Nekromanti Vikings in space

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Hej på er!

Jag måste bara studsa min senaste rollspelsidé mot någon, och valet föll på er, kära forumsfränder.
Som jag tidigare gett utryck för på bland annat rollspelsforumet, så har jag på sistonde gått och kärat ned mig i Steampunkgenren. Min tanke är nu att kombinera denna genre med fornnordisk och fornfinsk mytologi och vikingaromanen "röde orm".

<B>kosmologi</B>
Runt asken Yggdrasil kretsar fem planeter i vad vi kan kalla "universum". Asken och hela planetsystemet omges av en atmosfär av syre, kväve och allt det där andra som man behöver för att andas och må gott. Planeterna är som följer, från asken och utåt, Asgård, Midgård, Jotunheim, Hel och Nifelheim. Midgård är människornas planet, på Jotunheim bor dvärgarna och de fruktansvärda jättarna. På Hel bor en art av mystiska, spöklika varelser som fått namnet "gastar" och Nifelheim är en kall, tyst och öde isplanet. (jag har ännu inte bestämt mig för huruvida Asgård verkligen ska bebos av någon sorts gudar, eller om dess befolkning ska vara av en mer mänsklig magnitud).

<B>Historia</B>
På Midgård levde människorna under många mansåldrar, tryggt ovetandes om de under och fasor som lurade i det becksvarta mörkret rakt ovanför dem. I Miklagård satt kejsaren och blickade ut över sitt imperium, småstaterna i centrala Europa käbblade på som de alltid gjort, och från den kalla Norden for vikingarna ut på sina plundringståg.

En dag anlände smeden Illmarinen från Bålagård (Finland) till Danavälde, farandes i en märklig farkost. Den såg ut som en båt, men hade varken segel eller åror och for ändå över vattnet som genom magi. Illmarinen hade i sin magiska smedja skapat ett föremål som han kallade "Sampo". Sampon var i själva verket en atmosfärisk ångmaskin, som drev en propeller på utsidan av Illmarinens båt. Sampon skulle för alltid förändra världen.
Illmarinen byggde fler sampo, och hans kunskaper i smide spridde sig genom Norden. Det dröjde inte länge förrän den första luftskruven byggts. Luftskruven var en sorts båt, som med hjälp av en gigantisk propeller kunde skruva sig uppåt i luften. Det dröjde inte länge förrän ett par äventyrliga vikingar försökte se efter hur högt upp de kunde ta sig. De lastade ombord ordentligt med kol och vatten, beväpnade sig upp över tänderna och gav sig av. Svaret på deras fråga visade sig bli: jävligt långt.

De upptäckte en hel radda av världar liknande Midgård. Alla var klotrunda och kretsade kring världsträdet Yggdrasil. Efter ett antal expeditioner insåg vikingarna att de olika planeterna var de världar som de berättat om i sina sagor, och namngav dem efter det. På planeterna levde märkliga varelser som liknade dem själva, jättar, dvärgar och troll. Det visade sig ganska snart att dvärgarna uppfunnit sampon för länge sedan och spridit tekniken till jättarna och trollen; de hade bara aldrig kommit på idén att flyga i luften. Med Sampons hjälp hade jättarna förvandlat sin planet, Jotunheim, till ett mekaniskt underland, befolkat av stålmonster av alla de slag.

<B>Teknologi</B>
Teknologin i rollspelet kretsar kring "Sampon", en slags ångmaskin som kräver ett visst mått av magi för att konstrueras och fungera. Detta var inget problem för den finske mästersmeden Illmarinen och hans efterträdare, och jorden har gått in i en ny, mekanisk guldålder. Vikingarna håller här ledningen, men är i övrigt förvånansvärt lika sina förfäder från före Sampons tid. Den enda skillnaden är att härnadstågen sker i luftbåtar och sampodrivna krigsfartyg, att gatlingguns och eldkastare används istället för pilar och svärd, och att inte bara England och Ryssland plundras, utan även Asgård (?), Jotunheim och Hel.

