Nekromanti Vikt fråga

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Hur många ton timmer får an ut ur ett tunnland avverkad skog? Försöker samköra Förläningsreglerna med Handel avsnittet i S&P.

Tack på förhand.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Beror på hur mycket timmer som finns tilgängligt och FRÄMST... hur många som arbetar på att hugga timmer..

Men med de fakta skulle jag antagligen inte heller kunna räkna ut hur mycket timmer du får...
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Enligt mina beräkningar...

Jag slet fram mina böcker å räknade lite...

Fakta 1 - enligt riddaren får man ut 1T6+6 lass (trots allt så är det inte helt symmetriskt med träd å storleken på dessa) timmer per tunnland skog man avverkar. 'ett gott lass timmer skall vara värt ca 18 silver.

Fakta 2 - Timmer har ett grundpris på 10 silver per ton, dyrbart timmer 30 silver per ton.

Min slutsats - det går 1.8 ton på ett lass timmer, och om man ska ta genomsnittsvärdet på antal lass per tunnland blir det väl 3 (3.5 med trunkeringen blir ju tre) plus 6, dvs 9 lass, eller ca 16 (1.8x9=16.2) ton timmer per tunnland... *med reservation för feltänkning och -skrivning*

Alternativt kan man räkna avrundningen uppåt till 4 på tärningstalet, vilket ger 10 lass eller 18 ton timmer...

/Johan, som inte hade något bättre för sig såhär två dagar innan skolan börjar igen...
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: Enligt mina beräkningar...

Men enligt faktan i S&P så är det 10 silver per ton som det du skrev men jag tycker det låter hemskt lite silver för så mycket träd. Ett ton räcker väldigt långt...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Enligt mina beräkningar...

Men enligt faktan i S&P så är det 10 silver per ton som det du skrev men jag tycker det låter hemskt lite silver för så mycket träd. Ett ton räcker väldigt långt...
...men är i gengäld ganska lätt att få tag i på de flesta ställen i centrala/östra mundana.

/Joel - kan tänka sig att vatten och lera inte är särskilt dyrt det heller.
 
Top