Nekromanti Vikrestads våldsamma arv

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag har börjat fila på ett äventyr/minikampanj som har tagit en del av sin inspiration från De misstänkta. Jag har vissa frågor som jag har ställt mig själv men inte kunna svara tillfredställande på, därför undrar jag om ni kanske kan hjälpa mig med lite idéer. Här kommer grund idén:

I Vikrestads hamn har det lokala gänget Trutarna kommit över en person som känner identiteten på den aristosofiske befälhavare som stormade staden 721. Denna fånge skall utväxlas mot något som Trutarna vill ha.

Rollpersonerna befinner sig ombord en friseglare utanför Vikrestads numera oanvändbara hamn. De har tillbringat ett tag på havet men har nu anlänt för att på uppdrag av sin klient byta en väl förseglad box i en underlig metall mot en fånge som de ska föra tillbaka till sin uppdragsgivare. Då hamnen är fylld av skeppsvrak tar de sig i hamn med hjälp av en långbåt kommenderad av skeppets styrman och ett halvt dussin matroser som vaktar båten medan rollpersonerna ska genomföra bytet.

På Röda aran, en sliten mastlös Karavell som numera fungerar som krog och tillhåll för stora delar av Trutarna möter de Trutarnas ledare som efter utbytande av kodfraser för dem till kaptenshytten. I hytten finns fången och bytet genomförs.

Rollpersonerna återvänder till långbåten och glider ut i natten. När de dock är halvvägs framme vid skeppet drar styrmannen fram sin laddade pistol och flera av matroserna gör det samma. Rollpersonerna ges alternativet att hoppa i plurret eller gå sitt öde till mötes. Förhoppningsvis kommer de att hoppa i plurret, om strid utbryter kommer styrmannen som jag har funderat över om han ska vara en förskjuten triton, själv dyka i vattnet med fången och snabbt försvinna i mörkret för att sedan simma till skeppet. Tanken är att denna del av äventyret ska sluta med att blöta rollpersoner står på Vikrestads försummade kaj och ser lanternorna från friseglaren försvinna i natten.

Vad har nu hänt?
Rollpersonernas uppdragsgivare vill ha tag på fången för att kunna utkräva hämnd på den aristosof som anföll Vikrestad. Under räden omkom en vän/släkting/käresta el dylikt och detta har uppdragsgivaren aldrig kunnat släppa.

Rollpersonerna har blivit förrådda av kaptenen på skeppet som har fått ett bättre erbjudande för fången.

Här kommer nu ett antal frågor som ni gärna får hjälpa mig att försöka och svara på.

*Vem är rollpersonernas uppdragsgivare?

*Vem var det som dog under räden?

*Vem är fången och varför känner denna till vem som anföll Vikrestad?

*Vem är det som har gett skeppets kapten ett bättre bud och varför?

*Vem var det som anföll Vikrestad?

*Vad är det i boxen som Trutarna fick?

Jag har själv vissa tankar angående detta scenario men skulle bli överlycklig om jag kunde få lite idéer och hypoteser från de snillen som frekventerar detta forum.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Värdelöst vetande

Enligt mina anteckningar stals farsoten som ödelade Vikrestad från stormästaren Metamorbius i Skuggornas Kollegium. Metamorbius är ju ute efter att bota alla sjukdomar, och hade utvecklat den som ett testsubjekt. Däremot hatar han därför aristosofer som använder sjukdomar som vapen; det är emot hans och Kollegiets sätt att arbeta. Se blabban om aristosofiska stormästare på Rävspels sajt.

I Madenburg-modulen antyds att den stormästare som smittade Vikrestad kallar sig Vatus (eller Vetus), troligtvis ett nom de guerre från ett gammalt ord för "död", att han gillar att använda sjukdomar som vapen, och att han också var Aspektofagens arbetgivare innan denne hoppade av. Jag har aldrig ens funderat på vilka som faktiskt var på det där skeppet, tyvärr.

Erik, mer om dina mer praktiska och konrketa frågor senare
 
Top