På Jotunheim, en kall och ogästvänlig planet med nästan uteslutande subarktiskt klimat, har den teknologiska utvecklingen gått ännu längre än på Midgård. Här klampar gigantiska stålmonster fram i jättarnas arméer, och dvärgarna slåss med mekaniska skyltdockor beväpnade med musköter och energigevär.

<B>Magi</B>
Om magi existerar, ska den vara inspirerad av den "sejd" som finns i Kalevalan, det finska folkeposet. Magin är mycket mäktig om man behärskar den, men samtidigt lite av var mans egendom. Alla kan ett antal "goda galdrar" som används när släktingar är sjuka, när korna slutar mjölka, åkrarna vittrar och kvigorna ger missfall.

Så! Det var nog det hela, än så länge. Omdömen? idéer? feedback?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Wow! Verkar riktigt intressant! (fast du behöver ett bättre namn... kanske "Yggdrasil" kort och gott...)

vikingaromanen "röde orm".

Är och förblir en av mina absoluta favoriter.

och att inte bara England och Ryssland plundras, utan även Asgård (?)

Vikingar plundrade ju de mesta så jag tror inte de skulle tveka att ge sig på gudarna. Fast det vore ju ganska svårt att vinna över einhärjarna (dels för att de börjar leva igen till kvällen och för att man kanske hittar någon avliden släkting bland dem /images/icons/wink.gif). Kan just tänka mig Oden när han svär över dessa otacksamma slynglar till människor som plundrar hans land och försöker stjäla Särimner... (Och om han dödar dem kommer de ändå till Valhall eftersom de har dött i strid /images/icons/wink.gif)

att gatlingguns och eldkastare används istället för pilar och svärd

Eldkastare passar nog in, men gatling... hmm... kanske om den skjöt små pilar istället för kulor /images/icons/wink.gif...
Är krutet uppfunnet förresten? Vad ska eldkastaren använda för bränsla (kanske råolja)?

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Wow, det här har verkligen potential att bli något jävligt ballt och framförallt orginellt. Det jag skulle vilja se - och det här är min högst personliga uppfattning, naturligtvis - är att

1) magin betonades mer; rymdskeppen är mer magiska än teknologiska, planeterna är "frukter" eller "blommor" på Yggdrasil istället för planeter (i alla fall tycker jag att de borde kallas för det) osv.

2) världen är mer sådan vikingarna trodde att den var, vetenskapligt sett. strunta i att berätta att det finns syre och atmosfär ute i rymden, det är oviktigt eftersom vikingarna inte kunde tänka sig något annat (antar jag): rymden är bara svart och stor och kall och kallas kanske inte ens för "rymden" utan har något mer stämningsfullt namn, som "Mörkret mellan världarna" eller nått.

3) Du borde defenitivt använda Bifrost, regnbågsbron, på något sätt.

4) inte för många vikingar med horn på hjälmarna, men däremot en jävla massa krigsmasker i brons, runstenar och svurna eder och såna hårda grejer.

5) jag tycker att du ska göra världen jävligt mörk och "gritty". Bara en känsla jag får. Hårda män i ringbrynjor som färdas genom tomrummet för att nå gudarnas kalla värld. Eller nått sånt. Alternativt kan du ju göra den mer sagobetonad, ungefär som Castle Falkenstein, antar jag. Det skulle kanske också passa.

*

okej, det var mina 2 cent. Kort sagt: jävligt orginellt, jag ser fram emot att se vart det här landar.


/sinisa
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"3) Du borde defenitivt använda Bifrost, regnbågsbron, på något sätt."

Ett gammalt (och vetenskapligt felaktigt) SF-koncept var "stjärnbågen", en slags regnbågshalo kring stjärnor, som skulle uppstå när man kom upp i rejält höga hastigheter. Tanken var att rödförskjutning skulle få ljuset att bilda en regnbåge allt eftersom rödförskjutningen rödförskjuter ljuset olika beroende på vilken vinkel ljuset relativt rymdskeppet.

