gott och ont bara är en fråga om olika nyanser av grått.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Super

Aha? Och du gillar att spela sådana superhjältar ?

Lika bra att ta in Marvel gänget också då, med wolverine, spider-man och grabbarna...

/Balderk, kan verkligen inte identifiera sig med en superhjälte
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,714
Location
Värnhem, Malmö
Re: *urp* jag tror jag måste spy...

Varför inte? Att spela en roll har väl inget att göra med hur mäktig den är? Tror säkert det skulle kunna gå att spela Monkey King och The Tarrasque med välgenomarbetade personligheter, oavsett vilken lvl de skulle befinna sig på.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Häftigt!

Häftig tråd, men vem är Monkey King egentligen? Är det han i dom indiska myterna om Shiva? (Som skuttar från Indiens sydspets till Himalaya, plockar upp ett berg och skuttar tillbaka, till exempel.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Häftigt!

Jag lutar mot den kinesiske Kung Markatta. Som gjorde en massa grejjor. Och sedan blev cool.


Storuggla, historiker
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: *urp* jag tror jag måste spy...

Jag tror knappast att det är rollgestaltning han är ute efter. Han lät mer som en regel/power-spelare...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: *urp* jag tror jag måste spy...

Nja, jag tycker det låter rätt lockande att spela en extrem high-fantasy-kampanj. Jag har faktiskt aldrig försökt mig på en kampanj där rollpersonerna består av rejäla halvgudar, och det vore verkligen en helt ny grej att prova...

Men vänta nu, jag har ju Nobilis liggandes här vid sängen! Dags att skissa ihop nåt då...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om kampanjer:

Så.. Eftersom du inte hittade några spelare IRL, ska du spelleda för den grupp som samlades på kontaktannonsforumet? Jag hade ju en potentiell "börja-spela"-kampanj, men jag har ju så mycket att bli klar med.. :gremwink: (iofs, om jag inte leder Mutantstaden nu så skulle jag kunna leda Nobilis relativt snart..)
 
Top