Nekromanti Viking

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hur är rollspelet Viking?
Vilka har gjort det? (är det Neogames...?)
Hur är reglerna?
Vad handlar det om?
Är det i 'vår värld' (d.v.s. vikingatid) eller en "fantasyvärld"? Förekommer fantasy-element?
Hur är stridssystemet?
Och sist men inte minst, skadesystemet? Är det splattigt/realistiskt/blodiga köttad-lunga-detaljer som i Eon?

Tack på förhand.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har spelat Viking endast en gång men då tyckte jag att det var mycket kul. Det är ett historiskt rollspel och reglerna påminner om de i Eon men är nog något förenklade. Jag skulle nog vilja påstå att strid är tämligen dödligt och ingenting man bör ge sig in i onödigt ofta. Jag tror att Neogames bara distribuerade det och att någon annan skapade det men jag är inte helt säker.
Jag tyckte att det var mycket kul och rekommenderar dig verkligen att pröva det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag minns att om man drog motståndaren i skägget så fick han ob1T6 svårare på sin nästa handling eller något.
Men kul var det.


Storuggla, skäggrycke
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Jag tror att Neogames bara distribuerade det och att någon annan skapade det men jag är inte helt säker.

Stämmer bra. Viking diskuterades för ett tag sedan (sidan 5 eller något i skrivande stund) och då kom vi fram till bla att Trollspel skapade Viking, Men Neogames distributerade. Viking och några moduler finns förresten på Absolut Spel om någon är intresserad.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Har spelat en del Viking. Kanon rollspel.
Jag tror att det var NeoGames som gjorde Viking, inte helt säker...../images/icons/crazy.gif

Som sagt strid = dödligt = obra /images/icons/smile.gif.
System är baserat på ObT6, både skador och färdighetsslag.
Det utspelar sig i vår historiska vikingatid utan fantasyinslag. Däremot så har det kommit moduler med inslag av tex. magi, troll med mera.
Jag personligen tycker att det är ett relistiskt regelsystem både vad det gäller strid/skada samt världen och, ja relgerna i allmänhet.
Det finns en hel del tilläggsmoduler som tex. Österled ovh Västerled, som då handlar om världen och vikingarna förehavande på sina olika "handelsresor" i Österled in i nuvarande Ryssland, och i Västerled mer mot Britanien och medlehavet.

Det är verkligen ett spel som jag kan rekommendera.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Viking, the true story

Viking skapades av Fabian Fridholm under hans produktions/importbolag 101 Production, systerföretaget till Spel&Sånt. En del av materialet skrevs av Marco Behrmann. På grund av (den dåvarande) vänskapen till Carl Johan Ström, att 101 distribuerade Neogames grejjor och att Neogames blivit en inarbetat varumärke så lånade Fabian varumärket Neogames. På framsidan av Viking stod det därför både Neogames och 101 Production.

Tiden gick, Spel&Sånt och 101 gick i konkurs och Calle och Fabbe rök ihop. Fabbe fortsatte att ge ut grejjor till Viking under sitt nya företag, Trollspel. Sedan hände det oväntade: lagret med brädspelet Vikingatid brann oförsäkrat ner och även Trollspel gick i konkurs. Nu ligger rättigheterna för Viking hos Fabbe, som inte har den minsta lust att göra något med det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Så kan det gå...

Sedan hände det oväntade: lagret med brädspelet Vikingatid brann oförsäkrat ner

Vänta här nu, killen bråkar med CJS och sen brinner lagret ner? har någon kollat vad förortsmaffian gjorde den kvällen? /images/icons/wink.gif


Storuggla, ser i syne
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Man får välja nivån på det övernaturliga. Du kan spela i en helt realistisk värld, med vikingar o hästar. Elelr så kan du gå till att det finns troll som man kan se någon gång, Gudarn dyker upp i drömmen. Sedan den sista så färdas du ibland direkt till Valhalla och talar med en gud. Får gåvar från dem osv. Nivån bestämmer spelaren själv.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Så kan det gå...

Det var upp och ner, höga berg och djupa dalar för Spel&Sånt/101productions på den tiden. Vet att Herr Fridholm lyckades avverka några vänner/kollegor under de åren.

Personlig utstrålning, girighet, konkurenskraft, affärmannaskap eller dumhet - välj själva...

Viking var ett intressant spel då det kom, förlagan till Eon på många sätt. Men den hade mycket att önska samt att en del frågeställningar dök upp.
Skulle jag som konsument gå och köpa en modul om Birka när jag kan gå till biblioteket? Osv osv..
Jag hade ändå fruktansvärt roligt när jag spelade min gotländska kampanj med intrigerande handelmän och heta ungtuppar som ville dra ut i öst...

En del skulle göra vad som helst för att få tag på Marcos kopia av Eon CPRG, vad ger ni för ett första utkast till Viking?/images/icons/tonguea.gif

Om ni får tag i en kopia, köp den.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Rättelse på rättelsen

Viking gjordes av 101 Productions, under ett samarbetsavtal med NeoGames där de använde deras namn som varumärke (de som gjorde UltraDucks hade nåt liknande avtal, vill jag minnas). Trollspel var en senare bolagskonstruktion som kom till när spelet redan fanns ute.

...

Fast nu när jag tittar efter ser jag att Krille redan har sagt det längre upp i tråden...

--
Åke
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Det övernaturliga var ju en ganska viktig del i vikingarnas liv, de offrade lite till gudarna innan de skötte sin handel, och innan de gick i strid. Och berserkarna var ju besatta av Oden själv. Enligt vissa källor...
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Japps, så om man nu känner för den känslan, så kommer SPL och SP övernes om världens utseende. Allt handlar om kommunikation /images/icons/smile.gif
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Jag kan ju säga att jag tycker att det var väldigt realistiskt, (eftersom jag levde där) men det beror kanske på att vår SL gav sig hän i SITT agerande...väldigt bra./images/icons/smile.gif Realistiskt med skadorna och allt. Väldigt kul rollspel...men vi hade visserligen med oss en snål rp...*tittar sig oroligt om efter walium*/images/icons/wink.gif
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Spel iaf..

Någon som provat Udos Sägner - Sveakampen från Bonnier MM ?

Baserat på Martin "E-Type" Eriksson romanfigur...

ps. Han (E-type) var oxå med och gjorde soundtracket till Vetenskapens Värld serie om Birka. Mycket bra faktiskt!

Euro-Ansgar rockar! (Men det hörde nog hemma i en annan tråd..)
 
Top