Så... varför inte? Bifrost, regnsbågsbron till Asgård, är helt enkelt "stjärnbågen".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
<I>världen är mer sådan vikingarna trodde att den var, vetenskapligt sett. strunta i att berätta att det finns syre och atmosfär ute i rymden, det är oviktigt eftersom vikingarna inte kunde tänka sig något annat (antar jag)</I>

Alldeles riktigt. Om vikingarna alls hade haft några uppfattningar om världsrymden (vilket jag betvivlar att de hade) så tror jag att de hade haft svårt att tänka sig in i konceptet vacuum. Det där med syre skrev jag ju bara för att ni skulle fatta. Stämningsfulla namn kommer också att komma.

<I>Du borde defenitivt använda Bifrost, regnbågsbron, på något sätt.</I>

Jag har funderat en del på det, men ännu inte kommit på något bra sätt att få in bifrost i världen. förslag mottages med glädje.

<I>inte för många vikingar med horn på hjälmarna, men däremot en jävla massa krigsmasker i brons, runstenar och svurna eder och såna hårda grejer.</I>

Som sagt: Röde Orm. Har du inte läst Röde Orm, så rekommenderar jag dig starkt att göra det. Det är antagligen den bästa historiska romanen vi har i det här landet.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Wow! Verkar riktigt intressant! (fast du behöver ett bättre namn... kanske "Yggdrasil" kort och gott...)

Tack för förslaget! Jag har grubblat lite på namn, men inte riktigt kommit på något jag fastnat för. Om du inte har något emot det, så får det bli Yggdrasil (ifall inget bättre dyker upp, naturligtvis).

Vikingar plundrade ju de mesta så jag tror inte de skulle tveka att ge sig på gudarna. Fast det vore ju ganska svårt att vinna över
einhärjarna (dels för att de börjar leva igen till kvällen och för att man kanske hittar någon avliden släkting bland dem ). Kan just
tänka mig Oden när han svär över dessa otacksamma slynglar till människor som plundrar hans land och försöker stjäla Särimner...
(Och om han dödar dem kommer de ändå till Valhall eftersom de har dött i strid )


Det var just det som var problemet. Jag är osäker på i hur stor usträckning planeten Asgård ska motsvara myternas Asgård. Antingen blir det något i stil med att den befolkas av någon sorts übermench, med stora magiska kunskaper och vissa likheter med asarna (Typ, deras kung är enögd, deras härförare har bara en arm o.s.v.)

Eldkastare passar nog in, men gatling... hmm... kanske om den skjöt små pilar istället för kulor ...
Är krutet uppfunnet förresten? Vad ska eldkastaren använda för bränsla (kanske råolja)?


Krutet uppfanns av dvärgarna på Jotunheim, som har använt det i ungefär hundra år. Människorna har sedan importerat det till Midgård.
Jag tänkte mig att eldkastaren skulle ha en viktig roll som vapen. Tillexempel skulle alla vikingaskepp ha en eldkastare i gapet till sitt drakhuvud. Vad gäller bränslet så har jag bara en sak att säga: dvärgiskt mjöd /images/icons/wink.gif.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaaaa!

Till vardaga! Gott rollspelur på vägur!

Detta låter SÅ bra! MEN! Det ska vara flytande öar, inte planeter! Annars kommer jag söka upp dig och döda dig.. Efter att du gjort klart spelet naturligtvis! /images/icons/wink.gif

Klart det ska va sagostämning! Det blir nog lite dumt om vikingarna uppfunnit automatvapen, då är dom ju inte vikingar längre.. Men kanske pseudo-moderna saker, som renässansens och det gamla Kinas finurliga vapen? Kanske teknik kommer från asagudarna?

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Wunderbaum...

