Nekromanti Viking

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,920
Den är väldigt snygg, och jag gillar den annorlunda kompositionen, men jag har svårt att se vad den föreställer. Jag tror att bilden skulle må bra av lite mer kontraster, och kanske lite mindre detaljer, för att göra motivet tydligare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Shit, vilken cool stil du har! Det liknar verkligen inget annat jag någonsin sett.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad bilden föreställer (eller ja, jag ser ju vikingarna och det odöda monstret, förstås), men det gör ingenting - jag satt och tittade en lång stund och tyckte mig se många nya saker hela tiden. Jag fattar inte alls hur du kan få allt att se så barkigt och skrovligt ut; men det är en skithäftig effekt och jag uppmanar dig att särprägla och utforska detta ytterligare. Det är verkligen fräckt hur du kan få alla strukturer att framstå så kantiga, ojämna, lortiga, hårda, taggiga och sträva.

Jag tänker inte försöka peka på något som jag tycker är "dåligt" med din bild. Den är nämligen perfekt för vad den är, anser jag.

Men om det finns någon riktning som jag skulle vara nyfiken på att se om du kunde utvecklas i; då skulle det vara vad som skulle hända om du gjorde ett lugnare och mindre fantasymässigt motiv. Jag tror nämligen att ditt manér verkligen skulle komma till sin rätt om du gjorde motiv som rörde sig mer åt subtilare skräck. Action och monster är kul - och du skall vara jättenöjd med att din vikingabild verkligen inte ser ut som något dussinfantasymotiv - men jag kan inte låta bli att undra vad som skulle hända om du använde din talang åt något mindre direkt; något som var mer obehagligt och berörde mer på djupet.

Jag tänker lite på Beksinski; som delar din förmåga att återge sådana här sträva, organiska strukturer; men som också väljer motiv som är obekvämare att betrakta.

Hans flöjtspelare är ett bra exempel: Länk
Nå. Jag tänker inte berätta för dig vad du skall måla. Oavsett i vilken riktning du än vill gå framöver så hoppas jag att du fortsätter dela med dig till oss här på forumet.

Men alltså; återigen - det var riktigt, riktigt bra. Verkligen annorlunda.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Grymt häftig bild. Jag får hålla med om att den särpräglade stilen verkligen ger en annan känsla än mycket annat som görs. Om det är någonting som skulle kunna förbättras så är det kanske ljuset över bilden. Även om du varierar kraftigt över de olika detaljerna (vilket ger en stor del av den coola effekten) så skulle den kanske ha kunnat varit större mellan de olika delarna.

Det jag menar är att ljuset på odödingens ansikte och kropp, vikingens ansikte, hjälm etc. är ungefär lika ljusstarka (även om detaljerna på dem varierar kraftigt).

Men den är riktigt häftig och skulle nog kunnat fungera som rollspelsomslag any day. Den drar liksom blicken till sig på nått vis.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inställer mig till kören som säger att denna bild är aphäftig!!
Håller åxå med om att du kanske kan göra lite mer kontraster i det hela.

/ Johan K, som har sina päron på besök
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Tempelhand said:
Exempelvis minska ner ljuset på vikinghjälmen, om jag försått er rätt? Ok, jag får klura lite.
Eller kanske på bakgrunden, för att framhäva monster och viking, och ge blicken mer tydliga instruktioner om vart den ska fästas, kanske?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Nu har jag misshandlat bilden lite för att kanske visa lite vad jag menar.

Jag ska erkänna att jag just nu har lite svårt att se exakt vad det är som händer i bilden. Det finns en metallspiralgrej bakom monstret som är... en portal? En del av monstret? Först tyckte jag att träspjutet som spöar vikingen var monstrets arm, men efter att ha kollat ett tag tror jag att jag ser monstrets arm och ev. hand som håller i...

Alltså; det är sketasnyggt alltihop. Däremot tror jag att lite kreativt användande av kontraster skulle göra själva motivet tydligare.
 
Top