Nekromanti Viking.

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Hej.
Eftersom jag nu skriver här betyder det att jag har fått klartecken till att starta en samarbetssida om Viking. Jag ska så snart som möjlig lägga ut sidan i sin riktiga form tillsammans med allt som går att hitta om Viking på nätet. Än så länge har jag bara lagt upp en testlayout <a href=http://www15.brinkster.com/macsvan/viking/index.html target=new223>här</A>. Eftersom jag bara är en hobby html'are så uppskattar jag all kritik jag kan få - så att sidan blir så bra som möjligt.

När jag visade sidan för Krister verkade det som det var något fel på bakrundsbilden. Inte för mig men för honom. Upplever någon annan felet så säg till så fixar jag bakrunden på ett annat sätt.

mvh Mac Svan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"När jag visade sidan för Krister verkade det som det var något fel på bakrundsbilden. Inte för mig men för honom. Upplever någon annan felet så säg till så fixar jag bakrunden på ett annat sätt."

Använd följande trick: definiera inte bakgrunden i BODY-taggen, utan lägg in den med CSS istället. I STYLE-taggen (som för övrigt bör ligga i headern, mellan HEAD och /HEAD-taggarna) kan du lägga in följande som ersättning för raden "body":

body {font: 12px verdana; background-color: #000000; background-image: url(bakrund1.gif); background-repeat: no-repeat}

Det har dessutom fördelen att du kan beskära bakgrundsbilden så att den inte är större än vad som inte är svart. Det krymper filstorleken rätt rejält.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Tack.

Tack för tipset. Jag ändrade och det fungerar. Bildens storlek ändrades bara med några få kb men det var mycket bra ändå. Förhoppningsvis kan även du se sidan som den ska se ut nu.

Något mer som är fel?

Mac
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Tack.

Kan inte se något som är fel, men sidan är väldigt mörk och därmed lite svårläst.

Den ser fresten inte så himla snygg ut i Nätskräp...

Tror det kan fixas genom att snygga upp koden lite i början.

HEAD-taggen ska ligga föra BODY, och BODY ska avslutas precis före /HTML sist på sidan.

<HEAD>
<STYLE TYPE="text/css">
...
</STYLE>
</HEAD>
<BODY TEXT=#808080>
...hela sidan...
</BODY>
</HTML>

I övrigt ser sidan riktigt bra ut.

Välkommen in i "familjen"!

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Sådär!

<I>... men sidan är väldigt mörk och därmed lite svårläst.</I>
Ja, jag funderade lite på det. Jag kom dock fram till att de passade bäst med en mörk sida, även om jag själv gillar ljusa. Det finns dock två alternativ.
1) Jag inverterar alla färg och vips så är den ljus.
2) Du höjer gamman lite /images/icons/wink.gif

Förövrigt så har jag ändrat i koden till det du skrev. Hur det ser ut i NetScape vet jag inte eftersom jag inte äger den läsaren.

Mac
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sådär!

Nu funkar sidan mycket bättre i Netscape. Det enda som inte stämmer riktigt är fonten, som man måste ändra specifikt för varje tabellcell eller pilla lite extra med CSS:en för att det ska funka.

Angående att höja gamman så är det inte något man kan utgå ifrån. Du kan aldrig veta vad en besökare har för inställningar och tyvärr måste man gå efter minsta gemensamma nämnare. Jag skulle kunna ändra det här, men det är inte min dator så jag vill inte ändra inställningarna. Många andra vet inte heller hur man gör eller ens tänker på att göra det för att en webbsida ska se bra ut. Du bör åtminstone höja kontrasten mellan bakgrund och text.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Sådär!

<I>Det enda som inte stämmer riktigt är fonten, som man måste ändra specifikt för varje tabellcell eller pilla lite extra med CSS:en för att det ska funka.</I>
Om du orkar hjälpa mig med den är det bra för jag kan inget göra utan programet NetScape. Och det tänker jag inte installera på min dator inte.

Själv tycker jag att texten är utmärkt. Antingen är det jag som har hög gamma eller du låg. Jag vet inte riktigt. Jag testade färgen vit som text men då fick man ont i huvudet. Så jag har höjt den lite. Säg vad du tycker.

Mac
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sådär!

Jo, det är nog rätt så låg gamma här, de spelar säkert mycket Quake och vill att det ska vara mörkt. Eller nåt.

Hittade dock en miss i Netscape, listan över samarbetssidor bryts mitt i, sidan skärs helt enkelt av där. Inte så himla bra.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top