...så bra det här låter! Får mig att vilja dra ut och plundra närmaste Seven-Eleven. /images/icons/wink.gif Men först, några synpunkter:

1. Jag skulle gärna se att handvapen som yxa, svärd etc användes fortfarande. Eldkastare och kanoner skulle då kunna användas mer övergripande men pga storlek och otymplighet inte för enskilt mannadråp. /images/icons/smile.gif

2. Låt gärna Bifrost vara ett fenomen som dyker upp då och då, vid skiftande tidpunkt. Bifrost kanske bara börjar från toppen på det högsta berget i norden, eller något sådant. Min point är att det vore kul att ge spelarna nåt att jobba för.

3. Ta gärna upp Ragnarök. *evil grin* Kan vara bra att hota spelarna med...

--
Björn
- ond

"O Rose, thou art sick!
The invisible worm
That flies in the night,
In the howling storm,
Has found out thy bed
Of crimson joy,
And his dark secret love
Does thy life destroy."

--William Blake
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Wunderbaum...

<I>1. Jag skulle gärna se att handvapen som yxa, svärd etc användes fortfarande. Eldkastare och kanoner skulle då kunna användas mer övergripande men pga storlek och otymplighet inte för enskilt mannadråp.</I>

Jo, så blir det nog.

<I> 3. Ta gärna upp Ragnarök. *evil grin* Kan vara bra att hota spelarna med...</I>

Hehe... bra idé.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Jaaaa!

<I>Detta låter SÅ bra! MEN! Det ska vara flytande öar, inte planeter! Annars kommer jag söka upp dig och döda dig.. Efter att du gjort klart spelet naturligtvis!</I>

Hmmm, det är helt klart en tanke som är värd att överväga. Det skulle till exempel lösa problemet med tyngdlöshet under interplanetariska resor, som annars skulle kunna få vissa obehagliga effekter. Då skulle man helt enkelt säga att allting faller nedåt. Ska ta mig en funderare på saken.

<I>Det blir nog lite dumt om vikingarna uppfunnit automatvapen, då är dom ju inte vikingar längre..</I>

Klart dom ä vikingar! Vikingaheten ligger inte i yxorna, den ligger i långskeppen, drakhuvudena och härnadstågen.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Litteratur?

Hej igen!

Ni är så mysiga allihop! Tack för all feedback och all positiv kritik!

Ju mer jag funderar på det, desto mer övertygad blir jag om att det här är någonting jag verkligen vill göra. Men för att kunna konstruera ett historiskt, eller ens alternativhistoriskt, rollspel, så måste jag lära mig massvis om den historiska epok jag vill rikta in mig på. Så, om någon har tips på bra litteratur om Vikingatiden i allmänhet och fornnordisk mytologi i synnerhet, så är det bara att ösa på.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Om du inte har något emot det, så får det bli Yggdrasil (ifall inget bättre dyker upp, naturligtvis).

Det är ju knappast jag som har patent på ordet /images/icons/wink.gif, men visst är det kul om du använder det!

Jag är osäker på i hur stor usträckning planeten Asgård ska motsvara myternas Asgård.

Det vore kul om Oden, Tor & Co verkligen fanns, fast inte så allsmäktiga som i mytologin. Oden kanske brukade låna dvärgarnas ångmaskiner när han skulle ta sig till människornas värld (och Tor kunde använda sin vagn osv)... men nu har människorna kommit på ett sätt att färdas till Asgård och det tycker gudarna inte alls om... det är vad jag skulle gilla iaf /images/icons/wink.gif.

Tillexempel skulle alla vikingaskepp ha en eldkastare i gapet till sitt drakhuvud. Vad gäller bränslet så har jag bara en sak att säga: dvärgiskt mjöd!

Bra ide! (Kan just tänka mig en vikingabesättning som kommer till striden stupfulla och utan ammunition /images/icons/crazy.gif)

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Litteratur?

Rollspelet Viking, fullproppad med sådant som en rollperson behöver veta om världen år 970...

Klassikern Gudar och hjältar i nordisk mytologi...

Och filmerna Korpen Flyger och Korpens skugga är aldrig fel (om inte annat för att dom är så bra!)

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Precis som i en bok jag kommer ihåg...

"Det vore kul om Oden, Tor & Co verkligen fanns, fast inte så allsmäktiga som i mytologin. Oden kanske brukade låna dvärgarnas ångmaskiner när han skulle ta sig till människornas värld (och Tor kunde använda sin vagn osv)... men nu har människorna kommit på ett sätt att färdas till Asgård och det tycker gudarna inte alls om... det är vad jag skulle gilla iaf."

Håller med, det vore rätt häftigt. Skulle bäst kunna göras som i boken Lord of Light av Roger Zelazny (för övrigt den kanske bästa sf-bok som skrivits).

Nåväl, i boken har människor från jorden rest till en fjärran planet och upprättat sig själva som gudarna i det hinduistiska pantheonet. De lever för evigt (tack vare kloningstekniken) på en bergstopp de kallar Heaven. Resten av världen har sedermera befolkats av utstötta och deras barn - som verkligen betraktar "gudarna" som riktiga gudar.

Alla gudar har dessutom sina speciella föremål och attribut. Föremålen är teknologiska artefakter - Shiva har sin Trident of Destruction, Agni (eldguden) har sin Wand of Fire, Brahma har sin Thunder Chariot och så vidare. Teknologi som ingen förstår utom dödsguden Yama, han som tillverkar dem. Eftersom de levt så länge har de utvecklat attribut (psykiska förmågor) också; många av dem är kopplade till förmågorna hos den gud de anser sig vara.

Micke, är detta ungefär vad du menade?

--
Björn


"I should never buy shit from the people who sell Nuclear weapons to Coyotes."
--Colin Brian Witz
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Neoviking

Vill du ha vikingar i rymden så kan du ju alltid köpa det jätte seriösa spelet Neoviking där de tappra nordborna strider mot elaka "Space bunnies". Fast nu var det ju så att du skulle göra ett eget spel... jaja

"Mångsidig som en plattfisk"
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Precis som i en bok jag kommer ihåg...

Ungefär, fast gudarna skulle vara riktiga gudar - om än i en mer "mänsklig" form. Lite som i mytologin där gudarna slåss mot jättarna på samma villkor, där båda nästan är som människor fast med vissa förmågor och magiska prylar (precis som du beskriver, att varje gud har sina tradionella prylar (Oden har Sleipner, Tor har Mjölner, osv...)). Om man vill sätta en tydlig gräns skulle man kunna säga att gudarna är 4-5 meter höga, till exempel.

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Några frågor

Vad gör alla andra folk på jorden med teknologin? Eller har vikingarna erövrat hela bunten mha den och inte delat med sig?
Och hur reagerar kristna, muslimer, m.m när de märker att deras tro och världsbild inte alls stämmer /images/icons/wink.gif?

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Gillar tanken tänker du skriva en egen spelplatform helt från början eller använda dig av en redan existerande som du bara modiferar.

Exempel DoD eller Eon eller Gondica eller Neotech och sen bara "skriver" om reglerna för magi så att det passar DIN VÄRD ?
Fördlar finns genom att det blir mindre mängd text för folk att skriva ut och du sliper hitta på egna regler.
nackdelar finns de med.. *ler* fast det behöver jag inte säga eller ?........


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Några frågor

Ojojoj! det är svåra frågor du kommer med, och jag är bara i planeringsstadiet än så länge. Tanken är dock att teknologin ska ha spridit sig i princip över hela den för vikingarna kända världen, men det är ändå vikingarna som bäst behärskar konsten att bygga och sköta maskinerna, eftersom det var hos dem det hela började.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Det blir nog en modifikation av mitt eget regelsystem Ögjl, som redan är till stora delar komplett (Det ligger för närvarande i speltest).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top